Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oké, dit is misschien de meest idiote vraag ooit maar... In ons 'Too good to go'-pakket van Aveve zaten 4 tomatenplanten. Nu zaai ik zelf elk jaar tomaten die buiten kunnen staan omdat ik, tot nu, nooit een serre heb gehad. Ik vermoed dat deze 'snoeptomaten' niet gewoon buiten in volle grond kunnen dus ik had het plan om ze in de serre te zetten bij de pepers, paprika's en aubergines. Nu komt mijn schoonmoeder met de opmerking af dat zij altijd heeft geleerd paprika's en tomaten nooit samen in een serre te zetten omdat dat niet goed gaat. Ik kreeg er geen goed onderbouwde redenering uit maar durf ook niet compleet voorbij gaan aan oude boerenwijsheid. Heeft iemand hier al eens van gehoord? En zo ja, wat is daar dan de reden voor? 

Geplaatst:

Die heb ik vaker gehoord/gelezen en in theorie zouden tomaten een stofje afscheiden waardoor andere planten minder goed groeien. Maar dat in de praktijk niet merkbaar dus je kan ze gewoon bij elkaar zetten. 

• Like 3
Geplaatst:

Oké, merci! Misschien zet ik ze in kuip in de serre. Blijkt het toch mis te lopen, dan verkas ik ze naar buiten. Kunnen ze daar alle stofjes afscheiden die ze willen ;-). 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, ElkeV80 zei:

Nu komt mijn schoonmoeder met de opmerking af dat zij altijd heeft geleerd paprika's en tomaten nooit samen in een serre te zetten omdat dat niet goed gaat

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit onzin is. In mijn kas staan ieder jaar een behoorlijk aantal tomaten en paprika's. Altijd goede tot zeer goede resultaten zowel bij paprika's als tomaten. 

aangepast door Frans
  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zomaar een paar plaatjes van guttatie bij tomaat.

(Voor mensen die niet weten wat guttatie is: Google vertelt alles)

tomaat2025_5.thumb.JPG.f6a1cb852fbf9edc95bd53cd74f31546.JPG

tomaat2025_4.thumb.JPG.b16a0f370e14466ea696ed3360adba92.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Op 24-4-2025 om 12:29, Dahli zei:

Ik weet niet of dat ook kan met tomaten in de volle grond

Het zak systeem kan ook prima bij tomaten die in de grond gekweekt worden. Tomaten haken met aantal m1 touw erop gewikkeld zijn te koop voor niet al te veel ( bijv amazon).

Je moet er wel rekening mee houden dat je nog ruimte hebt in de richting waar je de planten wilt laten zakken.

• Like 1
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Duidelijk fllmpje, dank Loes! 

Vraag: krijg je bij het laten zakken niet meer kans op schimmels enzo, omdat er meer plant op de (vochtige) aarde ligt?

Geplaatst:
21 uren geleden, Arja zei:

meer kans op schimmels

Dat valt wel mee denk ik, mits je voldoende blad plukt, zodat het onderin voldoende luchtig blijft. 

Verder is het wel goed om de liggende stengels in beugels te leggen zodat ze wat van de grond af blijven

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Vandaag 12 tomatenplantjes geplant in mijn kasje : 4 san marzano (van de action) , 4 Paola F1 (van het tuincentrum) , en 4 Crimson Crush (gekregenvan de tuinclub). Eigenlijk 2 Crimson Crush, die achterste waar de rode potjes bijstaan dat zijn overblijfselen van het enten, ik hoop dat daar nog een of meer dieven  uitkomen die ik kan stekken , later zal ik deze vervangen door de 2 geënte Crimson Crush die ik thuis heb staan.

Bij mijn eerste poging tot enten Hield ik 2 van de 3 planten over, mijn 2e poging was minder succesvol, ik denk dat ik het hier maar bij laat qua enten. De Romanova plantjes wilden weer niet lukken met enten, dus die gaan zo maar de grond in de volgende keer . Ik zal wel een beetje moeten schikken want voor het andere bed had ik komkommer, kousenband , meloen en paprika in gedachten en ik kom nu al ruimte tekort. Ik wil sowieso die Romanova nog in de kas, en misschien nog 2 marmande vleestomatenplanten omdat ik denk dat die het buiten minder goed zullen doen dan de kerstomaatjes die ik ook nog heb. Die staan nu nog even in de kas in aardappelkweekzakken. Die andere 2 kweekzakken zijn logeetjes van de buren. Ik denk dat ik op de plek van die kweekzakken dan de paprikaplantjes maar in potten ga telen in de kas.

20250426_175717.jpg

20250426_161733.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 1
Geplaatst:

Sommige tomatenplantjes krijgen wat gele blaadjes en/of verkleurde randen, alsof ze verbrand zijn.
Ik had de lampen al hoger gezet, ligt het daar aan?

Vorig jaar had ik geen lampen en de tomaten kregen dus minder licht, kan ik dan beter de lampen maar uitdoen?
Of is het wat anders?

tomaten en bloemkool.jpg

Geplaatst:

Ik weet natuurlijk niet hoe het weer bij jou in Duitsland is, maar hier is het prachtig zonnig weer (20 graden vandaag. Komende week ook heel mooi weer voorspeld). Hier gaan de tomatenplantjes iedere dag naar buiten overdag. Niet in de volle zon meteen, maar bijvoorbeeld in het foliekasje met de deur open. Lekker warm en meer licht dan dat ik zo in jouw plantenflat zie. Jij hebt toch ook zo’n kasje? Wanneer heb je de tomaten gezaaid? Geef je ze af en toe wel wat (verdunde) voeding?

’s Avonds gaan ze hier nu nog wel naar binnen, maar niet meer onder een lamp.

• Like 3
Geplaatst:

Dit kistje met tomaten die ik heb voorgezaaid blijken nu beter te lukken dan voordien , daar ik steeds heel lange dunnen stengels had !

Ze staan dus binnen op de vensterbank , wel naar het noorden gericht . Onder de vensterbank staat een radiator ( verwarming ) 

Misschien gaan ze hier verder te warm staan ? Moet er dagelijks water gegeven worden of moet ik ze verplaatsen ?

Tomaten.jpg

Water geven wanneer de grond droger is en zeker wanneer de plantjes slapper hangen, dat hoeft meestal niet elke dag. Of ze daar goed staan dat is uitproberen en kan zelfs elk jaar kan weer anders zijn merk ik. Mijn tomaten zijn dit jaar wel wat langgerekt. Ik denk door de mooie start van het seizoen waardoor het achter het raam een stuk warmer is geweest dan eerdere jaren. Voordeel van tomaten is dat ik ze wat dieper kan planten dus geen probleem. 

Op 25-4-2025 om 13:38, Arja zei:

Duidelijk fllmpje, dank Loes! 

Vraag: krijg je bij het laten zakken niet meer kans op schimmels enzo, omdat er meer plant op de (vochtige) aarde ligt?

Ik heb zelf geen kas dus dat zakken heb ik nog niet gedaan, wel sla ik dit soort info op voor later wat mij ook de kans geeft het hier te delen. 
Met buitenteelt lijkt me dat zakken geen succes omdat door de regen alles nat wordt maar ik zou denken dat het in de kas wel meevalt omdat je gerichter water kan geven. Bij het filmpje ligt er een druppelslang en een mulchlaag van stro dat helpt vast ook. 

aangepast door loes
  • Like 1
Geplaatst:

@Jometje

Ik ben ook maar een beginneling, maar die lange dunne stengels krijg je als de plantjes te weinig licht hebben. Je kan dat een beetje remmen door ze wat koeler weg te zetten zodra de plantjes zijn opgekomen.

Maar deze plantjes zien er m.i. tiptop uit. Zelfs al staat je vensterbank op het noorden, echt daglicht is zoveel beter dan een groeilampje. Een tomatenplantje kan echt wel een dagje zonder water, maar  het kan vrij warm worden achter glas op een zonnige dag, dus hou dat wel gewoon dagelijk in de gaten, voel het gewicht van de potjes. En met de zonnige dagen kun je ze gerust buiten op een zonnige plek zetten, maar hou ze het liefst 's-nachts binnen zodra de nachttemperaturen nog onder de 10 graden zijn..

De enige tip die ik kan geven is dooor je plantjes af en toe te draaien in de vensterbank als ze teveel naar het llicht groeien, als de potjes goed doorworteld zijn kun je ze in grotere potjes zetten, en je kunt ze ook wel wat verdunde voeding geven.

• Like 1
Geplaatst:

Net nog even een paar tomatenplantjes neergezet in de kas, 4 romanova, en 2 marmande vleestomaten.

Was 35 graden in de kas, ik hoop dat ze het niet te warm zullen hebben , deze week nog warme temperaturen verwacht.  Ik  moet snel een timer plaatsen voor het automatische bewateren, hoop dit weekend tijd te vinden om nog wat verbeteringen aan te brengen in de waterlanders.

Op die tweede foto rechts staan de tomaten, en helemaal links 4 komkommerplantjes (die ga ik nog omruilen met meloenplantjes in dat smalle gedeelte ). In het middenstuk van dat bed moet dan nog  die komkommer komen en kousenband, best krap allemaal.

20250428_173344.jpg

20250428_173413.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@Dahli dank je. Ga ik doen. Het probleem is nu alleen dat wij elke dag naar het ziekenhuis rijden voor mijn man en ik soms ook voor onderzoeken, de gekste tijden, dus moet steeds wel opletten wanneer ik waar neerzet.  Een beetje druk, maar ik ga mijn best doen.

• Like 1
Geplaatst:

Sterkte @Petrasmoestuin. Misschien kun je een plekje zoeken voor de tomatenplanten waar er vrijwel de hele dag gefilterd zonlicht is? In ieder geval voor de warmste/felste zonlicht-uren. Als ik weg moet, doe ik dat op die manier.

• Like 1
Geplaatst:

De tomatenverzameling. Ik heb ze maar even uit de zon en uit het kasje gehaald, het werd wel erg warm. Degenen die nog in de kleinere potjes staan, zijn of later ontkiemd of dwerg-/struiktomaten. Ik heb 3 weken later dan vorig jaar gezaaid en dat zie je goed. Vorig jaar gingen de planten op 1 mei de volle grond in. Zo ver zijn ze nu nog duidelijk niet. Maar gezien de fors lagere nachttemperatuur volgende week is dat eigenlijk helemaal niet erg.

IMG_7425.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Mijn tomaten komen op de plek van de erwten en die zijn pas de eerste week van juni klaar.

Trouwens, vorige jaren hadden we begin juni nog nachtvorst aan de grond, dus veel eerder doe ik het niet meer.

Ik ga half mei de nachttemperaturen in de gaten houden, en heel misschien kunnen ze er in, maar ik zie het wel.

Ze zijn nu nog heel ieniemienie.

P1060333.thumb.JPG.47d11bc2dde0ff51009cdb45b813bc3b.JPG

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...