Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Als tussendoortje binnen gerijpte tomaatjes gegeten.

Vanavond hebben we een ovenschotel met courgette en nz-spinazie uet. Uit de winkel gehakt, spekblokjes, ricotta, pastasaus, geraspte kaas en zwarte peper. Het was erg lekker!

20250829_181628.jpg

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Bloemkoolkroketjes gemaakt en mais uet. Met een Griekse rondo, wedges en Tzatziki met komkommer en augurk uet. Een beetje veel was het.

20250829_190243.jpg 20250829_191021.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik kon toch mijn favo pasta saus van eigen tomaten maken…want had een bakplaat vol allerhande tomaten uet!🎉

🌱Ik sneed ze doormidden en legde ze op de ingevette bakplaat ..

🌱 gebeden ui, hele tenen knoflook uet er voor bewaard…met schil en al.

Tijm, rozemijrijn en dubbele hoeveelheid oregano , peper, zout, beetje chilipoeder

Slietjes ahorn siroop ( reform basterd suiker als de siroop op is…)

Besprenkelen met olijfolie .

🌱ovenschaal in hete oven tot de randjes van de tomaat /ui donker kleuren…dat kan wel 30 to 60min duren! Maar belangrijk voor de smaakontwikkeling!!!

IMG_5528.jpeg

🌱 uit de oven de gepofte knoflook bolletjes leeg knijpen en velletjes wegdoen…

🌱de inhoud van de ovenschaal in de zeef geschoven en met de staafmixer fijn gemaakt… deel van de vocht loopt gelijk door en de smurrie nog erdoor gewreven met silicone spatel.

🌱prutje uit de zeef nog poosje laten trekken in schaaltje met kokend water ( niet teveel anders vind ik mijn saus te dun!

Dat prutje met vocht nogmaals door de zeef gewreven…

Wat dan nog over was ging in mijn compostschaaltje.

🌱ik sneed courgette uet in blokje en stuk overgebleven ui in stukjes en bakte dit onderwijl ik de pasta kookte…

IMG_5530.jpeg

Saus nog ff door gekookt (als het te dun zou zijn geweest had ik het ingekookt

Andere keren hing ik er dan nog bosje basilicum in en/ gezond tomatenblad voor extra smaak en verwijderde dat na inkoken…

🌱pasta afgegoten en door de saus geroerd

Topping het courgette/ui roer bak. 😋😋😋😋

Verrukkelijk en hoe mijn huis dan geurt!!!!

Bron; Honger van Memme Zsazsa

Geplaatst:

Een heleboel groenten waar we vanavond een slalade en een lekkere groentensoep van maakten.

Sla, tomaat, gele bolcourgette, patisson, sperziebonen, paprika's, peper, spinazie, knolselderij, knolvenkel, herfstraap, peterseliewortel, lavas, koriander.

PXL_20250830_145658917.jpg

Geplaatst:

Vanavond wafels gebakken met avocado, ei en spek. Maar het recept wat ik hanteerde voldeed niet geheel. Dus volgende keer mijn eigen recept maken.
O.a. te weinig deeg, en ik mistte er diverse smaakjes erin.

20250830_204555.jpg

Geplaatst:

Gisterenavond kliekjes gegeten. Dus nu is de ovenschotel ook helemaal op.

Geplaatst:

Groenten uet uit de oven, met pasta en hüttenkase erdoor.

IMG_20250831_181643601_HDR.jpg

(tomaten diversen, aubergines, pepers en paprika, olijfolie, italiaanse kruidenmix*)

*Klein tipje, het viel me op dat er bij de diverse grootgrutters allerlei barbeque kruiden rondslingeren om vlees mee te verwennen. Nou verwen ik liever mijn groenten, want ik eet geen vlees en bij het nalezen van de ingrediënten ging ik ineens zomaar meer dan de helft besparen ten opzichte van allerlei kleine potjes. Is hoogstens iets grover gemalen, maar daar hebben we een kruidenmolen voor 😉

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

*Tipje terug: ik meng al jaren zelf kruiden en specerijen, omdat de meeste mixen zoveel zout bevatten dat de hartpatiënt des huizes meteen op apegapen ligt als ie dat eet (Hoi Maggi en Knorr met je 30 tot 50% zout).

Grote verpakkingen kruiden en specerijen koop ik bij de toko of bij deTurkse winkel. Mixjes ontstaan op basis van eigen smaak, als varianten op de supermarktmixjes, of door inspiratie uit de boeken van Michel Hanssen, een chefkok die zelf zoutloos ging.

En sla mij als ik te veel aan het evangeliseren ben over de hoeveelheden zout in producten uit de supermarkt.

Terug on topic: we aten vandaag de tweede helft van de veel te lekkere groentensoep van gisteren.

PXL_20250831_170713704.jpg

Geplaatst:

@Arja , inderdaad een beetje overbodige evangeliseren. Gezien de hoeveelheid die we van zoiets gebruiken ten opzichte wat we al binnenkrijgen via dagelijks brood met plakje kaas enzo. En chips of borrelnoten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Lekkere dikke groentesoep in de trant van ribollita of minestrone? Ik ben het met je eens..over het zout. Hier in huis niet zoutloos maar zoutarm. Ik gebruik veel verse kruiden voor Hollands en Mediterraan koken en voor specerijen mixen zonder zout niet altijd goedkoop maar best wel goed de mixen van j boer bijvoorbeeld (de Chinese 5 spices met Szechuan peper mee met brooddeeg bv mmm😋)

Maar vanavond kookt Lie stamppot van krulandijvie met tempé en voor hemzelf eendelevertjes. Behalve de tempé alles uJt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gewoon makkelijk: een tosti uit mijn nieuwe ijzer, weer met gruyere en extra ham.
Vandaag wat uren weggeweest, dus geen zin/tijd om te koken.

Geplaatst:

Vegetarisch ovenschoteltje met gevulde grote pepers met Turks broodje. In de vulling en saus nog twee soorten kleinere pepers verwerkt. Tomaten en alle pepers kwamen uet.

IMG_8295.jpeg

Geplaatst:

Vijgenbladlimoooooo zo lekker! Omelet voor de lunch en Savonds eitjes door de mie. Tomaten zo uit het vuistje en grote kleurrijke salades. Nog eben en het is over 😳

Geplaatst:

Zelfgemaakte "Turkse pizza" met allerlei lekkers uet; courgette, paprika, peper, tomaten, knoflook en komkommer.

Geplaatst:

IMG_1539.thumb.jpeg.a9027065cbaad30b0c1f

Gisteren: Tomatensoep met veel tomaten en 1 bol knof met 1 takje pepermunt en bergbasilicum van @acpronk

(Ik doe altijd een takje pepermunt erbij, geeft een goede smaak).

Vandaag: roti met eigen bonen, pepers knof en tomaten en zelfgemaakte barra’s erbij. heel erg lekker.

IMG_1564.jpeg

Geplaatst:

Vanmiddag tomatensap en komkommersap geperst van de oogst. Daarna tomaat-komkommersoep gemaakt van de perspulp, met ui, prei, champignons en knoflook. Nog wat paprikapoeder (oogst vorig jaar), mjam.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Spekbonen met knoflook en ui uet.

Geplaatst:

Broodje met restje stamppot andijvie. Gebakken ei erop😎Curry van groentes plus eenden bouillon en stukjes eend. Tomaten sla en daikon geraspt met mijn beste olijfolie. Gnocchis met tomaten worteltjes met gember.

Geplaatst:

Rode bietjes met knoflook en rode uien uet en laurierblaadjes gekregen tijdens de MTFD. Gekookte aardappelen en de kippenvleugeltjes uit de winkel.

Geplaatst:

Tomatensalade van de Perzik uit Riga en geraspte daikon met olijfolie. Geraspte bietjes uit eigen tuin, t was niet veel maar het was wel echte bos biet. Eend in sojasaus en dat alles rond een bergje poke bowl rijst.

Geplaatst:

IMG_1608.jpeg

IMG_1610.jpeg

Een gekochte bloemkool met gekochte granen, maar wel met eigen ui, knof, biet en teufelshorn aardappeltjes. Ow en 3 eitjes. Ze moesten langs de rand omdat ze kinderen zonder wilden. Lekker met een dot yoghurt en Palestijnse za’atar kruiden.

Geplaatst:

Lange rijst Mellie?

Wij aten veldaardappels met veldsnitsel 😋samen met witlof uit de wok met honing en mosterd.

Geplaatst:

Gisteren Frittata met Tatsoi gegeten en vanavond eerst komkommersoep en aardappelen, boontjes met pindasaus en kip.
Die komkommersoep was niet de bedoeling. Ik wou weer gestoofde komkommer maken, maar dan een grote portie. Maar ik maakte nu een bloempapje en dat wou niet oplossen. Toen heb ik het gezeefd en het vruchtvlees van de komkommer bleef nu wel achter, ook de pitjes die ik vergeten had weg te halen. Toen nog even broodstukjes gebakken die ik nog had en het was heel smakelijk.

20250903_200438.jpg 20250903_195832.jpg

20250904_200409.jpg 20250904_205817.jpg

Geplaatst:

Paarse wortelen en 1 klein oranje worteltje, samen met platte peterselie uet. De aardappelen en kippenbouten komen uit de winkel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.