eduro Geplaatst: 19 mei Geplaatst: 19 mei @Mai Pensato 31 maart gezaaid 16 april opgeblokt (erg vroeg) en naar de kas 4-5 mei op perliet gezet. de bakken zijn idd wat minder gevuld dan eerder, wortelgroei bereikte vaak de bodem niet en daarom van de steenwol slabs de inhoud berekend daar zit ook maar netto 3.75 liter per plant substraat inhoud in. Daarom besloten om 4.5-5 liter perliet ipv 7 liter te gebruiken. (de bakken zijn 10 liter) 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 mei Geplaatst: 19 mei Mijn tomaten zijn nu denk 25cm hoog, buiten en binnen in de kas. @Mai Pensato wat ziet dat er bij jou geweldig uit! 1 Quote
ElkeV80 Geplaatst: 20 mei Geplaatst: 20 mei Er groeien hier nu zo'n 30-tal tomatenplanten, zowel buiten als in de serre. Wat me opvalt is dat ze dit jaar heel erg vroeg bloemen maken. De prullen zijn nauwelijks een halve meter hoog en hebben al bloemtrosjes. Is dat normaal? Verwijder ik deze beter? 1 Quote
woldistel Geplaatst: 20 mei Geplaatst: 20 mei Tja, hangt toch ook wel van de soort af. (@heleentje lees even mee) Er zijn struik- en stamtomaten. Er zijn kers-, tros-, micro- en megatomaten. Elk heeft zijn seizoen en duur. Bij mij zitten er in alle kleine soorten (balkontomaten/ pottomaten) inmiddels al wat bloemen. De grote (qua formaat of qua vrucht) zijn nog lang niet zover. Die moeten eerst nog wat meer groeien. Late soorten zijn in Nederland moeilijk en moeten meestal ook in een kas. Dus welke soorten je hebt @ElkeV80 is ook bepalend. Ik zou de bloemetjes lekker laten zitten, trouwens. 3 Quote
ElkeV80 Geplaatst: 20 mei Geplaatst: 20 mei Oké, dankjewel. Hier zitten de bloemen in alle tomatensoorten: wilde, stam- en struik. Zal de planten rustig laten doen :-). 1 Quote
sygys Geplaatst: 22 mei Geplaatst: 22 mei (aangepast) Is dit tomaten ziekte? Dit zou een resistente soort moeten zijn... 22 mei aangepast door sygys Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 mei Geplaatst: 22 mei 34 minuten geleden, sygys zei: dit tomaten ziekte? Nee Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
sygys Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei Wat is het dan? Stikstof tekort? Het is behoorlijk onduidelijk als je op internet zoekt. Quote
redzebra Geplaatst: 26 mei Auteur Geplaatst: 26 mei Ik zou me er niet te druk over maken als het alleen bij de onderste bladeren blijft, voedingsstoffen worden gerecupereerd uit de oudste bladeren en die verwijder je uiteindelijk toch (eerder kalium of zo dan stikstof hier, denk ik) 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 26 mei Geplaatst: 26 mei Helemaal eens met @redzebra je ziet dit vaker bij de onderste bladeren. Professionele kwekers plukken regelmatig blad, vuistregel 3 bladeren per week (er komt ook per week een tros en 3 bladeren bij. Onder de tros met rijpende tomaten wil men dan geen bladeren meer. Die hebben toch geen functie meer, kosten alleen maar energie voor de plant. Als "semi-professionele kweker" 😄 doe ik dit zelf ook zo. Buiten gaat het wat minder snel maar ook daar is het goed om regelmatig onderin wat oud blad weg te halen (luchtig houden werkt ook preventief tegen "de plaag" 5 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
sygys Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Bedankt. De plant lijkt inderdaad verder gezond. Er hangen trossen tomaten aan en de bovenkant groeit als kool. 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei (aangepast) Ter info, de eerste phytophtora meldingen zijn reeds een feit. https://www.agriholland.nl/nieuws/265061/ De vochtige en klamme omstandigheden momenteel zijn ideaal voor een snelle uitbraak van phyto, dus we zijn gewaarschuwd in ieder geval. 28 mei aangepast door Gianni1234 1 1 Quote
Rookie Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei (aangepast) Dank voor de link. Dat is vroeg! Edit: zojuist mijn tunnel van de aardappelen afgehaald, zoals vermeld in het verhaal van de link. 28 mei aangepast door Rookie 1 Quote
Gitta Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei Vandaag de laatste 3 tomaten planten die nog in kleinere potjes stonden, naar hun definitieve pot verplant. Een mooi stuk dieper geplant, kunnen ze lekker worteltjes gaan maken en groeien. Quote
MSDG Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei Alle tomaten zijn uitgeplant, nog niet aan touwtjes gebonden want daar had ik geen tijd meer voor, de aardbeien moesten immers ook geplukt worden voor het donker werd. 😅 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Rookie Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Ik ga morgen beginnen met afharden, dan kunnen ze over een week lekker de grond in. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Vandaag de eerste dieven verwijderd bij de Minusink's orange elephant en gelijk weer opgepot. Ida Gold begint ook al mooi te bloeien en her en der komen er bij de balkontomaatjes en dergelijke die buiten staan ook al vruchtjes. Maar een paar warme zonnige dagen zou nu ook wel weer fijn zijn. 6 Quote
Dahli Geplaatst: 31 mei Geplaatst: 31 mei Vandaag de tomaten opgebonden en gedieft. Bij de Voljusko’s zag ik volgens mij een gesplitste tak, geen dief. De linker is toch de hoofdstam dan? Omdat daar de bloesem aan groeit? Wel weer een Konigsblute zo te zien. Dat was vorig jaar ook zo in de eerste bloesemtros. De meeste tomaten kweek ik op 2 takken, dus ik laat de gesplitste aftakking denk ik gewoon zitten als tweede tak. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 mei Geplaatst: 31 mei (aangepast) Mijn tomaten een grotere pot gegeven met extra compost op de bodem. Er is enig verschil in de vorm van de dwergplanten, ik ben blij met de twee planten van Tomate de Charme. Balkonoe Chudo een geel dwergtomaatje: Dwarf Mohamed, laag maar veel minder gedrongen als bv Venus. De plant zelf is al erg ontwikkeld er zijn nog weinig bloemen. Venus natuurlijk, ik heb er twee die hebben eigenlijk te lang samen in een pot gestaan, nu dan hun eigen behuizing.. Maskotte of hoe heet ie eigenlijk precies @Goldfish? Groeit voorlopig langzaam. Smal en hoog nog niet veel bloemen, geen vruchten. En dan de eigenwijze van het stel, de Turboreactivnyy die een stuk hoger is dan de rest en dus straks niet mee op vakantie mag..te hoog voor onze bolide. ( Ook van Tomate de Charme) Let niet op de stippels op het blad dat zijn nog sporen van pollen hier in het woud, pollen en nog een beetje saharazand..zou dat extra voeding geven? 31 mei aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni Mijn tomaten moeten de grond in, maar het is hier nu al dagen bewolkt. Ze staan al een aantal dagen buiten, soms met een beetje zon, maar ik kan die zonuren niet echt goed opbouwen. Zou ik ze gewoon een nacht buiten kunnen laten en dan morgen de grond in? Het blijft de eerstvolgende dagen erg bewolkt, zou dat goed gaan? En stel dat we dan opeens van die zonovergoten dagen krijgen, wat zou dan de beste strategie zijn? Of zoeken ze dat dan zelf wel uit? Quote
Dahli Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni Met het uitplanten van de twee 100 & 1000’s ben ik niet zo handig geweest. Ik had er een struiktomaat (van het zaad van mijn tomtato van vorig jaar die eigenlijk de lekkerste kleine tomaatjes van de hele tuin gaf), tussen gezet. Nu een paar weken later blijkt dat dat teveel was. @achtertuintje had me al gewaarschuwd over het formaat van de 100 & 1000’s, toch eigenwijs 😊. Dus vandaag de struiktomaat verwijderd en een eigen pot gegeven. De 100 & 1000’s beloven wat te worden, zit nu al vol met bloesem en nog veel meer knopjes. Voor: Na: De struiktomaat. Die is vorig jaar zeker 1 meter breed en hoog geworden. Ik had het kunnen weten. 3 Quote
Dahli Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni 10 minuten geleden, Rookie zei: Zou ik ze gewoon een nacht buiten kunnen laten en dan morgen de grond in? Zou ik gewoon doen Rookie. Als ik naar de verwachtingen bij jou kijk, wordt het de komende dagen half bewolkt met een zonnetje (bij mijn weerapp in jouw woonplaats in ieder geval 😉). 1 nachtje onder de 10 graden. Goede dagtemperaturen rond de 20 graden. Lijkt me ideaal weer, nog geen dagen met alleen maar volle zon. Ik zou ze planten. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni Dank je @Dahli! Morgen gaan ze dan de grond in. Ze gaan het wel redden. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni 19 minuten geleden, Rookie zei: maar ik kan die zonuren niet echt goed opbouwen. Ik heb dat echt nog nooit gedaan. Het zijn planten, geen babies. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 1 juni Geplaatst: 1 juni (aangepast) 🥰 Dank je! Ik vind die nuchtere opmerkingen van jou helemaal geweldig @woldistel. Dat doet me echt goed na al dat gedoe bij die MM. Hoe hard jij je planten af, voordat ze de grond in gaan? De eerste zitten al in de grond, morgen verder. 1 juni aangepast door Rookie 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.