Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Niet zo veel deed ik hoor. Ik ruimde wat op in de kas, gaf de zaailingen water en zaaide bieslook. Die komt vast ergens wel een keertje op. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
34 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Rat

Jakkes. Hopelijk niet.

Even onder de mutsen gekeken hoe het ervoor staat. Het ziet er nog steeds goed uit. Binnenkort maar weer eens iets met de boerenkool doen. 

Geplaatst: (aangepast)

De olifantenkboflook voor prei geteeld heb ik aarde erbij gegeven zodat de greppel waar ze in groeien gevuld is. Als ze allemaal boven de grond zijn kan ik ze verder gaan aanaarden om een groot stuk wit te verkrijgen

IMG_4533.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 6

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Planningen komen helaas zelden uit.

Ging vanochtend "even" naar een klant, dacht een uurtje daar te zijn en dan op de terugweg langs de moestuin nog 3 zakken geknipte kerstbomen te dumpen en daarna stekhout te knippen voor de ruils.

Bleek ik toch een ruime 3 uur gebleven te zijn. Toen eerst even langs de moestuin de kerstboomsnippers op het pad uitgestrooid, toen even met DKB gepraat. En vervolgens naar huis want vrouw had de auto nodig.

Wat later in de middag op de fiets (niet die van mij, die had een bijna platte band, maar van mijn dochter, lijkt net of je op een Harley zit met hoog stuur) naar de tuin geweest om stekhout te knippen. Ongeveer uurtje bezig geweest (met fietsen wat langer), maar het resultaat was goed. Ook nog weer wat met DKB gepraat, die was er nog steeds.

IMG_20250116_224000.thumb.jpg.39f4c75cb8bd1289de2036a31eb71b59.jpg

@fre3ke @Bartoh @EdelSpint ik ga jullie stekhout (inmiddels, het is al na middernacht) na het ontwaken posten. In een doosje, want in een envelop past het niet.

• Like 5
Geplaatst:

Een compleet scheve perenboom uit de voortuin verplaatst naar de kippenren. Dat is zo'n peer als een avocado. Keihard, keihard, keihard, keihard, verrot.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik kwam wat slazaailingen tegen, op een kluitje, die heb ik in een vak gezet waar al een nieuw bedje van compost ligt. Verder wat gewied in de kas, tussen de slaplantjes die daar al de hele winter heeeel langzaam maar zeker groeien. 

Ook weer een pak helleborusbladeren op de composthoop gegooid, en daar dan weer 2 kruiwagens met ossenkak overheen. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik wil ook mijn zaaigoed bestellen, en ik heb al diverse dingen in mijn winkelmandje klaarstaan, maar ik wacht nog ongeduldig tot de pootaardappelen weer leverbaar zijn. Dan kan alles in 1 doos op de post.

Vandaag weer de hele dag bezig geweest met de kas. Ik heb weer wat panelen perspex vastgeschroefd en alvast provisorisch de deur geplaatst die ik uit de afvalcontainer heb gevist. De deur is iets te groot en heeft nog een klein opknapbeurtje nodig maar is  goed genoeg voo rde tuin. Vanmiddag begon ook het zonnetje nog te schijnen en werd het heerlijk weer, jammer dat het donker werd. Volgende keer weer verder, maar waarschijnlijk pas over 2 weken weer want ik moet in huis aan de slag met witten, schilderen, laminaat leggen etc.

20250125_112446.jpg

20250125_174923.jpg

• Like 4
Geplaatst:

De kerstboom naar de moestuin gefietst en daar twee rijtjes knoflook met de handschoffel van onkruid ontdaan.

In het zonnetje op mijn gemak  het onkruid groeit langzaam door met de zachte winter. Het straatjesgras zat al weer in het zaad. 

Geplaatst:

Hardhouten paaltjes schuin afgezaagd (Rotwerk!) om de laatste perspex panelen vast te kunnen schroeven. En met een verfkrabber de modder van de deur geschrapt. Kan ik hem tzt verven.

20250126_171722.jpg

20250126_171732.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Een drukke dag gehad vandaag.

Ruim een week geleden had ik al de bovenlaag van de grond in de kas afgevoerd naar de moestuin om die , zoals ik dat ieder jaar doe, te vervangen door compost. De grond eronder was kurkdroog.

kas2025_1.thumb.JPG.a89758561bdca279e9723b3b7ea4efbb.JPG

Daarom gisteravond d.m.v. een dompelpomp vanuit de regentonnen enkele honderden liters water in de kas laten lopen om er weer voldoende vocht in te krijgen. Vanmorgen de grond licht omgespit met dit resultaat.

kas2025_2.thumb.JPG.71bf559b0932d73d4d6899da0adc1108.JPG

Volgend karwei was de composthoop. Gedeeltelijk afgegraven. 

kas2025_3.thumb.JPG.bc1ff7f99352c0495e18a18474f25f58.JPG

De meeste compost is op hopen in de tuin gedeponeerd maar ter vervanging van de afgegraven grond in de kas zijn ook daar de nodige kruiwagens geleegd. Het was al te laat om het spul nog onder te werken dus dat wordt een karweitje voor morgen. Daarna is de kas weer gereed voor seizoen 2025 en gaat er als eerste sla gezaaid worden. Begin februari volgt spinazie. 

kas2025_4.thumb.JPG.c8d073e281e126f862e953f502242d18.JPG

• Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

In de kas water gegeven bij de tuinbonen en spinazie.
Maar alle 40 knolvenkels zijn opgegeten.😞

ik denk vogels. Ik heb geen 🐌 gevonden.

5211f72a-230f-45d4-8c63-a5230d5dd92c.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...