Geplaatst: 21 augustus21 Aug Via de deno methode zijn na slechts 9 dagen al 5 van de 20 zaden gekiemd en dat terwijl de zaden afkomstig waren van een nog niet geheel afgerijpt ei. Van de gezaaide zaden komt nog niets boven de grond maar het lijkt me logisch dat dat wat langer duurt. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Met dank aan Jorieke voor het water geven aan deze plant ( we hebben afgesproken dat als ik in het best ondenkbare geval van uitzonderlijke groeispurt van deze eieren win we de snoeischaar samen delen). De eieren op deze foto waarvan de grootste inderdaad eigroot is zijn wel twee x zo groot als de plant die onverzorgd was achtergebleven in het donkere bos. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Dit kleinte ukkie begrijpt nog niet helemaal dat de winst gaat naar de grootste
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Standje augustus hier, links onderaan lijkt er toch ook een heel licht gele blos te komen. Misschien moet ik toch wat meer vruchtjes wegnemen, die vrucht bij jou lijkt gigantisch @appelvrouw 😀 )
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Kwestie van slim fotograferen @redzebra ! Maar ik denk misschien wel dat veel vruchten de spoeling of de voeding dus dun maakt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 augustus23 Aug De twee planten in de potten doen niet veel, behalve de linker veel blad. Geen enkel ei te zien, de rechter heeft er wel een paar. Per saldo niet wat ik verwacht had. Ze staan steeds in de zon.Van de twee planten die in de volle grond staan, heeft er eentje een “kippenei”. Benieuwd wat die nog gaat doen.
Geplaatst: 25 augustus25 Aug Vervolg kiemtest.Ik ben vanaf afgelopen vrijdagmorgen tot vanmiddag een lang weekend van huis geweest. Bij het weggaan liet deno onveranderd 5 gekiemde zaden zien en van de zaden in het met potgrond gevulde bakje begon één plantje boven de grond te komen. De folie over het bakje is toen verwijderd, het keukenpapier nog wat vochtig gemaakt.Hartstikke nieuwsgierig heb ik vandaag bij thuiskomst gelijk naar de vorderingen gekeken. Bij deno waren de 5 reeds gekiemde zaden verdroogd evenals de nog niet gekiemde zaden. Niet goed genoeg afgedekt door de folie blijkbaar. Slordig.Van de 20 zaden in het bakje stonden bij thuiskomst 15 plantjes boven de grond en 2 achterblijvertjes komen eraan. Als het bij deze 17 blijft betekent dat een kiempercentage van 85 % .In ieder geval kan nu wel met zekerheid gezegd worden , mede dankzij het hittegolfje maar een warmtematje heeft hetzelfde effect , dat zaden van de Golden Egg niet per definitie overdreven lang hoeven te liggen alvorens te kiemen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Mijn wedstrijd-ei begint te kleuren… Dat was eigenlijk nog niet de bedoeling, hij had nog wat mogen doorgroeien wat mij betreft. Eén ander ei(tje) is inmiddels goed op kleur. Die ga ik één dezer dagen toch maar wegen, mocht er een ramp gebeuren waardoor de rest verloren gaat.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Eieren zat, maar geen opvallend grote en ook (nog?) geen gele. Uitdagend, deze wedstrijd. We gaan morgen maar eens een paar kleintjes wit verorberen, misschien stopt de plant dan meer energie in de resterende vruchten. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Op 25-8-2025 om 23:47, Frans zei:dat zaden van de Golden Egg niet per definitie overdreven lang hoeven te liggen alvorens te kiemen.Dan zou je toch denken dat de vele problemen die wij allemaal hebben gehad met het ontkiemen van dit zaad aan het betreffende zakje moet hebben gelegen… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus27 Aug 1 uur terug, Tanja65 zei:aan het betreffende zakje moet hebben gelegen…Dat denk ik ook , echt niet normaal zulke lange kiemtijden. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 27 augustus27 Aug 2 uren geleden, Tanja65 zei:Dan zou je toch denken dat de vele problemen die wij allemaal hebben gehad met het ontkiemen van dit zaad aan het betreffende zakje moet hebben gelegen…Niet alleen de lange kiemtijden, ook het percentage van het zaad dat uiteindelijk kiemde (bij mij 2 van de 7 zaden dacht ik) was erg laag. Dan ga je al gauw denken aan inferieur zaad. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Auteur 12 hours ago, Frans said:Niet alleen de lange kiemtijden, ook het percentage van het zaad dat uiteindelijk kiemde (bij mij 2 van de 7 zaden dacht ik) was erg laag. Dan ga je al gauw denken aan inferieur zaad.Daar waren wij t al over eens
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Hier begint er nu ook 1 licht geel te worden. Niet degene die ik wilde gebruiken voor de wedstrijd. Maar als hij helemaal geel is, ga ik hem toch inzetten. Mocht diegene die ik voor ogen heb niet geel worden, heb ik toch een bijdrage geleverd.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Ook hier enige kleurig..vaagjes dan wel. Hopelijk red de vrucht het in het bos, ze wordt er niet mooier op.(Lelijkheid is een kwestie van perspectief ) 28 augustus28 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 augustus28 Aug 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Ga je bij aubergines ook de bladeren toppen, e.d.?Ik moet nog even opzoeken of dat kan bij aubergines.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug 11 minuten geleden, Arja zei:wiki,Dank je Arja. Ik ben echt een nitwit wat dit betreft. Ik las vaker "wiki" (WeetIKnIe) En ik dacht wat betekent dat? Maar nu heb ik het door, sorry hoor Arja! 😒
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Ik heb het ook gelezen, maar ik vind het nogal moeilijk. Ik heb in de meeste aubergine planten niet eens bloemen, dus dat gaat dan niet op. In 2 aubergine planten zit een groei van aubergine, in de ene zelfs 2. Maar daar boven geen bloemen. Ik heb wel wat blad weggehaald zodat de aubergines vrij hangen, maar dat geldt niet voor de Golden Egg. Die ziet er bij mij nog steeds zo uit.
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Vanmiddag alle gele eieren van de planten gehaald met de gedachte dat het alleen nog maar ballast is die een goede groei van de nog witte exemplaren belemmert. Dat zacht worden een teken van rijpheid is geloof ik niet meer. Niet alleen omdat het oudste ei dat vandaag geoogst werd al heel lang geel aan de plant hing (en nog steeds keihard) , maar ook gezien de goede kiemresultaten met zaden van het al eerder geoogste jongere ei. Als Golden Egg al zacht wordt dan zal dat meer een teken van verval zijn dan van rijpheid denk ik.De planten zien er nu wel wat kaal uit.De 2 grootste vruchten gewogen. Resultaat respectievelijk 49 gram en 51.07 gram. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Prachtig @Frans ! Ik weet dat je ze wit al eens gegeten hebt, maar heb je geel ook al geprobeerd? Of zijn die dan te rijp voor lekker omdat je ze onrijp moet eten (tenminste dat lees je overal)? Als je zegt dat ze nog gewoon hard zijn, ga ik dat toch proberen denk ik. Zo zonde anders.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.