Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Klein beetje gerommeld tussen de buien door. Ik ging ervan uit, dat er door storm Amy wel wat plat zou liggen, maar alles stond nog gewoon overeind. Zelfs de Amaranthen, die wel wat scheef staan omdat de regen de enorme zaadtrossen behoorlijk zwaar maakt. En alle kweeperen hingen ook nog aan de boom.

Veel geoogst. Pompoenen, tien kweeperen, pepers en nog een handjevol tomaatjes. Nog wat komkommers en een courgette. Ook de spekbonen en de Herrenböhnli die ik voor zaden voor volgend jaar had bewaard, heb ik geplukt en die liggen nu te drogen. Zaden van de malabar spinazie meegenomen, flink paarse vingers. Was mijn eerste jaar met deze groente, maar ik vind ze heerlijk!

IMG_20251005_135549115_HDR~2.jpg

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
7 uren geleden, woldistel zei:

maar ik vind ze heerlijk!

Leuk Woldistel! Malabar zaait zich ook behoorlijk uit zag ik van de week toen ik de tomatenplanten rooide. Allemaal spinazieplantjes op de plek waar ze vorig jaar hebben gestaan. Ik vind het ook lekker, vooral door een salade. Ze bloeien ook mooi vind ik.

Geplaatst:

Hij?! Paarse vingers door de spinazie?! @woldistel superleuk 😆

Ik heb dahliaknollen getracht uit te graven. Het was chaos. 1 stuk is dusdanig door mollen omlaag gewerkt, dat het onmogelijk was zonder dat ik alles eruit moest halen… heb wel een stuk of 30 omlaag gewerkte saffraankrokussen kunnen redden. Die staan nu op normale diepte. Veel slakken geplet. Een compost tomaat gevonden. Die werd dusdanig bedekt door de dahlia, dat ik die de hele zomer niet heb gezien. (En de plant dus ook amper zon). Zaten nu allemaal kleine tomaatjes en bloemen aan. Zo lief. En niet eens pytho.

Alles opgeruimd. Kippen restje Chinees gegeven. Was echt superlekker geworden. Maar goed. Met dierendag was ik ze vergeten… dus nu het restant vlees en rijst naar hen.

Beetje onkruid gewied en toen nat naar binnen. Vond ook nog deze toen ik een dahliaknol eruit probeerde te trekken. Die zitten overal bij ons.

IMG_2492.jpeg

IMG_2489.jpeg

Mini knol frummel 😆

IMG_2490.jpeg

Wel heel veel dahlia’s…

IMG_2491.jpeg

IMG_2493.jpeg

IMG_2494.jpeg

Geplaatst:

Bonenstokken opgeruimd, rupsen en slakken uit de kolen gehaald, paprika en raapjes en venkel geoogst voor in de pompoensoep. Kastanjes geraapt hier vlakbij, niet onze tuin eigenlijk, maar ook leuk en lekker.

Geplaatst:

Gister een verwaarloosd hoek van mijn dakterras aangepakt…💪😅

Er was al 2 jaar terug denk ik een liguster stek spontaan opgekomen in een ijzer draad hangmand waar nog laagje aarde in zat en vergeten op de grond tussen van alles stond..,

Zo leuk liguster….😍 afijn dat weten jullie vast!😊

Ik wist al die tijd dat dat niet goed kon gaan… maar zoals vaker ze groeide als een tierelier… maar ja op een dak he…😬

IMG_5964.jpeg

Foto voor….

IMG_5971.jpeg

Foto na…..

IMG_5967.jpeg

De wortels van de liguster zijn gaan buurten in de pot ernaast….(ff inzomen)….en ook onder de tegels door….(wat ik al vermoedde want dat gebeurde vaker!!) Hele klus om haar er weg te krijgen maar gelukt!💪

Vriendin met weiland en haag wil haar graag en krijgt haar met mand en al want die krijg ik niet eraf zonder de plant nog verder te beschadigen….😬

Afijn RUIMTE heb ik nu.,,,😍

Want ik kocht 2 nieuwe fruit struikjes…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

Ik heb alle tomaten eruit gehaald. IMG_2514.jpeg

IMG_2515.jpeg

IMG_2513.jpeg

Overwoekerd door onkruid. Ik weet het. Maar dat gebeurt al snel met alles wat je niet wil dat groeit. De kippen mogen er van het weekend in los gaan. Ik heb nog wel wat tomaten hangen, maar die zijn opgekomen in de compost en staan nog zo mooi. Dus heb ze maar gelaten.

Correctie: ik heb nog een prima bella tomaat zelf gezaaid die onder mijn balkon staat in een bak. Die mogen nog heel even staan. Ik heb alle molshopen weer aangestampt. Ik word echt knettergek van die mollen.

Wat pepers geplukt. Bladeren wegggehaald. Veel paprika’s geplukt omdat dat toch niks meer gaat worden.

De luffa uitgelachen. Heel hard uitgelachen. Niet dat het zin heeft, want dat streng toespreken had ook niks gedaan. Na 8 maanden komen er nu mini courgettes aan. Na 8 maanden! Eerst volledige stilstand. Wel 2,5 maand nul groei. Toen groei, maar niks bloemen. Gaat lekker zo.

IMG_2524.jpeg

IMG_2531.jpeg

IMG_2530.jpeg

Ook verspilde moeite. Maar wel een knapperd om te zien. Vorige keren steeds opgegeten. Dus ben al wel verder gekomen.

In de kas stikte het van de slakken. Maar ze aten toch liever pepers of Chinese kool op. Heel bijzonder.

Alles opgeruimd. Niet helemaal wat ik van mijn tomatenjaar had verwacht, maar mag niet klagen. Pepers zijn ook heel traag opgestart maar heb een prachtige peperoogst. Nu alweer zin in januari wanneer de pepers beginnen.

Geplaatst:

Gisteren alleen tijd gehad om even snel wT te oogsten. Paar stam- en boterbonen, verschillende soorten pepers, 2 courgettes, 2 komkommers, witte aubergine eieren en een paprika.

Geplaatst:

De rukwinden tijdens storm Amy hebben m'n aardperen behoorlijk slagzij laten maken.

Gelukkig had ik er voordien een lint rondgeknoopt,zodat ik alles toch nog een beetje bijeen kon krijgen na het opnieuw aanspannen van dat lint.

Maar het oogt nu nóg rommeligger dan voordien.😉

aardperen.jpg

Geplaatst:

Ik vind het vooral imposant @Bernaar . Mooi hoor! Als mijn ruimte niet zo beperkt was, zou ik aardperen ook graag een keer proberen. Misschien toch eens een grote pot voor vrijmaken.

Geplaatst:

@Dahli ,ik plant ze per 7 in hoge speciekuipen van +/- 65 cm doorsnee,waar een paar afwateringsgaten in geboord zijn met een klokzaag.

Dit om woekeren te voorkomen,nadeel is wel dat je ze dan op tijd moet gieten omdat het zand sneller droog wordt.

Ik heb ook bewust gekozen voor een soort die bloeit,zodat de bestuivertjes er ook wat aan hebben,nu het aantal bloeiende planten drastisch mindert.

Deze foto is vanuit een andere hoek,linksonder zie je ook een stukje van de klimop die nu in bloei komt.De aardperen zijn momenteel hoger dan 2,5 m.

aardperen.jpg

Geplaatst:

Dank je @Bernaar . Ik had ook begrepen dat ze erg woekeren, dus pot/kuip sowieso handig. Ik wist niet dat ze zo lang doorbloeien, ook fijn om te weten. Hier bloeit de klimop al volop. Bepaalde bijen zijn er dol op, maar ik zie ook altijd veel wespen. Veel insecten die daar blij mee zijn in deze tijd van het jaar.

aangepast door Dahli
Typo

Geplaatst:

@Dahli ,deze soort aardpeer begint pas te bloeien rond de 3de week van september en de bloeitijd duurt ongeveer 1 maand.

Wél opletten voor meeldauw bij droog weer,dan best regelmatig melk,compostthee of lavameel over de bladeren sproeien.

aangepast door Bernaar

Geplaatst:
5 uren geleden, Mellie zei:

De luffa uitgelachen. Heel hard uitgelachen. Niet dat het zin heeft, want dat streng toespreken had ook niks gedaan. Na 8 maanden komen er nu mini courgettes aan. Na 8 maanden! Eerst volledige stilstand. Wel 2,5 maand nul groei. Toen groei, maar niks bloemen. Gaat lekker zo.

Hahhaha, dat is een broertje of zusje van onze Luffa. Hij ging als een speer met zaaien en na uitplanten gebeurde er niets meer, heel lang niets. En nu zat hij opeens toch tegen de bovenkant van de kas en zag ik vandaag bloemen. Raar ding. Mijn zoon van 8jaar is nog heel hoopvol dat er nu toch luffas aankomen. Dream on, vrees ik.

Misschien krijgen we nog kaboutersponsjes. 🍄

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

@hazeltje 😆😆😆 kaboutersponsjes

Dan moeten ze nog even opschieten 😆

Geplaatst:

Gesnoeid. Wat struiken en rozen. De goede rozensnoeisels gestekt.

Geplaatst:

Pepers en paprika's geoogst

Geplaatst:

Wat onkruid verwijderd. De voorgezaaide paksoi en winterandijvie die nog in een potje stonden te wachten uitgeplant. En nu maar hopen dat de slakken ze niet vinden... 😐

aangepast door Janie

Geplaatst:

De komkommers en courgettes uit de plantzakken gehaald. In 3 daarvan weer knoflook gepoot. De vierde zak heb ik gebruikt om de bak waar de stokbonen in hebben gestaan op te hogen tot net onder de rand. Helaas was het toen alweer tijd om de kinderen van school te halen. Daarna naar een opendag bezocht van een middelbare school. Dus zondag weer verder.

Geplaatst:

Vanochtend de allerlaatste bonen geoogst en de bonenplanten eruit gehaald. Muismeloenplanten ook eruit gehaald want kwam geen oogst meer af. Kale bodemplaatsen gemulcht voor de winter. Bamboestokken uitgesorteerd en opgeruimd. Beetje geveegd her en der.

Geplaatst:

Gisteren mijn gewortelde bergbasilicums weg gegeven en dus vandaag nieuwe stekken die al op water stonden opgepot ( voor de Velt zaden beurs) en de planten eruit gehaald. Wat schapenzuring uitgetrokken een stuk of 30. Nog 9970 te gaan😱. Enkele dahlias weer vastgebonden. Wat aarde bij de gezaaide paksoi gestrooid het zijn miniemers op dunne steeljes. Wie weet wordt het nog wat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eindelijk de rozemarijn en tijm gesnoeid. Wat takken van beide genomen om te stekken. De gedroogde tijm is bijna op, dus ook wat takken te drogen gelegd. Verder nog de lavendels gesnoeid en onkruid verwijderd. Met dat laatste helaas niet klaar, maar het begon te regenen. Dus komende week kijken of ik er tijd voor heb om dat af te maken.

Geplaatst:

De laatste tomatenplanten met wortel en al uit de foliekas verwijderd, enkele kleine groene cherrytomaatjes er nog afgehaald voor chutney. Alle onkruid uit de kas verwijderd en alle bindmateriaal eveneens. Kaal hoor. Daarna de salieplant gedund voor blaadjes te drogen voor thee, en de zaadjes van de slaplanten meegenomen om te drogen. Cor oogstte ondertussen nog een pompoen, twee mini-maisjes, en ruimde de resterende bonenplanten, de maisplanten en de hokkaido pompoenplant op, en sjouwde meerdere kruiwagens met afval heen en weer. Samen nog gauw even de rabarberplanten opgeschoond en onkruid verwijderd. Toch weer drie uur verder al met al, wat gaat de tijd toch snel in de moestuin. De yakons zijn ENORM geworden, ben heel benieuwd wat daar onder de grond is gebeurd.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Zelfs een professioneel plasticlaspparaat in plaats van een eenvoudige soldeerbout biedt hier geen uitkomst meer @Mellie.

Ik heb vandaag de twee nieuwe wormbakjes gemaakt. Plastic zak in een sinaasappeldoos, we gaan zien hoe dat werkt in plaats van hardschalige plastic bakken.

Onderop stukjes golfkarton, daarop het papieren tasje waarin de Bocking 14 wortlels hebben gezeten vol met naaldboom zaadhouders, van die rupsen. daarop een laagje mechanisch verwijderd mos en daarop een klein beetje gedurende een week of twee opgespaarde schillen en in elke bin een ijsbakje vol smurrie van @weknow 's compostbakinhoud omgekeerd. Aardig wat wormpjes. Maar nog heel kleine wormpjes, dus ze kunnen zich rustig gaan volvreten en groeien. Ik moet wel in de gaten houden of bakjes niet te droog worden (beter dan drijfnat), want het is voornamelijk droog koolstof. Vol, maar ook veel lucht en wat droog dus ook licht.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Gisteren de laatste bonen geoogst uit de tuin en vandaag paksoi geoogst uit de tuin.

Geplaatst:

In de ochtend : ritje milieustraat , 2 Actions bezocht om hun hele voorraad bouwemmers weg te kapen, een zooi zakken potgrond gekocht, houten plankjes opgehaald van marktplaats,en alles neergegooid op de moestuin.

's-middags heb ik de laatste moestuinbakken weggehaald van mijn oude stukje, al het hout overgebrachy naar mijn andere stukje. En de bovenste laag grond uit die moesbakken heb ik ook overgebracht met kruiwagens naar het andere stuk , dat is goede grond en daar heb ik de bestaande moestuinbakken mee opgevuld. Zwaar pokkenwerk haha.

Ik had gehoopt dat ik klaar zou komen met dat oude stukje, maar er moet nog een en ander gebeuren zoals egaliseren, maar het werd al laat. En ik wil het ook nog redelijk onkruidvrij achterlaten voor de volgende persoon die daar gaat tuinieren.

Verder heb ik op buiten alle tomatenplanten gerooid, en in de kas ook alles aan 1 kant. Ook daar heb ik nog wat kruiwagens grond ingekieperd om aan te vullen, daar gaat binnenkort sla, spinazie,knoflook en een experiment met weeuwenteelt van bietjes. Ik had nog een emmer rode tomaatjes, en nog een zooi groene tomaten geplukt, deze in de kas laten liggen, hopelijk rijpen ze nog af...

20251018_172253.jpg

20251018_181633.jpg

20251018_181644.jpg

20251018_181653.jpg

20251018_181701.jpg

aangepast door driepinter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.