Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Asperge kevers


Aanbevolen berichten

Op dit moment zitten er weer aspergekevers op mijn planten. Vier jaar geleden heb ik een invasie van deze beestjes gehad. Dat was in de tijd dat ik mijn -nu oude- aspergeplanten nog niet at..ze waren toen tweejarig. Met mijn nieuw geplante asperges van vorig jaar zie ik hetzelfde beeld terug.

Op de oude asperges heb ik ook ieder jaar wel enkele aspergekevers, maar zeker geen twee generaties en binnen de perken van handmatig afvangen te houden.

 

De aspergekever legt eitjes op het jonge groen. De kevers eten zelf van het aspergegroen, maar de larven vreten er echt van..voor je het weet is de stengel kaal gevreten en kan je alleen maar de stengel afsnijden en verbranden.

Er zijn twee generaties. De eerste generatie die nu actief is valt voornamelijk de jonge planten aan..de oude planten worden immers dagelijks van hun asperges ontdaan.De larven zijn na een week of 3 volwassen en verpoppen zich in de grond. De tweede generatie komt in juli/augustus en valt ook de oudere planten aan die dan immers niet meer geoogst worden.

 

Op dit moment ga ik iedere ochtend aspergekevers vangen. De blauwe kever(Crioceris asparagi) is het gemakkelijkst te vangen, want deze laat zich als een baksteen vallen bij gevaar..ik hou er een jampot met water onder..daar vallen de beestjes in. Hebbes en in de beek ermee.

De rode(Crioceris duodecimpunctata.) zijn iets lastiger want die willen graag wegvliegen. Door ze voorzichtig en stil te benaderen lukt het me de helft te vangen..voor de andere helft ga ik vaak later op de dag nog eens terug.

 

De overwintering gebeurt als volwassen aspergekever in de grond of onder afstervend loof. Het loof dient dus afgeknipt en verbrand. Ik las ook dat je zelfs de ondergrondse delen weg zou moeten halen als je besmetting vermoedt. Dit is eveneens een goede maatregel ter preventie van aspergevlieg.

 

Rode aspergekever(Crioceris duodecimpunctata.

img625971171338821719.JPG

Gevangen kevers: twee blauwen nemen een rode ertussenimg625592751338821712.JPG

 

Blauwe aspergekever (Crioceris asparagi)

blauweaspergekever65601338823559.JPG

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet leuk nee, want als je er niet alert op bent dan merk je het pas als al je ragfijne aspergetakjes vol hangen met vieze zwarte larven die aan t loof vreten..en het is een heel smerig werkje om die eraf te halen...dat wil ik voor zijn, en na de eerste keer lukt het me dan ook altijd door strenge surveillance.Ik heb 40 planten en zo`n epidemie van beestjes kan flink toeslaan.

Je kunt ook vast een chemisch of natuurlijk spuitmiddeltje vinden; daar heb ik me nooit in verdiept.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Van de week deze beestjes ook aangetroffen op mijn nieuwe aspergeplanten (10 stuks). Vandaag zoveel mogelijk kevertjes gevangen en geplet onder de schoen. Ik ga het de komende periode goed in de gaten houden en de beestjes zoveel mogelijk proberen te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Laat ik dit topic eens nieuw leven inblazen. We hebben dit jaar al vier keer asperges gegeten, dat is mooi. En sinds dit weekend de eerste aspergehaantjes weer waargenomen. Minder mooi. Dus nu ga ik meermalen per dag even langs de struiken om alle eitjes eraf te vegen en de haantjes kapot te knijpen.

 

PXL_20240507_101609625.thumb.jpg.8040c42d754a5bf4e98482a089f81dcb.jpg

aangepast door Arja
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Arja zei:

Dus nu ga ik meermalen per dag even langs de struiken om alle eitjes eraf te vegen en de haantjes kapot te knijpen.

 

 

Als je het zo kunt doen, lijkt me helemaal prima. Helaas is meermalen per dag voor mijn asperges geen optie. Ik heb ze ook en ruim ze op wanneer ik ze zie, maar dat is dan hoogstens twee keer per week 😁 De rode heb ik gelukkig nog niet gezien, hier vooral blauwe aspergekevers.

 

Mijn asperges zijn wel mooi dik dit jaar. De slakken grazen er vaak alvast een stukje af, dus mooie toppen heb ik niet, maar ach wegsnijden en het smaakt er niet minder om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Arja zei:

haantjes kapot te knijpen

Ik weet niet hoe dat zit met de eitjes die nog in de dode haantjes zitten? In Fr zeiden ze altijd dat je coloradokevers ook af moest voeren omdat uit het dode lijf nog leven kon komen. Ik ving de haantjes in een potje met een bodem water dan kon ik ze gemakkelijk weer naar beneden tikken als ze eruit begonnen te kruipen en ze daar een tijdje houden terwijl ik andere ving. Potje onder het takje houden en het haantje, dat zich gemakkelijk laat vallen bij gevaar, zo opvangen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistelik heb allemaal kromme toppen omdat de slakken de jonge scheuten beknagen en dan krijg ze dat soort deformaties. Het was maandagavond een naaktslakkenwalhalla tussen de asperges. Ergens wel grappig om al die gekronkelde scheuten te zien, maar het bereiden gaat wat lastiger. Het gevreesde aspergehaantje heb ik nog niet mogen waarnemen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tussen de asperges nog geen slakken gezien, maar het zou kunnen, er zitten er veel in de tuin. 

 

Yup, veel kronkels. Smaken ongeveer hetzelfde als de rechte 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...