Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weer acht meter sla gezet. 

Het laatste stuk waar de slaplantjes stonden gespit, en daardoor weer een flink stuk tuin klaar.

Een rij asperges met de cultivator doorgewerkt.

Toch wat volk en slaplantjes uit kunnen delen.

Veldsla geoogst en schoongemaakt.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag ons tuinhuisje gered. De bodem begon het te begeven, we hebben afgelopen week ergens schuttingplanken kunnen ophalen en @cobro60heeft met pas-en meetwerk en een decoupeerzaag er een prachtig houten vloertje in gelegd. Maar wát een troep verzamel je dan toch al in zo’n klein huisje zeg. Enfin. Het zit er allemaal weer in en we kunnen er weer even tegen. Naast sjouw- en hand- en spandiensten heb ik de recent opgegraven rabarberwortel gesplitst en in grote stoffen kweekzakken gezet, met het risico dat het er doorheen groeit maar waar ik de rabarber uiteindelijk wil hebben is nog geen plaats. Het moet maar even zo. Verder heb ik een flinke tijd doorgebracht met kartonnen dozen van plastic strips ontdoen, die gaan morgen weer over een stuk kweekgras, en ik ontdekte emelten (of jonge engerlingen?) in de zak met koemestkorrels, die overigens geen korrels meer waren want er was water in gekomen. Wat zijn die beesten taai zeg! De enige manier om ze naar de emeltenhemel te verhuizen was met twee bakstenen en bot geweld. Ik voelde me behoorlijk lomp. Enfin. Er zijn er nu belangrijk minder. Aan het eind van de middag brak zelfs nog even de zon door en werd het zelfs nog lekker in het zonnetje. Morgen verder, ik hoop op iets meer zon dan vandaag. 

En o ja, vanmorgen in de achtertuin ook nog wat verloren bietjes geplant en zowel de gezaaide doperwten als de bietjes van een laagje bescherming voorzien. En vanavond nog op de valreep wat voorgekiemde dopwerwten in wc rolletjes gestopt, en ook in diezelfde rolletjes sla voorgezaaid. Die gaan buiten in het kasje. En ik heb de ashwhaganda opgepot, als die aanslaan heb ik wellicht enkele zaailingen te ruil op de MTFD.

aangepast door Tanja65
  • Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Gisteren de tuinkas schoongemaakt. 

Alles schoongespoeld met de hogedrukspuit en grondig afgesopt. 

De groene aanslag van de ruiten is verdwenen.  Het oogt weer fris en  schoon. Van de week alle materialen en plantenstokken uit de kas schoonmaken. Met dit mooie zonnige weer is het heerlijk om in de tuin te zijn.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Lekker zonnig weertje dus tijd voor een voorjaarsschoonmaak. De tuinkast uitgemest en alles schoongemaakt. Altijd verbazingwekkend hoeveel plantlabels overal en nergens vandaan komen zetten.
Man was bezig met de aansluiting van de regentonnen zodat we dit seizoen met zweetslang kunnen werken en in de winter de tonnen makkelijker kunnen afkoppelen want dat was in de oude situatie niet mogelijk. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

Lekker zonnig weer met weinig wind.

De wortels van een bessenstruik zo veel mogelijk schoongemaakt van onkruid en zand.

Een gat gegraven en dat gevuld met turf en compost en nog wat zand.

De struik een laag houtsnippers gegeven en de overgebleven grond verspreid.

Boerenkool geoogst en die met een emmer kweekwortels mee naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Bakken omgespit, 40 zakken tuingrond versjouwd en in de bakken verdeeld.

De 3 nieuwe grote bakken zijn nu bijna klaar, alleen de klimrekken moeten nog worden gemaakt, maar daar is geen haast bij.

Alles wat hoog klimt, gaat toch pas in juni de grond in.

Na veel wikken en wegen toch maar besloten om er nog een vierde bak bij te kopen.

Dat is esthetisch toch verantwoorder dan speciebakken.

Restant van de houtsnippers in de aanhanger van schoonzoon geschept, die kan het goed gebruiken in zijn moestuin.

• Like 4
Geplaatst:

Verschillende blad groenten en blad kruiden voorgezaaid. De bakken had ik afgelopen week al gehusseld en gevoed. Ook de labels en potjes afgelopen week alvast schoongemaakt. Dus ik kon gelijk aan de slag afgelopen middag, lekker in het zonnetje. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik dacht ‘even’ wat grasjes uit een van de bakken te trekken - dát viel tegen. Behalve nieuw geworteld kweekgras bleek er ook een aangewaaide grasmat aan het doorkomen onder de compost. Slik. Heb twee uur gebukt en geknield staan graven en ben wel een halve bak verder - en een hele kruiwagen vol aan graswortels. Morgen weer een dag. Maar het weer was natuurlijk ge-wel-dig! Heb lekker in mijn t-shirt in het zonnetje staan werken. Verder heeft Cor planken gemaakt voor de tafels/stellingen in het tuinhuisje en kon ik daarna e.e.a. opnieuw inrichten. Alles is weer binnen handbereik en zo georganiseerd dat je niet meer hoeft te zoeken. Ik heb ook nog een hele berg compost staan zeven, zodat ik het als zaai- en stekgrond kan gebruiken. Productief dagje zo. Morgen hopelijk de rest van de bak en dan bogen en een zeil er over en zaaien maar. 

• Like 3

Geplaatst:

Oooohhh wat een heerlijk weer was het vandaag!
Beetje gespit met de nieuwe schep. Een nieuwe kweekbak bij de action voor maar €15 gevuld met cocopeat, ompoot en potgrond. Wat hebben we erin gezaaid? Vergeten.

Wel de lathyrus mix buiten gezet. De dochter heeft wat gezaaid en haar bak opgeschoond en en toen een vogelhuisje gemaakt. Ze heeft mais voorgezaaid in een batobak vol met compost. Staat in de tentkas. De spinazie kwam er al op.
Mega veel onkruid weggehaald.
Ik heb de overgroeide kadewand gesnoeid, gehakt en gezaagd. Was extreem intensief en eigenlijk veel meer dan ik wilde. Het is er nu wel een stuk beter, maar ziet er eigenlijk nog steeds niet uit. Die kant wordt wel bloedheet en zeker vol in de zon. Handje mest gestrooid en water gegeven (dat stuk blijft droger door dak van tuinhuisje). Rest van de tuin is nog lekker zompig. Alle snoeisels en onkruid opgeruimd. Was 240 liter…. En dan op 3 m ruimte. Trap schoongemaakt. Alle potten op de andere steiger die er wel fatsoenlijk uitziet, mest gegeven. Ander kind heeft het gras getrimd. Ze worden groot en kunnen echt wat. Sjonge.
De jongste heeft ook een vogelhuisje gemaakt. Morgen in de beits en dan hangen we ze op. Ons oude vogelhuisje is gestorven en we hebben er elk jaar wel 3 x een nestje in, dus straks hebben we er 3 op een rij. Voor elk kind een. Wordt vast heel gezellig met alle babyvogels.

• Like 4
Geplaatst:

Mooi lenteweer.

Een kratje hout verstookt en ondertussen veel soorten prei gezaaid in kratjes met compost en oude potgrond.

Nog een plastic tunneltje gemaakt om de grond vast op te warmen voor de primeuraardappels.

Wat plastic platen er langs geplaatst als windbrekers voor als er nog een voorjaarsstorm komt.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag de moestuin gelaten voor wat ie was en in de voortuin aan het werk gegaan. Gesnoeid. Tevens de takken van de al eerder gesnoeide vlinderstruik die er nog lagen uitgezocht op bruikbaarheid en een heleboel plantstokken gemaakt. De sperziebonen hebben straks een wat betere steun dan vorig jaar! De rest in grote zakken gestopt en bijeen gebonden, morgen naar de stort brengen. Gelukkig mag snoeiafval gratis. Morgen weer naar de moestuin, hopelojk blijft het weer zo lekker. 

• Like 1

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:
Tevens de takken van de al eerder gesnoeide vlinderstruik die er nog lagen uitgezocht op bruikbaarheid en een heleboel plantstokken gemaakt. 

Ik had ooit een dode vlinderstruiktak als pootstok gebruikt. Nu staat er een vlinderstruik in mijn voortuin…! Dus ehm, wel oppassen!

• Like 3
Geplaatst:

Tnx @Mellie! Ik ben van plan ze vooral als tijdelijke steunen te gebruiken, dus dan zou het (denk ik) mee moeten vallen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dank. 

• Like 2

Geplaatst:

Vanmiddag de 6 aardbeienbakken in de kas schoongemaakt, een paar larven van de taxuskever eruit gehaald, opnieuw ingeplant en gemest en andijvie gezaaid.

• Like 2
Geplaatst:

Lekker lopen organiseren in mijn tuintje met potten en bankjes om ze op te zetten. Verder wel 4 zakken potgrond leeg gemaakt door alle zwarte en rode bessen een derde zak te geven aan de voet. Er komt nog een schepje compost bij later maar in de bio potgrond zit ook voeding. En lekker een mandje afgemaakt met vers geoogste klimop.

E9365B28-D6CA-4FC1-8959-48F6A6B2165D.jpeg

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De allerlaatste rode bieten uitgehaald, die staan nu op het fornuis. Deel gaat wordt geweckt.

• Like 4

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

Weer mooi lenteweer na een koude nacht.

Daar waar een los kweekkasje stond over sla zaailingen dat kasje weggehaald en over de asperges gezet.

De sla geoogst en schoongemaakt aangevuld met veldsla.

Er gemest en deels gespit, er staan nog veel kleine plantjes rondom die ik nog kan verplaatsen.

Een raam weggehaald en er compost gegooid en gespit.

Nog wat gieters water er over want de grond onder glas is flink droog.

• Like 2
Geplaatst:

Een halve mollengang uitgegraven. Gek word ik van dat beest. Hij zit er nu zeker een half jaar. Ik heb al niet zoveel grond en dat is nu helemaal ondergraven met gangen. Stukken van het terras ook, tegels liggen los en bij de tuinpoort is hij ook bezig geweest. Het gaat me aan het hart, maar ik ga een klem bestellen. Anders kan ik m’n zaaisels wel weggooien.

Verder het portable foliekasje opgezet 😃. Daar word ik dan weer wel blij van. De komende 3 maanden staat hij als een huis. De sugarsnaps staan er al in. Nog eventjes wachten op wat betere nachttemperaturen en dan gaan de pepers ook verhuizen. Zal wel veel slepen worden naar de schuur ‘s avonds.

IMG_7193.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

We zijn bezig met het inrichten van de tuin.

Tegels leggen tussen de bakken, bakken vullen met grond, spinazie gezaaid, drie soorten radijs, meiraapjes en sugar snaps geplant.

• Like 3
Geplaatst:

Heb je ook de Moolie al  voorgezaaid @Rookie? Op het zakje staat mei zaaien, maar bij mij werden ze dan geplaagd door allerlei beestjes. Ik wil ze onder het gordijn in de speciebak gaan zaaien. Maar voorzaaien is ook een idee, misschien worden ze dan wel groter. Die van mij lukten niet zo goed in het najaar.

Geplaatst:

Ik heb de rest van de tuinbonen uit gepland. Verder heb ik gewortelde peper zaden vanuit de deno naar een potje verhuisd om daar verder te ontkiemen. En nog 3 Piquillo paprika zaden vanuit de deno in een potje gezet. Deze hadden al kiemblaadjes. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...