Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
8 uren geleden, RobN zei:

planten al gebloeid hebben

In het verlengde van RobN’s vraag, vroeg ik me iets af. Ik zie wel eens vruchtzettende aardappelplanten voorbij komen. Het loof staat er dan nog prima bij, maar er worden dus vruchten gevormd. Gaat dat ten koste van de knollen? Omdat de plant voor de groei van de vruchten zijn energie uit de knollen haalt. Of staat dat los van elkaar, en maakt dat voor de aardappelopbrengst niet uit?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zal eens gaan kijken @hoekman .

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dankjewel!

aangepast door Rookie

Geplaatst:

2 uren geleden, Rookie zei:

Ze blijven dus gewoon helemaal goed onder de grond.

Deze zitten er nu ook zo'n 5 weken in, zonder loof, dus ik zou ze gewoon lekker zo laten @RobN .

Jouw planten zijn nog zo groen, die kunnen best nog wel even door.

Hoe lang ga je op vakantie?

Van 10 tm 24 aug

De Mozart zijn helaas wel Phytophthora gevoelig de anderen idd niet.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
2 uren geleden, Dahli zei:

In het verlengde van RobN’s vraag, vroeg ik me iets af. Ik zie wel eens vruchtzettende aardappelplanten voorbij komen. Het loof staat er dan nog prima bij, maar er worden dus vruchten gevormd. Gaat dat ten koste van de knollen? Omdat de plant voor de groei van de vruchten zijn energie uit de knollen haalt. Of staat dat los van elkaar, en maakt dat voor de aardappelopbrengst niet uit?

Ja de knollen gaan ten koste van de vruchtvorming en de vruchtvorming gaat ten koste van de knolvorming.

Geplaatst:

Dank je @Roland . Dat vermoeden had ik al.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb hier helaas Phytophthora in 1 van de rijen met aardappels. Het veld hiernaast krijgt zo vaak een behandeling dat ik stiekem had gehoopt dat mijn planten dan dus ook wel wat beter beschermd waren P roll

Ik heb een boel loof verwijderd en ga maar even andere kleren aantrekken voor ik weer in de kas kom.

Er zitten al flinke piepers onder, dat is mooi!

Geplaatst:

Een vraag, ik had cammeo gepoot, echt veel oogst prima dikke aardappels. Er stond bij dat het wel redelijk stevige aardappels zouden zijn maar ikmvond ze vrij kruimig. Hoe zou dat kunnen komen?

Ik heb gewoon kleigrond en niet enorm bemest o.i.d.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Het had leuk kunnen zijn. Eens maar nooit meer. De zakken waren zeiknat. Die heb ik nu maar gelijk voor een ander doel in gebruik genomen.

20250805_160114.jpg

20250805_200725.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik ben, vroeger dan andere jaren, klaar met de aardappelteelt 2025. In maart heb ik als vroege aardappel Anabelle en in april als middellaat ras de Nicola gepoot. De Anabelles, het waren er niet zo veel, zijn inmiddels gerooid en geconsumeerd.

Het loof van de Nicola's heb ik gisteren en vandaag verwijderd omdat het al voor het grootste deel was afgestorven en toename van het gewicht van de knollen dan nog maar gering is. De planten waren bovendien nog vrij van phytophtora en zonder bovengrondse plantendelen loop je daarna met de knollen geen risico meer.

Ik laat al jaren de aardappels in de grond zitten en rooi ze naar behoefte tot in het voorjaar toe (lukt denk ik niet met elke grond, kleigrond lijkt me hiervoor niet geschikt). In de winter wordt het nog te oogsten deel aardappels afgedekt met bladeren en een dekzeil. De kiemrust blijkt bij verblijf onder de grond langer te zijn dan indien gerooid en in het voorjaar krijgen de knollen pas de neiging uit te lopen.

Op de plek waar de aardappels zitten gooi ik wat extra aarde en steek er een stokje in zodat ik later precies weet waar de riek de grond in moet om te oogsten.

Over 2 plekken verdeeld stonden ongeveer 70 planten. Op de bovenste foto is e.e.a. wat duidelijker te zien omdat daar de extra schep aarde over de knollen nog vers is.

aardappel25-5.JPG

aardappel25_6.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Mooi Frans! Ja dat bewaren in de grond gaat hier ook goed thumbup

Ik heb alleen dit jaar wel veel vraat, vooral door muizen(?) waar we er veeeel van hebben dit jaar. Maar ook nog wel iets anders wat een soort oppervlakkig spoor vreet. Dus misschien zijn ze boven de grond (en dan in de kelder) wel beter af.

227_4663.JPG

227_4669.JPG

Ik heb een sortering gemaakt op bewaarbaarheid, en er was ook nog wat voor die arme varkentjes van ons. wink
(en dit is alleen nog maar de oogst van de Duna star poters die ik kreeg van @jootje . Er staat nog veel meer cool )

227_4687.JPG

Geplaatst:

Mooi piepertje he? ( als ze niet aangevreten worden)

Volgend jaar wil ik deze weer! ( of de PeterPan van Bonnie…die geeft ook leuk wat oogst! )

Geplaatst:

Ik heb dit jaar bintjes geprobeerd het gaat best prima in groeizakken maar de oogst valt me erg tegen. Heel veel erg kleine aardappelen zitten erbij. Ik weet niet of het door de kweekzakken komt, of misschien door te weinig vocht of voeding. We vinden bintjes wel erg lekker als krieltjes. We schillen ze niet maar maken ze schoon met een nagelborstel en doen ze dan in de oven. Erg lekker!

Geplaatst:

Mijn aardappelen zijn aangetast door aaltjes en hebben vreemde knobbeltjes. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je deze nog opeten? Waar kan ik de grond waar de aardappels in gestaan hebben nog veilig voor gebruiken? Beetje "beuh" hier door de tegenvallende patatjesoogst 😒.

Geplaatst:
Op 11-8-2025 om 12:16, Jorieke123 zei:

, en er was ook nog wat voor die arme varkentjes van ons. wink

Krijgen die geen last van hun ingewanden Jorieke of heb je ze gekookt ?

Ik herinner me dat mijn opa vroeger een zgn varkensketel had die op hout werd gestookt en buiten in de open lucht stond. Daarin werden aangetaste en erg kleine aardappels gekookt voor ze aan de varkens werden gevoerd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier staat sinds april Désiree. Ik schat ze binnen 1-2 weken te oogsten.

Het loof heeft de 2 nabijgelegen bedden al een tijdje ingepalmd (heb niet anders/meer bemest dan voorgaande jaren). Hopelijk is de opbrengst even gigantisch 🙏😄

• 2 weken later...
Geplaatst:

Een vraag, ik had o.a. byzance en cammeo voor het eerst geteeld, maar het valt me op dat ondanks de beschrijving dat ze vastkokende aardappels zijn, ze meer vrij kruimig zijn. De Vita Bella en Mozart en lady christl die ik altijd kweek zijn gewoon zoals altijd en zoals beschreven.

Ik heb er erg goede opbrengst en ook grote knollen van beide rassen kunnen oogsten. Ik zit op kleigrond en zeker wel flink met compost bemest en ook kali.

Weet iemand waardoor ze zo bloemig uitvallen, hebben meer mensen dat?

Onkruidmanager 1.0

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Mijn Texla's wil ik in de grond laten zitten en oogsten naar behoefte.

Nu las ik dat iemand ook zijn aardappelen gewoon in de grond laten zitten en hij had een verhaal geschreven hier hoe hij dat aanpakte.

Ik kan dat verhaal nergens meer vinden en en zou het toch heel graag willen weten.

Ik weet niet of iemand het weet, maar zou ik een duwtje de goede richting uit kunnen krijgen?

Geplaatst:

@Rookie

Kan 1 van deze 2 topics zijn wat je zoekt?

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor het meedenken en zoeken!

Nee, helaas... het was in elk geval van dit seizoen, maar ik weet de datum niet meer, zelfs niet bij benadering.

Geplaatst:
  • Auteur

Jaaa!

Super, dankjewel @Jorieke123 .

Als we jou toch niet hadden!🙏

Kom ik aan met dit jaar... het was van 2013... 😳

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Nou, eerder in dit topic schrijft hij er ook wat over hoor thumbup Zijn bericht van 8 augustus bijv.? Nog op deze pagina.

Wij doen het dit jaar niet, hebben alles al geoogst en in de kelder staan. Op de 1 of andere manier dekken we de boel vaak net even te laat af omdat het hier dan toch al best flink kouder wordt dan de voorspelling zei. En te vroeg/lang alles afdekken resulteert hier in een muizenfeest.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, die was het... ik schaam me dood, sorry hoor... ik heb mijn middagslaapje gemist vandaag.

aangepast door Rookie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.