Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Helemaal niks gedaan vandaag, want moederdag en visite. En dat met dat mooie weer. Ter compensatie wingspan gespeeld, toch nog ‘iets met de natuur’l wel alle plantjes water thuis en in de foliekas achter gegeven. Morgen verder! Dan de sproeier er weer op want mens wat is het droog. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Gisteren niet gelukt, maar vandaag dan toch. Alle pepers en tomaten zitten in de kassen. Met veel meer ruimte dan normaal ertussen omdat ik veel minder te zaaien heb en omdat ik zielig kleine plantjes heb.

Shishito wat ik zo rijkelijk had gezaaid was er 1 dood in zijn potje en 1 niet. De rest spoorloos! In 1 nacht… overal slakkenkorrels gestrooid. Baal er enorm van.
Ik heb nu ook in het gazon en op de tegels gestrooid, want kan niet nog zo’n slakkenjaar als vorig jaar aan. De kamikazemerel is al goed bezig en de halsbandparkieten hebben besloten permanent in de boom van de buren te wonen. Dus welkom nog meer overlast.

De hele dag de dompelpomp laten lopen. Alles is gewoon kurk- en kurkdroog. De kassen worden automatisch gesproeid, maar die hebben nogal te lijden gehad van een half jaar geen water dus daar geef ik elke dag water momenteel.

2a5ef79d78d920641ab3e81656dff313.jpg

Dit was vanochtend 10:34 u.
Vanmiddag was het 39,9 graden in de kas. Wordt goed warm!

Geplaatst:

Samen met @cobro60opnieuw een middagje moestuin gedaan. O.a. water gegeven, stuk kweekgras verwijderd, compost verdeeld, chayote en 2 yakon’s geplant, in de kas nog enkele  paprika’s, een peper en een tomaat geplant. Kweekgras van de composthoop verwijderd (we zijn halverwege nu) en aangenaam verrast dat het gras vooral aangewaaid bleek en dus makkelijk te verwijderen was. Meevaller. De randjes zitten wél vaster, dat vraagt nog een aparte behandeling. Stukje kapucijners verder opgebonden, her en der wat zakken verplaatst, het begint steeds meer op een moestuin te lijken in plaats van een vermomd weiland. 

Geplaatst:

@cobro60is op de moestuin bezig geweest, heeft opnieuw een stuk land bewerkt en een deel van een van de bakken ontgrast. En alles opnieuw water gegeven. Ik ben thuis bezig geweest met voorzaaien, verpotten, en in de bakken zaaien. En heel veel potten afgewassen. Aan het eind van de dag heb ik nog even bonen gelegd op de moestuin waar Cor had omgespit. En de paar overlevende zonnebloemen geplant. En wat rode uitjes gezaaid, en radijs, en wilde rucola. Nuttig dagje zo. 

Geplaatst:
Op 11-5-2025 om 11:04, Rookie zei:

hooikoortsweer.

Heb jij last van hooikoorts? Dat wordt lastig. Ik nies ook wel wat, maar gelukkig niet zo erg.

Geplaatst:

Afgelopen dagen Lidlkasje no. 1 achter mijn volkstuinhuisje opgebouwd. Zag dat er wat verbeteringen waren t.o.v. de vorige modelletjes die ik heb versleten.

Op de moestuin wat dingen geplant, die volgend x wel weer zullen zijn opgegeten.

Want ook weer yoghurtemmertje vol met slakken verwijderd.

Helaas kon ik er maar 1 dag bezig want op de sportvelden erachter vonden ze het blijkbaar nodig om zondag vóór én ná de wedstrijd vuurwerk af te steken. Bij mn huisje kan Zowie in ieder geval nog schuilen, op de moestuin niet. Jammer dus.

Geplaatst:

Gisteren water gegeven, onkruid verwijderd, veldsla, wintersla, winterpostelein, ijsbergsla, spinazie,rucola en radijzen geoogst voor een lekkere gemengde salade. Verder nog 2 tomaten planten kunnen planten. Deze staan nu op hun definitieve plek. 

Straks de knolselderij uitplanten. En ik hoop nog tomaten uit te kunnen planten. Even kijken hoeveel grond ik nog heb. De rest moet tot vrijdag en het weekend wachten. 

Geplaatst:

Er staan een paar bakken met plantjes om af te harden, dus daarmee heen en weer gesleept.

Ik laat ze de hele dag buiten staan, onder de bomen en af en toe mogen ze een uurtje in de zon.

Maar het begon hard te waaien, dus ik heb ze maar een beetje in de luwte gezet.

Verder water gegeven, onkruid gewied, uien geplant, bonen voorgekiemd, en alles wat gekiemd is in de grond gezet met een bekertje er over voor de warmte.

Geplaatst:

Gisteren nog de hoge zonnebloemen voorgezaaid met de oudste zoon. 

Vandaag de lage zonnebloemen uitgeplant in de border vlak langs de schutting. Water gegeven en onkruid verwijderd. 

Geplaatst:

Water gegeven, plek gezocht voor mijn tweede zaailing pompoen( nog niet gevonden) een tuinboon eruit getrokken en er een pdp voor in de plaats gezet. 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een paar palmkolen in de grond gezet, eindelijk de bieten van het WUR-experiment de grond in, de waterpomp weer in elkaar gezet. En toen dus ook wat water kunnen geven, dat kon gisteren niet.

Hier en daar een zonnebloem tussen alles in gezet (ik heb er veel, alles komt zo goed op en blijft vrijwel zonder vraat nu ik een kasje heb waarin in zaai). 

Tomaten uitgezocht welke soorten nog niet in de kas stonden, die er nog bij gepropt en de andere tomaten in grotere potjes gezet. Die ga ik denk ik verkopen op de rommelmarkt over 2 weken hier voor de deur. 

Onkruid tussen de nieuwe asperges uit, 2 asperges geoogst van een oude plant die er nog staat. 

En gisteren nog een hoog rek gemaakt om de augurken de lucht in te laten gaan. Zei ik al dat alles zo goed opkomt in de kas. Ik heb echt te veel gezaaid, mijn tuin is vol! Of nou ja, er zij echt nog wel stukjes zonder iets, maar daar heb ik al wat gepland. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

De dahlia die voorgetrokken heb uitgeplant. Onkruid verwijderd. Water gegeven. Straks nog de tomaten uitplanten, heb net een nieuwe zak met moestuingrond gekocht bij de intratuin. Eens kijken hoe die bevalt. 

Geplaatst:

Vijf bleekselderijplantjes uit de winterzaai flessen gehaald en uitgeplant.

Het voordeel van winterzaaien is dat de planten niet afgehard hoeven te worden, maar direct de grond in kunnen.

Drie knolselderijen uitgeplant, 2 Dolvi en 1 Monarch.

Knolvenkel uitgeplant.

Zomerpostelein gezaaid.

Wat extra zaden bij de Turkse spinazie gedaan, die waren niet allemaal opgekomen.

Rode bietjes uitgeplant.

De afgeharde plantjes toch nog maar even toegedekt onder een extra fleeceje in de garage voor de nacht.

Er worden lage temperaturen verwacht hier.

Geplaatst:

Geschoffeld, bewatert, verspeend en verpot.
|Courgettes op hun plek gezet en nog wat tomatenzaailingen in een groetere pot

Geplaatst:

Postelein geoogst voor de 2e keer. Hoe vaak komt het nog terug? Mijn courgettes moeten er over 2 weken in hahaha.
Heel veel spinazie geoogst, 254 gram.

3 Knolselderij op de plek gezet, dank je @Rookie want die van mij zijn echt nog ieniemienie, allemaal ½ cm  - 1 cm hoog. Misschien komt het door de grond.
Volgend jaar weer proberen.
Ook een paar sla erin gezet.

Geplaatst:

We waren een dagje weg. Alleen net even water gegeven. 

Geplaatst:

Water gegeven. 

Nog wat zakjes oud zaad leeggegooid in zaaibakjes omdat er niets opgekomen was van de eerste zaai; fijnbladige basilicum, broccoli, shisho en marjoraam. Eens zien of het pech was of de zakjes toch te oud waren. 

En ik legde boontjes; sojaboontjes, blauhilde en gele stambootjes. Wel binnen in de kas in zaaitrays in de kas. Het is zo droog, dus ik denk niet dat ze het direct op de plek van bestemming goed op gaan komen. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Gisteren Heel de middag gesproeid. Alles was kurk en kurk droog. Onkruid. Heb 3 nieuwe rozen. Die geplant.
Garden of roses
Athena
Warm Wishes

Vandaag alleen grote molshoop bij de kippen vol laten lopen. Druif opgebonden. De tentkas water gegeven. Merel heeft een vriendinnetje uitgenodigd om te spelen. Ze komen nu samen. Nog even en de rest van de familie komt ook.

Naar de courgettes gekeken. Zou ik dit jaar dan toch…?!

c21c0f2db4a8dcb3f50f1447d881edd9.jpg

Er zitten er al 3 aan. Helaas niet op hun eindbestemming. Maar misschien lukt het net flink bij mesten in de bak.

Geplaatst:

Watertonnen weer bijgevuld en een heleboel zaailingen water gegeven. Schoffelen en wieden.

Alles gaat als een speer, lang leve het droge en daardoor slakloze voorjaar tot nu toe. Stukken gewied, beplant en asperges, sla, radijzen, spinazie en Erbette geoogst en de eerste radijzen, peulen en honingbessen gegeten 😋

Geplaatst:

Geschoffeld, onkruid verwijderd, gesproeid en tomaten opgebonden

Geplaatst:

Netje over mijn  kersen gegooid.

Jammer voor de merels, duiven en kraaien ...

20250518_202657.jpg

Geplaatst:

Eetbare bloemen op de nog kale plek uitgeplant. Bonen gelegd (Blauhilde en Borlotti). Onkruid verwijderd en water gegeven. Geoogst 

Geplaatst:

3,5 maand niet in dit topic gekeken, wegens drukte van de verhuizing en daarna (of daartussen, want nog niet helemaal klaar met inrichten) ook werk.

Niet dat ik veel gedaan heb in die maanden met ongeveer 1 keer per 8-10 dagen naar de moestuin. Maar wel binnen wat in trays gezaaid.

Gisteren mijn zelf gemaakte paadje achter de achtertuin naar de sloot weer wat vrij gemaakt van riet en brandnetels. Emmertje brandnetelgier gemaakt. Nu weer makkelijker water halen. Ook de afscheiding achtertuin met voetpad vrij gemaakt van riet, distels en ander kruid. Bijna een hele kliko vol lichtjes aangedrukt.

2 zaaitrays buiten gezet, want het stikt boven van de rouwmugjes. Zag er vandaag nog behoorlijk wat van de halve zak met compost vandaan komen, dus daar zitten ze ook al in.

Vandaag nog wat niet-opgekomen bloemen en kruiden bij gezaaid, vanwege de rouwmugjes. Die traytjes moet ik dan binnenkort toch ook maar buiten zetten.

Geplaatst:

Geconstateerd dat het emmertje verwijderde slakken van vorige week heeft gewerkt. Alle plantjes waren er nog (ok, op 1 sla zaailing na, maar de boosdoener gelijk gevonden). Dus weer een strook losgemaakt met de grenilette, schoongemaakt en wat kolen en snijbiet ingezet. Lekker met mest aan de wortels.

Helaas was het weer een zeer vuurwerkrijk weekend. Blijkbaar speelt er op elk sportveld wel een club voor een kampioenschap of promotie en daar hoort blijkbaar tegenwoordig ook illegaal vuurwerk bij. Zowie niet blij en ik op gegeven moment (bij de moestuin, nog dichter bij de sportvelden dus nog harder) ook bijna in tranen vanwege haar stress. Diverse malen naar het overlastnummer gebeld.

Het gejoel en de spreekkoren gingen tot na 10 uur des avonds door.

Wel grappig: een stoer mannenkoor gejoel die vol overtuiging Ojaleleeee van K3 aan het meezingen zijn... 🤣

Los van die stress was het heerlijk toeven. De eerste peultjes bloeien.

En er waren dit keer maar een aantal slakken te rapen. Gaat de goede kant op.

Wie weet valt er dit jaar zelfs wel wat te oogsten. :mrgreen:

Geplaatst:

5 lege stokken bij de tomaten -jank-
2 pepers weg -dubbeljank, enige shishito pepers-

De courgette en pompoen in de tentkas moesten er echt uit. Maar het pompoenveldje is nog niet klaar. Die heb ik nu op een andere plek dan gepland, geplant. Voor de tentkas. Of ja. Zijkant voor dan. Alles handje mest weer. Heel veel water.

Had ik deze al gepost? Heb al paar kleine courgettes. Zag dat de nieuwe uitplant ook 1 met bloemen was. Hopelijk gaat de warme tent naar de koude nacht niet voor onheil zorgt.

c5156c9e360e736a9b2eff1ab24152a2.jpg

Oooooo vergeten slakkenkorrels te strooien. Ga ik nog heel snel doen. Als ze nou onkruid gingen eten die rotbeesten…. Maar nee. Ow ja. Ik heb inmiddels ook nul komkommers. Gewoon helemaal geen een meer. Ik had er 15! Pfffff…..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic