Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Dank!

Dan ga ik methode twee doen dit jaar.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Mijn zelf gezaaide prei vandaag uitgeplant. Door de hete dagen wat later dan de bedoeling was….IMG_4755.jpeg

Ik had het voorzaaipotje vast op het vak gezet.. zodat ik het niet zou vergeten… de prei wortelde door de bodum gaten heen in de mix…..

IMG_4756.jpeg

Ik had de pot al wat droger laten worden dus kreeg ik het er zonder al teveel beschadiging uit….

IMG_4757.thumb.jpeg.61cfd595d0cf901c5465a66a80461b27.jpg.0742e037f49c237ded0f1575d765dddf.jpg

Vak goed los geschept wat mix eruit en compost erin met wat vermiculiet… goed gemengd en 5 liter water gegeven en weer gemengdIMG_4758.jpeg

16 gaatjes verdeeld over een vak van 30x30 gemaakt en de preitjes voorzichtig 1 voor 1 in een gaatje laten zakken….IMG_4759.jpeg

Best mooie worteltjes al toch?🤔

IMG_4760.jpeg

Nog wat water in ieder gaatje en zo “open gelaten… als ik het goed begreep bewaterd dat vanzelf dicht….🤔

IMG_4765.jpeg

In mijn voortuinbak ook een vak gedaan voor de kans spreiding..,😊

IMG_4768.jpeg

En nog een diepere zak beplant om te zien of de diepte een ander resultaat geeft…🤔

En nu afwachten of ze willen dikken🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4757.jpeg

IMG_4757.thumb.jpeg.61cfd595d0cf901c5465a66a80461b27.jpg

Geplaatst:

Ziet er goed uit. Heb jij ze ook een keer ingekort? Dat lees je altijd. Dan worden de stelen dikker. Bij mij niet goed gelukt. Bleven zeer iel. Ook de worteltjes knipt men af tot 5 cm.

Ik had ze overgepot tien Patrijs dat zei in een grotere bak, maar dat ging helemaal niet gied. Ze verdwenen in de aarde, tenminste een aantal. En kwamen niet meer op.

Degene die ik toch in de bak heb staan, zijn helemaal bedekt met het groen van de winterwortels. Die staan naast elkaar. Doe ik volgend jaar dus anders.

Geplaatst:

Nee niks afgeknipt Petra 🤔

Ik kijk het ff aan…

In mijn voortuin bak staan ze dieper.. als het plantgat vol regent staat het punt waar het loof spits onder de mix …😬 Ik las hier in dit topic later dat groei punt boven de aarde moet blijven…🤦‍♀️

Ooit had ik een prachtige prei… die groeide naast mijn compostton…😅 dus nu ruim compost in de vakken gedaan…😊

Ik ben niet zo’n wortel kweekster… soms lukt het goed… maar vaker niet….😏

Ik heb nu 2 vakken zaai maar meer dan de helft kwam niet goed op dus vandaag maar eens bijzaaien… vind ik niks van die vakken die zo lang “ kaal” blijven…..ik denk dat ik ze ook ga voorzaaien en later als het al wat groener is uitplanten…😊

Jij succes met jouw wortels 🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Je kunt het plantgat aan de bovenkant wel een beetje sluiten volgens mij, maar je moet het niet zo stevig aandrukken zoals je met andere groente doet.
Die van mij waren zo iel, ik moest dat wel doen, anders vielen ze gelijk plat.😊
Volgend jaar ga ik ze toch ook in een pot doen met voorzaaien en ruimer zaaien, niet in een melkpak, dat is te krap.
@Rookie had dat ook gedaan en bij haar ging het goed. Maar ik denk dat het bij haar ook warmer in huis is en sneller groeit dan bij mij. Ik had hem wel onder lampen gezet om meer licht te geven.

Geplaatst:

En als je het niet meer precies weet, is er altijd nog de #prei wiki. 😃

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn zomerprei doet het voor geen meter, mijn herfst- en winterprei daarentegen doen het prima.

Zal misschien aan het zaad gelegen hebben.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Daar staat dat je de wortels niet moet afknippen. Tja, overal lees je wat anders. Ik was het bij een aantal vergeten, dus ik zal het zien wat er gebeurt.

Geplaatst:

Bij het zoeken naar informatie over wel of niet wortels afknippen kwam ik uiteraard weer op het Moestuinforum terecht. En dan zijn de meningen verdeeld, hoewel de meeste mensen niet knippen.

Geplaatst:

Ik heb het dit jaar niet gedaan. Maar ik heb het soms ook wel gedaan. Ik laat het meer afhangen van de hoeveelheid wortel. Bij zoiets als die van @Vrouw Holle , had ik gelijk alle wortels buiten de pot afgeknipt. Plantjes spoelen in een emmer water tot je ze gemakkelijk van elkaar kunt halen. Klaar.

Potlooddikte heb ik meestal ook niet. Meer bieslookdikte. Ik maak een diep plantgat en zet daar een preitje in. Dan als alles geplant is, veeg ik nog wat grond in het gat en geef heel veel water. In de eerste weken water ik nog wel eens wat bij, maar daarna moet het zichzelf maar redden (wel wieden enzo). Hele dikke preien heb ik nog nooit gehad, maar dunne zijn ook lekker 😋

Geplaatst:

Misschien nuttige toevoeging aan de discussie of je het plantgat kan dichtgooien… de preien van afgelopen jaar die ik in de pvc buizen heb laten groeien (zie foto van februari dit jaar), daarvan zaten sommige zo vast in de pvc buis door de groei in de breedte, dat ik met menselijk kracht ze er voor geen mogelijkheid meer uit kreeg: mijn conclusie is dat als de Prei groeit, dan weet ik zeker dat die krachtig genoeg is om gewoon aarde opzij te duwen.

IMG_0785.jpeg

Geplaatst:

Hallo, dit wordt mijn eerste reactie in de forum. Kijken of het lukt.

Vorig jaar heb ik in 2 vakken van 30 bij 30 prei gezet. 9 per vak. Best veel van kunnen oogsten . Maar ook veel groen. En ja, erg moeilijk om ze uit de bak te krijgen. Flink stevig wortelstelsel.

Dit jaar heb ik 2 bakken met wederom 9 preien. Maar ik heb de bak maar voor de helft gevuld met mm mix. Preitjes in kuiltjes gedaan en wat extra voeding gegeven. Ik had overigens deze keer de worteltjes ingekort en ook de bovenkant. Gisteren heb ik wat mix toegevoegd in de hoop dat ik straks wat meer wit kan laten groeien aan de prei. Soort van aanaarden.

Allemaal experimenteel ben ook maar een leek.

O ja ze waren bij mij ook niet potlood dik. 🌱😊🌱

Geplaatst:

@Vrouwholle ik heb geprobeerd om je bericht van zaterdag wat te verbouwen omdat de tekst en foto's zo verspringen maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien helpt het, bij het maken van een nieuw bericht, als je na een zin een 'enter' doet voordat je er een foto plaatst?

Geplaatst:

@Jorieke123 Ik heb het bericht aangepast.

Als je met de muis boven foto hangt, krijg je onder en boven een knopje te zien waar je op kan klikken om een regel onder de foto te zetten. Door op het groene pijltje te klikken en dan op de tekst voeg een regel in na te klikken.

image.png

Dan verplaatst je dus de tekst wat naast de foto naar onder de foto.

Geplaatst:

Het is weer tijd voor het uitplanten van winterprei. Vandaag ongeveer 80 stuks zelf gezaaide winterprei uitgeplant en tegen preivlieg en preimineervlieg beschermd d.m.v. insectengaas. Daarna nog een half uurtje door het gaas heen ingewaterd d.m.v. een sectorsproeier.

prei25_1.JPG

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic