Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

@Tanja65 hoe ziet de aantasting eruit ? In kas komt vaak rond deze tijd ook bladvlekkenziekte voor, hierbij worden de vruchten niet aangetast. Zie je ook al vlekken op de vruchten of stam ?.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Ja, helaas hier en daar ook al op de stam. Nog niet op de vruchten. En ik zag ook al een begin bij de buitentomaten. Het is onmiskenbaar phytophtora - ik heb online voor alle zekerheid foto's gechecked en het kan echt niet missen. Ik heb vandaag zoveel mogelijk aangetast blad en aangetaste takken weggehaald, maar er is eigenlijk geen beginnen aan. Aan sommige planten hangen nu nog alleen de vruchten, ik snap dat de plant het daarmee niet redt maar met aangetast blad nog minder. Wie weet kleurt er nog wat een anders gaat alles weg. Ik kan wel huilen. 18 planten bomvol met groene en zich ontwikkelende vruchten. En allemaal ziek.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@grusonia het schijnt dat water met baking soda de schimmel vertraagt. Maar ik durfde vanmiddag niet meer te spuiten, daar was het al te laat voor. Morgen maar.

Geplaatst:

@Tanja65 Phytophthora overwinterd niet in de bodem, deze heeft levend plantmateriaal zoals een besmette aardappel nodig om te overleven.

De sporen zitten inmiddels overal in de lucht en tasten de tomatenplanten aan als de luchtvochtigheid te hoog is en de bladeren snachts door dauw vochtig zijn.

Je kunt dus extra luchten zodat de luchtvochtigheid in de kas hoger wordt, vooral in de nachtelijke uren.

Zoals Red Zebra aangeeft komt in de kas veel vaker bladvlekkenziekte voor. Heb je de onderkant van de bladeren vergeleken met bladvlekkenziekte?

Geplaatst:
5 uren geleden, Roland zei:

Heb je de onderkant van de bladeren vergeleken met bladvlekkenziekte?

Ja, dat heb ik gedaan. En het is helaas toch echt phytophtora. Het grijpt als een malle om zich heen. En ja het zit hier en daar ook al in de stengels en stammetjes.

De kas staat al een tijdje permanent open, inclusief alle raampjes, omdat het steeds zo warm was en om oververhitting en condens te voorkomen. Ook hadden we lakens opgehangen om te voorkomen dat de zon de bladeren zou wegschroeien. Deze voelen op geen enkele manier klam en ook in de kas is het niet overmatig vochtig. Gewoon pech.

5 uren geleden, Roland zei:

Phytophthora overwinterd niet in de bodem, deze heeft levend plantmateriaal zoals een besmette aardappel nodig om te overleven.

Zoals ik al zei, er kwamen begin van het seizoen in de kas opeens aardappelen op van de vorige tuineigenaar, die er minimaal twee of drie jaar in hebben gezeten, misschien nog langer. Die hebben we er uiteraard uitgehaald, en dat zag er erg vies uit. Misschien zijn dat de boosdoeners geweest. Buiten vind ik de infectie logischer, ik hoor van veel mensen dat ze last hebben. Maar in de kas echt gek. Want achterin, waar het minste ‘aanwaai’ is, was/is de aantasting het grootst. Wel gewoon ook de raampjes open daar. Vandaar dat ik denk dat het toch echt uit de bodem komt. Die sowieso vol blijkt te zitten met ellende, de eerdere kouseband in de kas ging ook al aan bladvlekkenziekte ten onder. Zoals ik begrijp van diverse sites over phytophtora, kan dat ook echt via de bodem een paar jaar later toeslaan.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Ik weet nog steeds niet of dit Phyto of iets anders is / was:

20250821_Phyto1plus2.jpg

Aangetast blad in plastic zakje met paar druppels water: na 24 uur en 36 uur geen wit pluis te zien.

Stengels zijn (nog) niet aangetast. Tomaten zijn gaaf.

Ras: Balkonstar, struiktomaat met aardappelachtig blad.

Geplaatst:

@henkg heb ik ook met 2 planten. Heb ze gewoon laten staan en de tomaten rijpen vooralsnog normaal af.

Mijn enige white tomasol tomaat zojuist geplukt. Ik vind dit een heerlijke tomaat. Die vruchtzetting is dit jaar bij mij heel erg… Ik heb speciale tomatenmest van dcm wat ik 2 x in de maand geef. Verder rammel ik flink aan de planten, maar met te weinig resultaat. Heel sneu dit gemodder…

IMG_1329.jpeg

image.jpg

Nagenoeg geen zaadjes… dat is dan wel weer jammer

IMG_1333.jpeg

Geplaatst:

Ik heb ook iets “ raars”🤔

Voor op mijn balkon verschillende zieke tomaten planten geruimd….Achter op mijn dakterras staan verschillende “ balkontomaten” buiten in pot…. Bij een van die planten 2 wkn geleden ofzo een flinke zwarte plek op de stam ontdekt… verder nergens een smetje , geen lelijk blad geen neusrot niks… alles iedere dag weer gecontroleerd maar tot nu toe niks .. als alleen die ene zwarte plek…(zie foto)…🤔 Dat is toch raar of niet?🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5361.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:
9 minuten geleden, Mellie zei:

Die vruchtzetting is dit jaar bij mij heel erg

Hier ging dat ook erg slecht, bij de grotere tomaten. Hooguit een kwart van normaal. De kleinere cherrytomaten gingen wel goed. Tot zeer goed bij de Black Opal en 100 & 1000’s. Ik denk dat het met de zeer warme junimaand te maken heeft gehad. De meeste pepers zijn ook pas daarna gaan produceren. Maar waarom de kleinere soorten tomaten het dan wel doen, geen idee.

Geplaatst:

@Vrouwholle Heeft die plek toevallig tegen de stok aan gezeten?
Dit soort beschadigingen heb ik ook wel eens bij schuurplekken. Zolang het hierbij blijft kan het geen kwaad.

Geplaatst:
3 uren geleden, Vrouwholle zei:

. als alleen die ene zwarte plek…(zie foto)…🤔

Zelfde als @henkg toch???

en ik heb dat ook. Tomaten groeien verder normaal. Heel bijzonder.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik moet hier @Tanja65 toch wel bijtreden, phytophthora overleeft wel degelijk in de grond via geslachtelijke weg als er oösporen worden gevormd en dit kan zowel op tomaten als aardappelen. De voornaamste bron van initiële infectie na overwintering blijft evenwel in Nederland en België nog altijd achtergelaten besmette aardappelen/ opslag, echter initiele besmetting via oösporen komt in heel Nederland en België ook voor.

"Problemen met oösporen ontstaan op velden waar, in voorgaande jaren, gedurende langere tijd voortschrijdende aantasting van het gewas door P. infestans gedoogd is en uit verkennend onderzoek is gebleken dat er een omgekeerd evenredig verband bestaat tussen het niveau van partiële resistentie van een ras en de oösporenproductie op dat ras door P. infestans (Turkensteen et al., 2000). Dit wordt veroorzaakt doordat lesies op meer resistente rassen langzamer groeien waardoor meer tijd beschikbaar is voor vestiging van meer lesies op 1 blad. Hoe meer lesies per blad, hoe groter de kans dat A1 en A2 lesies aanwezig zijn. Contact tussen A1 en A2 mating type is een vereiste voor oösporenvorming."

De rol van de oösporen

Zoals altijd is het best, om bij twijfel, de aangetaste delen te verwijderen @Vrouwholle, temeer omdat de vlek op het blad eronder typisch is voor phytophthora, lokale weersomstandigheden hebben een invloed op hoe snel een infectie gaat of even stopt.

Het is inderdaad niet het typisch gedrag bij jou @henkg, indroging van blad kan ook nog om andere reden gebeuren maar best iets om in het oog te houden, hou er ook rekening mee dat er niet 1 phytophthora infestans is en het gedrag "grootte lesie" snelheid infectie etc kan verschillen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

phytophthora kan het inderdaad wel overleven via oösporen en omdat de geschiedenis van de tuin van Tanja niet precies bekend is kan die optie niet helemaal worden uitgesloten. Echter heb ik geleerd als phytophthora in de grond zit dat het dan in het begin van het seizoen al mis gaat en later in het seizoen verspreiding via de lucht waarschijnlijker is.

Hoe dan ook; voor nu is het signaleren en verwijderen van aangetaste planten belangrijk. Niet alleen om directe verspreiding te voorkomen maar ook om te voorkomen dat de er geslachtelijke voortplanting kan plaatsvinden. Als het dan echt foute boel is dan gooi je niet alleen de oogst van dit jaar weg maar ook die van volgend jaar. Dus niet eigenwijs zijn en de huidige tomaten kosten wat het kost willen behouden.

Tegelijk niet te paniekerig doen met alles grondig poetsen zoals ik elders las want de gewone sporen overleven het niet zonder levend materiaal en als er sprake is van geslachtelijke voortplanting dan helpt dat niet afdoende want de oösporen die daaruit voortkomen zijn bestand tegen extreme omstandigheden.

aangepast door loes

Geplaatst:

Zojuist weer wat tomaatjes geoogst. Ik zag ook plantjes die er ziekelijk uitzien . Maar het werd al donker dus zaterdag ga ik ff beter kijken en evt wat planten rooien of blad wegknippen....

20250821_212306.jpg

Geplaatst:
2 uren geleden, loes zei:

phytophthora kan het inderdaad wel overleven via oösporen en omdat de geschiedenis van de tuin van Tanja niet precies bekend is kan die optie niet helemaal worden uitgesloten.

Die geschiedenis is gedeeltelijk bekend en maakt het alleen maar waarschijnlijker. De vorige eigenaar deed jarenlang niets aan de grond, behalve uitputten. De hele boel stond vol kweekgras en onkruid, en zijn ‘tuinieren’ bestond uit minimale stukjes ‘schoon’ maken, daar een frietemmer zonder bodem in gooien en dan pompoenen of aardappels in zo’n plekje kweken. Toen wij kwamen hebben we heel wat oude aardappels er al uit getrokken, maar blijkbaar niet allemaal. Dit stuk hadden we eerder al afgedekt en voor dit seizoen schoongemaakt van kweekgras. En compost er op. Maar blijkbaar hadden we toch niet diep genoeg schoongemaakt. En zaten overduidelijk veel ziektes in de grond. Eerst al de bladvlekkenziekte van de kousenband (gerooid). Toen de aanhoudende gele bladeren van de aubergine (extra N toegevoegd). En nu dit in de tomaten. Het is een uitdaging, zullen we maar zeggen. En zoals ik al zei: of het nou uit de bodem of uit de lucht komt is mij om het even. Volgend jaar staat de foliekas elders. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vandaag heb ik opnieuw bladeren moeten verwijderen en de resterende bladeren en vruchten met baking soda besprayed. Alles kleurt nu wel hard, het voelt een beetje als een race tegen de klok. Misschien dat we toch nog wat meer kunnen oogsten met een beetje mazzel.

Overigens zag ik vanavond dat de phyto ook de kas hier in de achtertuin heeft bereikt. Grrrrrr. Maar wel logisch, want daar is de circulatie een stuk slechter plus het is daar vrij donker. Het is.

Geplaatst:

Hier ook zieke planten. De cherrytomaatjes "Kanaän" weggedaan, zowel 3 in de volle grond als 3 die in kweekzakken stonden. Voor de test een San Marzani weggehaald. En voor de rest flink wat weggeknipt, ik hoop niet dat ik te rigoureus ben geweest.

De tomatenplantjes in de kas staan nog allemaal maar ook daar ben ik flink aan het knippen geweest. Hopelijk houdt dit verdere besmetting een beetje in toom, en hopelijk komen er nog wat meer tomaatjes aan voor de oogst.

20250823_143927.jpg

Geplaatst:

Mooie kas hoor! Ik ben jaloers.

Aan deze kant is het meeste er wel vanaf. Ik denk dat nog een kwart van de tomaten over blijft aan de plant, waarbij ik bij de Brandywine Black gisteren toch wel een kg aan tomaten heb weggegooid die aan de plant zacht waren geworden of zelfs rot, zonder dat ze al rood waren. Ze kreeg in plaats daarvan een enigszins gele kleur. Misschien waren het de warme en grillige temperaturen van de afgelopen 2 weken?

Soit, ik denk nog 2-3 weken hier en dan rooi ik alle planten. Heeft iemand op dit forum alles al opgeruimd?

Geplaatst:

Ik denk dat ik er redelijk op tijd bij ben geweest. Ben nu elke dag op de moestuin en knip zowel buiten als in de kas weg wat aangetast is, maar ook alles wat er maar enigszins verdacht uitziet. De meeste planten leven nog, ook buiten, en de meeste tomaten dus ook (behalve degene die met de weggeknipte takken meekwamen). Ik spray nu om de dag met water en baking soda, ‘s morgens zodat het blad voldoende kan drogen. Er hangen nog ontzettend veel groene tomaten aan. Hopen op wat zon en weinig nattigheid, dan kleurt er misschien nog wat voor alles weg moet. Komende week schijnen de zon en de temperatuur nog even uit te pakken, misschien net genoeg?

In de kas in de achtertuin heb ik wel al enkele planten moeten weghalen, om de rest nog een kans te geven. Het zij zo.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Vandaag weer tussen de tomaten bezig geweest en heb een paar nieuwe tomaten geproefd. Het is allemaal sneu gesteld, maar kan inmiddels toch wel iets aam tomaat eten. Rote mürmül vind ik heel leuk vanwege de naam. Vorig jaar werd die opgegeten door slakken dus heb hem toen niet geproefd. Ik had hem dit jaar 3 x. Toen 2 opgeknaagd en heb de enige die overbleef, bedolven onder slakkenkorrels. Zodra dat kon, meerdere dieven van geplant en mijn kansen gespreid. Nu kan ik van meerdere planten plukken. Niet een heel uitgesproken smaak, maar ik vind de naam gewoon zo leuk. Qua smaak niet verkeerd wat mij betreft, het is gewoon niet bijzonder. Maar die mogen er ook zijn.

De accordion bicolor vond ik een heel leuke gele tomaat. Vaak zijn gele tomaten melig. Altijd zoeken welke dat niet hebben. Goldene königinne heeft dat bv niet, maar weet niet zo snel andere gele tomaten die dat niet hebben. Deze kan op de lijst erbij. Totaal niet melig. De ribbels vind ik ook heel leuk. Net wat grilliger en anders dan anders. Smaak was ook lekker met een klein zuurtje. Aanrader voor volgend jaar.

IMG_1395.jpeg

Ik zal morgen even kijken hoe deze ook alweer heet. Vind hem heel mooi. Onrijp blauwzwart en rijp met zon lief kroontje op z’n hoofd.

IMG_1417.jpeg

IMG_1418.jpeg

De white seaman vond ik een heel leuke verrassing. Ik ging er vanuit dat dat een witte tomaat zou zijn. Is niet zo. Dacht dat ik het verkeerd gelabeld had, maar het zijn dezelfde tomaten als de Google resultaten. Lekker tomaatje ook, groot, mooie kleur en goede smaak zeker voor herhaling vatbaar. IMG_1397.jpeg

Heeft ook mooie trossen nog.

Black prince doet het ook goed bij me. In de peperkas heb ik een tomaat van vorig jaar die is opgekomen. Aztec Brown. Heel lekker, maar wordt snel zacht. Mooie kleur ook staat tussen de pepers en nz spinazie waar ik nooit meer van af kom

IMG_1402.jpeg

In de peperkas is de vruchtzetting overigens prima bij de tomaten. Staan maar 2 tomaten in die zelf zijn opgekomen. Misschien omdat ze later opkwamen en de grote hitte hebben gemist? Wel een opmerkelijk verschil in elk geval.

Geplaatst:

Afgelopend weekend de eerste tomaatjes geoogst :D
Het ziet er hier allemaal nog rustig uit dus ik hoop nog wat meer tomaatjes te kunnen oogsten.

Geplaatst:

vandaag een paar kilo tomaten geplukt. Ben heel blij met de white seamen, black prince en…. Naam kwijt.

IMG_1475.jpeg

Vind de kleur ook zo mooi, dat roodbruine. Zelfs de spontaan opgekomen tomaten zijn roodbruin! Dit jaar aztec negra dat ingezaaid erbij is gekomen. Heel leuk. Is zal wat zaden apart leggen. Blijft een lekker tomaatje. Barst wel makkelijker dan de rest.

image.jpg

Ik vind het een plaatje en heb altijd een zwak voor spontaan opgekomen dingen. Zeker als ze ook nog eens lekker zijn.

IMG_1476.jpeg

Ter grootte van een pingpongbal. Mooi formaat. Kan door vieren in de salade of in een hap in je mond.

veel slakkenvraat weer bij de tomaten. Zag veel vieze resten. Dit was nog enigszins ok.

IMG_1470.jpeg

De laatste moonlight mile is er onrijp afgestoten… toch jammer. Heel mooie plant met die wit gestreepte bladeren. de plant maar helemaal weggehaald.

IMG_1471.jpeg

Pantano pomodoro was de naam die ik steeds vergat. Leuk. Die mag volgend jaar ook weer. Ben de naam alweer vergeten maar wie weet tegen volgend jaar…!

IMG_1469.jpeg

Grote lange trossen en blijft maar gaan. Ook buiten de kas in de bakjes van de kinderen. Maar daar zijn ze nog niet rijp. Moeten dus wel beschut.

Ik denk dat mijn tomaten haar aardig tot een eind is nu. Er langt nog wel voldoende nog te rijpen, maar we hadden zeker niet genoeg tomaten voor eigen saus. Vooral in de dichte kas, dus niet de tomatenkas, was de vruchtzetting bedroevend slecht. Ik heb niet eens meer licht getikt aan de planten, maar van schudden naar uiteindelijk flink gerammeld. Las op internet dat je het beste smiddags kunt tikken. ik kan me eigenlijk nog steeds niet echt voorstellen dat het tijdstip zo veel uitmaakt, maar ze zullen het vast wel weten. Trillen schijnt het allerbeste te zijn met je elektrische tandenborstel. Ook niet gedaan. Dus waarschijnlijk lag het allemaal aan mezelf.

Volgend jaar ga ik minimalistisch! Ik denk alweer na over volgend jaar nu dit seizoen nagenoeg voorbij is.

Ik heb 2 tomatenkassen. Wil 16 planten in totaal. Ik moet het dubbele hebben voor slakken. Dus uiteindelijk 32 planten. Hopelijk houd ik daar 16 planten van over.

Ik kan of van elke plant 1 doen en dan 16 soorten of van elke soort 2 en dan maar 8 soorten.

ik heb gelukkig nog heel wat maanden om er over na te denken maar wat ik in elk geval wil aan bekende tomaten zijn:

White seamen

Tomasol white

Bicolor huppeldepup geel geribbeld ding

Black prince of Aztec negra

Pantano pomodoro

En dan nog nader in te vullen.

Geplaatst:

Mijn samenvatting tomaten 2025;

🌱Ik doe al jaren wat Diana doet ; iedere soort tomaat per 3 opkweken… Alles staat in pot bij mij … In het begin is het wel wat lastig met dieven zolang al het blad nog groeiend is.. maar met goed per steel de dieven nalopen lukt dat prima vind ik.

Dit jaar had ik paar toch paar 1 per pot gedaan maar ik zie niet dat de plant groter is of meer opbrengst heeft dan vorige jaren per 3 opkweken…🤔

Dus alvast denkend aan volgend seizoen..; alles weer per 3 👍😊

🌱Behalve de Maya balkontomaten die hoeft niet gediefd en draagt heel veel op korte ruimte ….

🌱En de millennium tomaten die had ik voor het eerst en heb ik ook per plant gedaan dit jaar.

En dat is qua ruimte prima met die grote uitwaaierende trossen prima denk ik dus dat houd ik volgend jaar zo👍😊

🌱Ik heb al paar jaar de indigo blue.. donker paars/roodbruin tomaatje met sterretje waar kroontje zit…heerlijke kruidige smaak vind ik.

Helaas kregen ze voor het eerst Tom ziekte, maar het valt mij op dat precies deze altijd wel ergens spontaan opkomt… en het dan met een wat kleiner formaat tomaatje tot een prima eind breng zonder dat ik dief, voed of wat dan ook .. geef haar dan wel wat steun want afhankelijk van waar ze verschijnt ….😊

🌱Helaas geen propreco’s ( pomedori saus tomaten wegens Tom ziekte maar volgend seizoen herkansing…

🌱

IMG_5513.jpegVan mijn nieuwe gekregen soorten houd ik de paars/rode geribbelde grote vlezige tomaat ; bijzonder mooi en lekker!!😍😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5494.jpeg

De naam ga ik ff navragen want denk dat Catootje met plantstokje gespeeld heeft…😏

Geplaatst:

Ik zit te genieten van die kleuren.

Blij met onze plastic kas!

PXL_20250829_130538472~2.jpg

Geplaatst:
7 uren geleden, Mellie zei:

ik kan me eigenlijk nog steeds niet echt voorstellen dat het tijdstip zo veel uitmaakt, maar ze zullen het vast we

Maakt wel uit, beter na 11.00 (en helemaal als het zonnetje wat schijnt) dan komt het stuifmeel beter los.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
Op 22-7-2025 om 18:10, redzebra zei:

Pozzano heb ik nu ook staan, die plant is wel geënt, ook geen neusrot. Seviocard zowel geënt als niet, beide geen neusrot. Nu dat wil nog niks zeggen, jouw teeltmethode heeft ook een invloed, die is altijd iets moeilijker.

Ik moet voor komend jaar nieuwe zaden gaan kopen van San Marzano type. Twijfel tussen Pozzano en Seviocard. Welke heeft jouw voorkeur ? Zaad van Seviocard is moeilijk te vinden, op de site van Fruitlent staat deze niet meer... Bij Voltz moet je minimaal 50 zaden kopen, vind ik wat veel.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.