Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ja, dat zijn de grote in de achtertuin.

Ik heb het nu over de bakken op poten, die tegen het hek aan stonden.

Vandaag de vier nieuwe bakken in elkaar zetten en vullen met grond.

Ik denk dat ik een aantal dingen opnieuw moet zaaien, dat kan mooi in die bakken en dan de kap er over.

En de Nemo aardappelen mogen ook de grond in.

Als ik dat vandaag of morgen doe, dan zitten ze lekker diep en warm in de grond, voordat we weer nachtvorst krijgen over een paar dagen.

Ook de kolen uit de winterzaai kunnen uitgeplant worden.

aangepast door Rookie
  • Like 3
Geplaatst:

Twee zakken late en middel pootaardappels naar de tuin gebracht.

Ze lagen nog in de schuur en dat is echt te warm en te donker nu.

De laatste twee kratten Texla nagelopen.

Een krat was ik vergeten nog een keer te ontspruiten en daar zaten al aardig lange spruiten aan.

Niet zo erg, we hebben nog genoeg.

Een volle krat klaar gezet voor consumptie de komende tijd.

Op de tuin de poters onder glas gelegd en de tuinbonen die in hun kratje boven stonden buiten gezet om af te harden.

Wat gieters water uitgedeeld aan de dorstigen.

De laatste narcissen gesneden en de eerste asperge boven bewonderd.

Veldsla en bieslook geoogst en de platte bak een beetje verder open gelegd.

Er staat nog een harde wind bij de zon, maar die is wat gedraaid naar de oost dus niet meer de kou van zee.

• Like 4
Geplaatst:

Vandaag de achtertuin-moestuin eens onder handen genomen. Heb een eindeloze hoeveelheid plantjes ontdaan van onkruid en oude aarde, en waar van toepassing opnieuw opgepot met nieuwe grond. Ook een van de MM bakken helemaal omgespit en rul gemaakt, vermiculiet en compost erbij, en gaan met die banaan. Het is een schaduwbak, ik heb de lievevrouwebedstro er in gezet, die zou het in de schaduw juist goed moeten doen. Ik wil er ook daslook in zetten, jammie. Ook nog een klein kratje bekleed met worteldoek en gevuld, zodat er weer dingen in kunnen. Nog lang niet klaar maar het ziet er al zoveel beter uit, en er kan weer gezaaid. En o ja, ik heb ook nog wat uien geplant. 

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Gezocht naar rieten stoelen op marktplaats en zowaar twee gevonden die we meteen op konden halen dus er is een begin van mijn rieten stoelen wens en kan ik ook achter bij de moestuin bakken lekker zitten om te wieden bv morgen een foto.

Verder gezien dat er toch aardig wat tuinbonen voor het WUR experiment op zijn gekomen. Ik moet wel wat bij zaaien maar het zaad is niet aangekomen. Ook de snijbieten laten de eerste “elleboogjes” zien dus ben ik ook gaan speuren naar slakkensporen rond de bakken..nog niets gezien. Toen kwam ik de dahlias tegen in de schuur en die heb ik lekker in de grond gestopt..niet voorgetrokken of niks en het is vast te vroeg maar hopelijk weet het plantje zelf wel wanneer hij boven de grond kan komen🧐

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Prachtige paardekeutels van vriendin met paard ontvangen vandaag en naar de moestuin gebracht. Daar gaan plantjes blij van worden.

• Like 5
Geplaatst:

Eerst potjes gevuld en diverse tomaten en courgette gezaaid.

De nieuw gekochte cirkelzaag(je) in elkaar gezet en de plaat trespa  doorgehaald.

Het ging net met het lichte cirkelzaagje en het klemmende trespa.

De twee platen naar de tuin gebracht en het greppeltje verder uitgegraven.

Ik heb geen goede paaltjes meer om het vast te zetten dus dat is de volgende klus.

Nog wat geschoffeld en de peulen aan het gaas gezet.

• Like 4
Geplaatst:

Niets anders gedaan dan in de stoel naar de tuin gekeken..en naar de nieuwe luie stoel, bedacht dat ik eigenlijk een schapenvacht zou willen hebben om erin te leggen..

image.jpg

• Like 8

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Oh jaaa, daar hoort zeker een schapenvacht in. 

Ik gaf water, maakte nog een [blanke stond hier, maar ik bedoelde:] plankje vast in de kas, zodat ik mijn uitdijende hoeveelheid zaailingen kwijt blijf kunnen. 

Ik ruimde op in de kas, zodat ik de kant waar de tomaten gaan komen, binnenkort daarvoor klaar kan maken. 

En ik gaf water in de kas. Pffff wat is het al warm. Ik denk dat ik eens iets met zonwering moet gaan doen. En het moet gaan regenen, want de watertonnen zijn leeg (of ik moet de waterpomp aan sluiten, dat is natuurlijk ook een optie ;-) )

aangepast door hazeltje
een hele rare typo/autocorrect
  • Like 5

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Schapevacht? @appelvrouw Hoor ik iemand schapevacht zeggen?

Geen echte tuinactie maar een nieuwe aanwinst, verworven, via het "op de heg"recyclesysteem van onze tuindersvereniging.

Dacht... leuk voor Zowie... OM OP TE LIGGEN!!!

Daar dacht Zowie gisteren dus duidelijk anders over.... :lol:

aangepast door Erny
  • Like 4
Geplaatst:

Oepsie. Dat was een overijverige autocorrect. Een Plankje! Dat was het. 
🤣

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
Op 1-4-2025 om 21:18, Gitta zei:

Vandaag rode Mizuna gezaaid buiten. Binnen voorgezaaid, 2 soorten mm test zaden (Greensboro RZ en Trival Bataviasla RZ) en tatsoi. Verder nog wat onkruid verwijderd en water gegeven. 

wat leuk! Die heb ik ook voorgezaaid! Gaat hartstikke goed!

6952AF6A-931A-4A79-941C-170783DD284C.jpeg

• Like 3

Ik was eigenlijk niet van plan om te komen deze zaterdag maar ik realiseerde me dat ik de plantjes op het werk was vergeten water te geven. Ze hadden afgelopen maandag voor het laatst water gehad en we hadden lekker weer gehad dus vanmorgen toch maar even langsgegaan en meteen wat andere tomatensoorten neergezet in de vensterbank.

Toen nog even naar het landje want er zouden weer wat houtsnippers liggen maar dat was helaas al op . Wel zag ik een brokje van dat gegolfde plastic in de vuilcontainer liggen, die heb ik eruitgevist en om mijn appelboompje heengezet. Kan ik misschien later nog wat houtsnippers in doen.

Toen alvast 2 kraantjes bevestigd op mijn kas, en dat viel nog niet mee want iedere keer stond de kraan op zijn kop als ik ze vastdraaien. Het is jammer dat ik de waterdrukverlagers nog niet binnen heb, want dan kon ik alles even testen op lekken, en of er misschien nog een 2e tuinslang naar mijn kasje moest, naar beide kranen 1 zeg maar. In ieder geval blij dat ik straks centraal op mijn landje 2 kraantjes heb, dat scheelt weer gehannes met tuinslangen die steeds in de knoop raken.

Straks nog even wat krootjes in de grond zetten , wat schoffelen en volgende keer weer verder. Helaas heb ik vanalles nog te doen, want het is prima tuinweer, en doordeweeks na het werk komt er vaak niet van

20250405_092511.jpg

20250405_094526.jpg

20250405_103533.jpg

20250405_103548.jpg

20250405_095949.jpg

20250405_094532.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 9
Geplaatst:
7 uren geleden, Coralien zei:

Die heb ik ook voorgezaaid!

De Greensboro RZ is bij mij nog steeds niet opgekomen. De rest al wel. Zelfs de later gezaaide spitskool eersteling begint al op te komen. Hoelang deed de Greensboro RZ er over bij jouw om op te komen? 

• Like 1
Geplaatst:

Boerenkool geoogst, nieuwe boerenkool gezaaid, spul om op de mtfd uit te delen opgepot, wat stokken en ander steunspul geplaatst, compost verspreid bij hongerige plantjes, foto's gemaakt van mooie bloesem. 

• Like 4
Geplaatst:

Stralend blauw maar een aantrekkende koude wind.

Een alu profiel van een oude schuifpui in tweeën gezaagd en die als paaltjes gebruikt in het stukje nieuwe beschoeiing.

De tuinbonen op de volle grond schoongemaakt en er een dubbelle rij nieuwe tuinboonzaailingen naast gezet.

De primeuraardappeltjes stonden boven en daar schoongemaakt en het aardappelloof bedekt met wat zand i.v.m. de komende koude nachten.

Kapucijners en tuinbonen in de week gezet en potten met uitgebloeide narcissen naar de tuin gebracht.

• Like 3
Geplaatst:

Rondje water gedaan en zojuist een aantal melkpakken doormidden gesneden om daar komende week een deel van de plantjes in te verpotten voor de MTFD. 

• Like 3
Geplaatst:
23 uren geleden, hazeltje zei:

En ik gaf water in de kas. Pffff wat is het al warm. Ik denk dat ik eens iets met zonwering moet gaan doen. En het moet gaan regenen, want de watertonnen zijn leeg (of ik moet de waterpomp aan sluiten, dat is natuurlijk ook een optie ;-) )

Waterton met een minilaagje water leeg en schoongemaakt. En dus inderdaad maar de waterpomp weer aangesloten, tot vreugde van de kinderen. Speciekuip staat vol met water en alle gieters zijn ook vol en staan lekker op te warmen in de kas. 

En dus water gegeven uiteraard in de kas. Maar toch ook maar erbuiten. De rabarber komt zo mooi op, maar het is zo droog. Zou zonde zijn als die instort. 

• Like 3

Geplaatst:

Op de moestuin mijn bes en kruisbes struik weer es bevrijd uit even hoog onkruid!  Een lastig hoekje is dan.  Binnenkort ga ik karton of onkruid doek eronder neerleggen en dan compost erop. 
verder nog weer onkruid verwijderd, voornamelijk zevenblad. Veel dit seizoen. En ja ik weet dat ik het kan eten, en nee, dat ga ik niet doen! 😂

ik ga denk ik wel asperges eten eind van de week……zie er in ieder geval 7-8 komen! 😊

• Like 3
Geplaatst:

Schoffelen en wieden en wat uitplanten en zaaien. Ook alles wat ik al gezaaid en uitgeplant had weer gewaterd en je merkt echt wel dat het droog is. Regenton bijna half leeg.

Maar goed, droog is weinig slak, dus met wat gieterwater erbij kunnen de plantjes fijn uitgroeien tot het formaat dat niet bij de eerste beste regenbui weer volledig met de grond gelijk wordt afgevreten. Elk nadeel hep zn voordeel, dan maar 😁

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...