groenteboerin1978 Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Hallo mede tuinders, Zou je als je uitlopers hebt van aardbeien ook af kunnen knippen en deze in een pot poten.Ik krijg aan 1 loper al worteltjes ik heb mijn aardbeien in een bak zitten dus de Lopers lopen niet over de grond.Voor mij geheel nieuw ben echt een beginnende tuinderIedereen bedankt voor reactiesGroetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Nou, daar is dit forum voor hoor ! Je vraag is al wel veel vaker gesteld , ook een dag of wat terug nog ( antwoord = ja , dat kan ) Maar zoek eens op de zoekfunctie rechtsbovenaan. : aarbeien uitlopers, of aardbeien stekken , of aarbeien vermeerdering etc etc. succes ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
groenteboerin1978 Geplaatst: 31 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2012 Bedankt Bit gelukkig ik dacht al iedereen heeft het over de moederplant daar moet hij aan vast blijven zitten, dan ga ik ze morgen stekkenGroetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Nou ja. Als je ze zo vroeg wilt afsnijden , vereist dat wel extra aandacht. Beetje wortels al, dat helpt wel. Zonder wortels zou ik ze nog lekker laten zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Ongeworteld is het een stuk moeilijker. uitdroging duikt snel op.Ik zet kleine potjes met aarde en leg er de uitloper op. een week of 2 later zijn die heel mooi geworteld , dan pas snij ik die van de moederplant. Op die manier gaat het heel erg makkelijk en zonder zorgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Hmm, had een soortgelijke vraag. Mijn aardbeien zitten in hangmanden en ik kan dus geen uitlopers opvangen in een bekertje met zand. Ik heb ze afgeknipt en ze nu in een glaasje water staan. Wie weet werkt het ook op deze manier? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Misschien kan je de uitloper in een boterhammenzakje met wat grond erin doen en dan vastbinden, niet te strak? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 31 mei 2012 Share Geplaatst: 31 mei 2012 Hmm, had een soortgelijke vraag. Mijn aardbeien zitten in hangmanden en ik kan dus geen uitlopers opvangen in een bekertje met zand. Ik heb ze afgeknipt en ze nu in een glaasje water staan. Wie weet werkt het ook op deze manier? grote lege bloempot op de grond zetten. hangmap met zijn kont erin , en de overhangende uitlopers dan op potjes leggen dat zou ik doen. maar uw stekken gaan waarschijnelijk ook wel wortel schieten. zeker als ze al wortel beginsel hebben.indien ze nog niets van wortelbegin hebben , laat de scheuten dan nog een beetje aan de moederplant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 1 juni 2012 Share Geplaatst: 1 juni 2012 Mijn aardbeien staan ook in bakken en zet de stekken ook in potjes zoals Power beschrijft. Enkel ik zet ze vast met een half stukje zuigrietje, ik plooi dat en steek de stek vast.Zo wortelt die nog vlugger door goede contact met de aarde en groeit niet verder weg.Ik moet wel heel wat stekken nemen. In snij de stekken pas los als ik aan de onderkant de eerste wortels bemerk.Geef wel dagelijks water. Bij lossnijden ongewortelde stek moet er minstens een wortelkont zijn, dat zijn de knobbelige stipjes onder de stek.Maar rechtstreeks in een potje laten wortelen is zo makkelijker en succesvoller. Tip van Erwin, zet de potjes met afgesneden en ongewortelde stek (met wortelkont!) samen in een bak en dek af met plastiek, best melkwitte en geef ruim water.Zet alles op een schaduwrijke plaats tegen verdamping van de stekjes. Vorig jaar heb ik dat gedeeltelijk ook zo gedaan in 5 propagators en dagelijks water gegeven, wortelvorming ging suppersnel.De propagators stonden heel de dag in de schaduw onder een afdak. Maar rechtsreeks in potjes is makkelijk en minder omzien naar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
groenteboerin1978 Geplaatst: 1 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2012 Hoii, Heb de uitloper in een potje gepoot, wat doen jullie als het heel hard regent zetten jullie het dan beschut weg, ben zo bang dat, net als nieuwe plantjes voor de moestuin verzuipen en slap gaan hangen.Groetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 1 juni 2012 Share Geplaatst: 1 juni 2012 Gewoon buiten laten en niks aan doen. Onderin de potjes moeten wel gaten zitten, dus geen bekertjes o.i.d. gebruiken maar bloempotjes. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sjef Geplaatst: 1 oktober 2013 Share Geplaatst: 1 oktober 2013 Hallo,Ik leg de uitlopers altijd op ingegraven bloempotjes met tuingrond. Aan de bovenrand van elk bloempotje is een sleufje gemaakt om de uitloper "vast te zetten". Deze bloempotjes hebben geen bodem (is weggeknipt). Hierdoor vormen de uitlopers grote wortelkluiten en groeien ze uit tot grote planten, terwijl ze aan de moederplant zitten.Zie ook op mijn weblog (Sjeftuintips.wordpress.com, bij tip 26). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
azalea Geplaatst: 11 april 2017 Share Geplaatst: 11 april 2017 Hoelang kan de vegetatieve vermeerdering d.m.v. de opkweek van de uitlopers doorgaan ?Komt er na enkele jaren geen kwaliteitsverlies op het jaar na jaar gestekt plantgoed ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
permanatuurtuin Geplaatst: 11 april 2017 Share Geplaatst: 11 april 2017 Een kloon is een kloon, dus ze blijven hetzelfde. Er kunnen op den duur wel mutaties ontstaan, wat bij planten meestal niet heel erg is en wat bij kan dragen aan het ontstaan van nieuwe soorten. De kans dat het bij jou ontstaat is vrijwel 0 en als toch dan heb je geluk en krijg je wellicht iets bijzonders of de plant gaat dood. Je hebt duizenden klonen nodig om kans te maken op één mutatie bij één van de planten. Echte oude planten kun je beter verwijderen, want die leveren bijna niks tot niks meer op (verhouten dan heel sterk). Verder kun je bij te veel uitlopers, uitlopers verwijderen, zodat je een paar goede klonen krijgt. Beter een paar goede dan veel hele kleine plantjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.