Jump to content

Kweepeerbladthee

Mellie

Recommended Posts

Op verzoek van @woldistel, maar ik heb het hier al meermaals verteld! Dus nu in een eigen topic waardoor ik alle volgende keren naar dit topic kan terugverwijzen.

Kweepeerbladthee.

Ik dronk het als kind vroeger nadat de bladeren een hele dag op de gaskachel had getrokken. Bloedrood en kruidig. Zwaar ook, zeker na een dag trekken, dan moest je het aanlengen met water. Die geur doet wat met me, maar ook zonder deze fijne herinneringen, is het een lekkere thee.

Je hebt herfstbladeren nodig.

Deze thee kun je niet, ik herhaal NIET!, maken met verse bladeren. Dan is hij bitter en sommige mensen krijgen er maagpijn van. De bladeren moeten aan de struik verdorren. Daarna laat je ze binnen na evt afspoelen nog een ronde drogen. Kurkdroog en niet in stukjes. Of misschien kan dat ook, maar doen wij niet.

a3fe3b0a8a9088fa71e81da2796ef8e0.jpg

46d9d080fc75e6ac2e10a91ebed6863f.jpg

Zoals je ziet heb ik nog maar heel weinig… maar het is gelukkig een echte winter thee en de lente komt er alweer aan.

Dit droge blad kook je in een metalen (thee)pot. Als je een houtkachel hebt, is dat het fijnst, want met een half uurtje kom je er niet. Officiële methode is steeds een glas koud water toevoegen. Zodra je pot (of pan) vol is, laag vuur en laten pruttelen. ‘s Ochtends opzetten met een houtkachel, einde middag kun je lekker genieten.

Dit had nog ietsje donkerder gekund, maar ben op rantsoen wegens gebrek aan kweepeerbladeren… ik gooi er normaliter rustig 6/7 bladeren in, maar nu tel ik braaf 3 stuks af.

cc1d400cac01bce0bd538aab97f37bdc.jpg

Naast heel lekker, is kweepeerbladthee bijzonder heilzaam voor je luchtwegen. Je keelpijn wordt gegarandeerd minder. Maar dat is bijzaak.

Afiyet olsun.

• Like 5
  • Thanks 2

Ja tegen vastzittend slijm heb ik gehoord inderdaad. Verzachtend voor luchtwegen. Of het echt werkt of lekker is weet ik zelf niet hoor, nooit gedronken. Maar krijg nu wel trek. Volgend jaar proberen van mn eigen kweepeer.

Wist niet dat het gebruinde herfstbladeren moesten zijn! Thanks @Mellie

Waar smaakt het naar, kun je het een beetje omschrijven?

• Like 1

In ratten met hoge bloeddruk verlaagt kweepeerbladthee hun bloeddruk, waarschijnlijk via anti-inflammatoire (anti-ontsteking) werking. Ook geeft het een cholesterolverbetering in ratten.

Helaas zijn wij geen ratten, dus tsja. Op goed geluk.

In Marokko op de SMS University hebben ze deze thee wetenschappelijk vergeleken om te zien of het (calciumoxalaat) nierstenen oplost in reageerbuisjes. Dat deed het!

Helaas zijn wij geen reageerbuisjes, dus tsja. Maar geeft toch een fijne gedachte, niet? Dat het vol zit van antioxidanten staat buiten kijf. In dit onderzoek vergelijken ze het met groene thee.

Ze hebben groene bladeren gebruikt.

De bladeren bevatten hun meeste bioactieve stoffen als ze nog groen zijn. Misschien helpt het om ze jong te plukken einde van de lente?(/begin van de zomer). Wel volgroed, maar nog jong en extra gezond.

Dan zijn ze nog niet bitter @Mellie, dat ontstaat pas als de bladeren volgroeid zijn en nog een hele poos aan de zon worden blootgesteld.

Mogelijk is de mooi roodbruine thee die jij drinkt ook wat wrang, kan dat kloppen? Tannines denk ik. Maar de bitterstof zal dan inderdaad weer afgebroken zijn.

Nog even over kleur en gezondheidseffecten:

In dit onderzoek werden groene (vóór vruchtoogst in oktober), gele (na vruchtoogst in november) en bruine (in december) bladeren van kweebomen verzameld in de regio Pinhel, Portugal. 

Groene heeft de voorkeur. Groene bladeren tijdens bloei en vruchtzetting hebben zelfs (de meeste) essentiële oliën. 

Mineralen in groen: Ca 15000 mg, Mg 5500 mg, K 2200 mg, Si 880 mg, P 760 mg, Fe 119 mg, Na 100 mg

Mineralen in bruin: Ca 21480 mg, K 12010 mg, Mg 4350 mg, P 830 mg, Si 630 mg, Na 520 mg, Fe 40 mg

(Fe = ijzer).

Bruin en groen hebben wel allebei meer vitamine E dan geel (bijna een derde minder!).

Moraal van het verhaal lijkt in ieder geval om ze óf heel vroeg óf zoals @Mellie zei heel laat te plukken, en niet na de fruitoogst als de bladeren gelig zijn. Ik snap dat jij ze ook wegens herinneringen graag bruin drinkt @Mellie. Ik ga komend jaar eens beide (heel jong en heel oud) proeven, kijken wat lekkerder is. Beide eerst (ook binnen) laten drogen natuurlijk.

(En voor de mensen die ook kweeperen willen drogen een tip: met schil en liever in de oven dan in de zon)

• Like 2
  • Thanks 1

Tussen juni en augustus beste pluktijd in Portugal voor meeste gezondheidsbevorderende stoffen (hier organische zuren).

De bladeren werden 5 dagen op ca 30 graden gedroogd in het donker. 

De bladeren bevatten meer organische zuren (die vrije radicalen wegvangen (als antioxidanten) dan de vruchten!

Let wel: ook oxaalzuur, voor mensen die dat graag willen mijden..

Een van de zuren/flavonoiden is rutin. In een Tunesisch onderzoek tot 36%! Een welbekende antioxidant.

Weet je wat me heel lekker lijkt? Een thee gezet met gedroogde kweepeer én gedroogde eind juni bladeren samen.

• Like 2

@acpronk ik zou denken van wel. Er zullen vast (kleine) verschillen zitten tussen verschillende rassen. In de onderzoeken noemen ze steeds "cydonia oblonga Miller", maar Miller duidt hier op het classificatiesysteem. Philip Miller was een beroemde Engelse botanicus uit de 18e eeuw. Hij werkte als hoofdtuinman in de Chelsea Physic Garden in Londen. Blijkbaar heeft hij de kweepeer haar haar Latijnse naam gegeven.

• Like 1

Goh @edelspint als ze dus jong zijn, kan het ook? Dat geeft een burger moed. Dat is nog maar een paar maanden. Ga ik eens proberen of dat werkt.
Sja. De smaak. Jullie denken dat ik kom, maar ik zit uiteraard net weer een kopje kweepeerbladthee te drinken. Waar smaakt het naar….

Het is een volle ronde smaak. Het haalt direct de prikkel uit je keel. Kruidig is niet helemaal waar, maar wel meer kruidig dan wat anders. Ook heerlijk in de mix met lindebloesem. Ik kan het eigenlijk niet omschrijven geloof ik. Het heeft wel smaak, maar wat kan ik je niet zeggen.

• Like 2

• 1 month later...