Geplaatst: 19 september19 Sep Als ik dit zo zie, dan lijkt me dat de grondtemperatuur ‘s nachts de komende weken aanhoudend onder de 10C komt. Misschien dan toch maar oogsten? Ze zullen overdag ook niet veel meer groeien als de luchttemperatuur maximaal 16C of 17C wordt. Of ik moet op zoek gaan of ik nog een ademend dekzeil heb (denk het niet, en kopen doe ik in dit stadium van het seizoen niet meer). Twijfel twijfel. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 september19 Sep Ik ga proberen ze nog zo lang mogelijk te laten zitten. Ik denk dat ik alleen bij vorst ze er uit ga halen. Een plant eruit gehaald, maar moet echt nog groeien bij mij. Bovengronds zien de planten er ook nog prachtig uit.
Geplaatst: 19 september19 Sep 2 minuten geleden, jootje zei:Bovengronds zien de planten er ook nog prachtig uit.Ja, hier ook. Tenminste, dat was afgelopen week nog zo. Ik lees nu her en der ook dat je ze moet oogsten als het blad geel wordt. Of als er vorst verwacht wordt. Maar dat is wel een stuk kouder dan 10C. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 september20 Sep @Tanja65 als de nachten net onder de 10 graden komen (en de dagtemperatuur ruim boven de 10), dan is de grondtemperatuur niet meteen onder de 10 graden hoor.Ik kijk meer naar de gemiddelde dag- en nachttemperatuur, en dan over de komende 2 weken.Het bladerdek zorgt ook voor een isolerende laag waardoor de grond niet te snel in temperatuur daalt. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 september20 Sep Dank je, @acpronk . Ik las online ergens dat de grondtemperatuur lager is dan de laagste luchttemperatuur, omdat die 1,5m boven de grond wordt gemeten. Vandaar dat ik dacht haast te moeten maken. Dan laat ik ze liever nog eventjes zitten, kunnen ze nog wat groeien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Afgelopen februari heb ik op de Tomatendag in Roeselare een stekje van de bataat Tainung 65 gekregen. Deze heb ik direct binnen opgepot. Op 5 mei kon ik uit de plant tien stekken nemen. Elk stekje had twee bladoksels: het bovenste blad heb ik laten zitten. De stekken heb ik in water gezet, op een driver van een ledlamp met een temperatuur van 20 °C 's nachts en 28 °C overdag. Na drie dagen begonnen ze al te wortelen. Na een week heb ik ze opgepot in P9-potjes, en op 25 mei buiten uitgeplant. Om vraat door muizen te voorkomen, heb ik rondom de planten afrikaantjes gezet, in de hoop dat de geur de muizen op afstand zou houden. Dat leek echter niet te werken: er was volop muizenactiviteit tussen de afrikaantjes en het loof van de bataat. Toch bleek bij de oogst dat de muizen zo druk bezig waren met het verzamelen van de zaden van de afrikaantjes, dat ze de bataatknollen ongemoeid hebben gelaten. De overvloedige oogst is vermoedelijk te danken aan de hete zomer met veel zonuren.
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Wow Roland wat een oogst en wat een joekels! Ongelooflijk zeg. wat geef je ze te eten?Op mijn zanderige grondje zijn ze niet groot geworden. Vandaag rooide mijn zoon ze, want oogsten is toch wel het leukste klusje als je je moeder in de moestuin helpt. Ik denk dat we net aan een kilo hebben van 4 plantjes. Ruimschoots meer dan de bataat waar ik stekjes van nam. Dus mij hoor je niet klagen over de opbrengst. Vandaag aten we de kleintjes en dunne slierten. Echt zo ontzettend lekker zo vers. Iedereen heeft er van gesmuld, zelfs mijn jongste die eigenlijk bataat-hater is. Volgend jaar weer dus. Dan zet ik meer stekjes en geef ik ze een vruchtbaarder stukje tuin. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Wow, wat een oogst! Ik ga ze deze week uit de grond halen. Zand. Af en toe wat voeding. Er zat een paar weken terug (voorzichtig gevoeld) nauwelijks nog wat aan, dus ik verwacht niet zo veel. Maar het maar is allicht meer dan waarmee ik begon (één bataat). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ik haal ze volgend weekend denk ik eruit. Maar ook niet het gevoel dat ik veel oogst zal krijgen. We gaan het zien! 😊🍠🍠🍠🍠
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Mijn zoete aardappel vandaag geoogst. De plantjes zagen er vanaf het begin goed uit, de planten buiten groeiden zowat tegen het plafond, maar dit is het resultaat. De Taining was dan wel het grootste, maar verder had ik aardappelen van de super en ik was heel enthousiast. Maar met dit resultaat: alles in de kliko. Dit is geen doen om te schillen.Voordeel: voor volgend jaar weer vele speciebakken over voor wat anders. En ik weet al wat.😊
Geplaatst: 27 oktober27 Okt 12 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:alles in de kliko. Dit is geen doen om te schillen.Wat zonde! Je kunt ze toch prima schillen met een dunschiller, net als asperges. Op een plankje en steeds kwartslag draaien? Eerst in rechte stukjes snijden. Wel even gepruts, niet zo snel als grote, maar dat had ik toch wel gedaan. Bovendien: moeten ze persé geschild? Goed wassen en in blokjes snijden en dan in de oven bijvoorbeeld. Of zeg ik nu iets heel geks?
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Nee dunschillen ging echt niet, het zijn allemaal wokkels. Ja en dat gepruts, hebben wij helaas geen fut voor. Ik ben nu 2,5 uur in de tuin bezig geweest en ik heb ernstige pijnen nu in mijn heupen. Ook vanwege het natte weer denk ik. Vorig jaar zijn wij er ook mee bezig geweest en er zit zo weinig aardappel aan en de aarde zit er helemaal tussen, dan heb ik zo veel water nodig om dat eraf te krijgen en borstelen gaat bijna niet.Als de wokkels wat groter waren geweest, had ik ze wel gehouden.😊 Maar lief voor je idee.Sorry maar een beetje kapot en nu ga ik nog koken met gewone aardappelen helaas, wou de zoete nemen.
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Niet weggooien hoor. Ik heb al experiment alle dunnetjes schoongemaakt door er even een borsteltje over te halen, toen bijna gaar gekookt en met een heel klein beetje olijfolie in de oven. Het was om de vingers bij op te eten! echt heel erg lekker. Ik hoop dat ze nog niet in de kliko liggen. 27 oktober27 Okt aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur Ik zag op een video uit Amerika een zoete aardappel in een "struik variëteit".De aardappelen groeien dan recht naar beneden onder de plant en je trekt de hele bos er in 1 keer uit.Ik heb het merk opgezocht, ze heten Covington.Ze zijn heel smakelijk en heel lang houdbaar.Die wil ik volgend seizoen gaan proberen in een grote, ronde speciekuip.Daar hebben ze plek genoeg in en ik hoef niet meer alles om te gaan graven om de losse aardappelen op te zoeken.Ze zijn ook verkrijgbaar in Nederland, als het goed is, ik heb de firma aangeschreven, maar nog niets terug gehoord.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt @Rookie Covington kom ik ook wel eens in de supermarkt tegen, misschien kan je daar van stekken?
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur O, als ik die tegenkom is dat natuurlijk nog beter!Weet je nog welke supermarkt @Amarinde ? 29 oktober29 Okt aangepast door Rookie
Geplaatst: 30 oktober30 Okt @Rookie ik dacht de jumbo, maar 100% zeker weten doe ik het niet. Als ik 'm weer ergens tegen kom zal ik een seintje geven .
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Volgens mij had @Frans die vorig jaar, maar ik kan me vergissen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 oktober30 Okt @acpronk je deze overhouden? Zo ja, hoe? @Petrasmoestuin wat jammer van al je harder werk! Wat ik met dergelijke oogst doe, is met schil en al opeten. Ik heb een paar jaar geleden een schoenpoetsborstel gekocht, zo’n zachte brede om je schoenen glimmend te krijgen (niet zo’n kleine harde dus), en die is ideaal voor zand van groenten te borstelen! Je vruchten of knollen of wat je ook kweekt raken er niet door beschadigd, daarvoor zijn de haren te zacht, maar de haren geven wél net genoeg weerstand om het zand en de rommel te verwijderen. Misschien een tip? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.