Jump to content

Van vensterbank tot tuintafel - tijdelijk DIY project

Tanja65

Recommended Posts

Niet echt ‘in’ de moestuin gewerkt vandaag, maar wel ‘aan’ of ‘voor’ de moestuin.  Onze zoon is recent verhuisd, zijn kamer staat leeg in afwachting van een grote opknapbeurt, en hij had verreweg de lichtste kamer van het huis. En nu met voor het eerste warmtematjes zie ik aankomen dat ik straks heel veel zaailingen ergens op een lichte plek zal moeten laten. Eén en één is… een tijdelijk verbrede vensterbank aldaar!  Dus hebben we vandaag ergens in de buurt (via de weggeefhoek) twee brede, enigszins gehavende houten planken opgehaald (voormalige zijkanten van een kast), deze op maat gezaagd en een geimproviseerde hoge tuintafel op twee poten geconstrueerd, de andere zijde ligt rustend op de vensterbank. Het geheel is redelijk stevig, en zit bovendien (bonus) boven de verwarming. Morgen nog een verstevingskruis aan de poten maken, en e.e.a. aan beide zijdes met lijmklemmen vastzetten, en dan staat hij als een huis. De plantjes staan er al op, met warmtematjes en verlichting. Het begint er zowaar op te lijken! 

ps bijkomend voordeel van een dergelijke constructie is dat je deze ook net zo makkelijk weer afbreekt en opbergt, zonder dat dat veel moeite kost of veel opslagruimte vraagt (we wonen niet zo groot). Paar schroefjes loshalen en klaar. Dit is denk ik een blijvertje, al dan niet in die kamer - die ik tot werkruimte wil ombouwen. Pech voor mijn klanten volgend jaar, dan moeten ze maar leven met wat extra plantjes. Maar dat zien we dan wel weer! Nu heb ik er alvast veel lol van. 

Edited by Tanja65
  • Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Ik moet veel geduld hebben. Ik heb de warmtematjes en de ledlampjes vrijdag binnen gekregen, maar er moet nog een plankje bevestigd worden (nu gedaan, na verzoek van mij), snoer moet gemaakt worden, want wij hebben een lamp op de keukenkast staan met stopcontact en daar moet dan een speciale verdeelstekker komen voor mijn snoer naar de groenteflat waar straks ook andere voorzaaiingen komen.
Dus nog even geen paprika, aubergine en prei voorzaaien. De prei heeft alleen licht nodig, moet dus even kijken hoe het allemaal past. Ik heb voorlopig 2 setjes besteld om te kijken hoe het gaat.

• Like 1

Hihi...

Ik woon op het platteland, waar de politie het heel druk heeft met de illegale wietteelt in boerenschuren en zo.

Mijn grow lights zijn duidelijk zichtbaar door de ramen, ik verwacht toch elke keer wel een politie auto het erf op te zien draaien.

Tot nu toe nog niets...😁

• Like 2

Zo ziet het er uit @Rookie, sorry, ik dacht dat ik de foto's al lang had geplaatst. Ik zag dat je inmiddels een tent/flat had. Er zit hier inmiddels nog een extra lamp op aan de andere zijkant.

@Gitta ik ben er ook erg blij mee!

20250204_121100.jpg

Edited by Tanja65
  • Like 1
  • Thanks 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Onze venterbank in de woonkamer. Gele plank in een oude smalle deur die op 2 plastic krukken ligt. 

Sinds kort die led stripjes, lijkt wel goed te werken. Die nieuw opgekomen peper/paprika groeien wat minder slungelig dan de eersten. 20250208_130942.thumb.jpg.332d3205bdf46f5db72416702f3dd4c4.jpg

• Like 1

Jazeker, voor het tijdelijk tuinspul perfect! De led is overigens paars van kleur, de buren waren al nieuwgierig wat ik nu weer aan het doen was 😀

Ik heb overigens ook een vitrinekast bij de ikea geshopt voor een meer permanente oplossing voor de kamerplant probeersels, maar dat is een ander topic (komt als die af is).

• Like 1