Jump to content

Eendenkroos

Petrasmoestuin

Recommended Posts

Jaaa supergoede eiwitrijke groente, die in overvloed groeit. Dit had jaren geleden al gemoeten. Maarrrrrrr: aangezien het in water groeit, is er een grotere kans op besmetting met ziekteverwekkers. Ik weet dat er mensen zijn die dit zelf kweken (met name voor eigen kippen of eenden), maar daar zijn dus wel wat aandachtspunten bij. Ik weet niet of dit voor ons moestuinders is weggelegd (alhoewel er hier ook mensen zijn die graag zeekraal kweekten, ook niet simpel). Hoedanook: niet eten uit je vijver, sloot of aquarium ☺️

Jaren geleden noemden ze het waterlinzen in de media, dat verkoopt waarschijnlijk  beter dan eendenkroos. 😂

Het bevat alle essentiële aminozuren (daarmee een volwaardige eiwitbron zoals vlees of soja) en bevat B12 en ijzer. Tijdens de groei zet het CO2 in de atmosfeer om in voedsel. Wat wil een mens nog meer?

Als het ook nog goedkoop kan, dan ben ik verkocht. Veelal zijn zulke producten onevenredig duur.

• Like 5

Ze noemden het nu ook waterlinzen.😀

Ik zat inderdaad ook gelijk te denken aan die bacteriën, net zoiets als bij taugé en zo.

Maar als het op de markt komt (en het is betaalbaar) zou ik het wel eten.

Waarom niet?

Beter dan insecten, die schijnen we ook te moeten eten, als vleesvervanger.

• Like 2

2 uren geleden, MSDG zei:

smaakt het een beetje?

Hoe zit het met de smaak van waterlinzen? Smaakpanels kunnen de groente in elk geval waarderen, blijkt uit Wagenings onderzoek. Panelleden proefden verschillende gerechten met waterlinzen, waaronder soep, stamppot, ravioli en pesto. De panelleden reageerden positief. Enthousiaste chef-koks experimenteren volop met waterlinzen, dankzij hun veelzijdigheid. ‘Waterlinzen smaken plantaardig, een beetje nootachtig en hebben een bite, terwijl ze zo klein zijn.’

https://www.wur.nl/nl/show-longread/waterlinzen-duurzame-groente-van-de-toekomst-goedgekeurd-in-de-eu.htm

• Like 3

Het is wel wat vergelijkbaar met kiemgroente maar dan het volledige drijvend plantje dus lijkt mij veel makkelijker te timen met oogsten. en het vermeerderd zichzelf door zichzelf ongeslachtelijk door te splitsen dus geen gedoe met zaaien enzo. 

Of het handig is om dit thuis te kweken weet ik niet maar ik zie geen bezwaren voor het eten. Het is vooral de naam eendenkroos wat het onsmakelijk maakt, waterlinzen klinkt veel beter.

• Like 2

In dat geval moeten we het Lemna noemen want dat is de officiële naam. In het Nederlands noemen we planten maar zelden bij de officiële naam. 

De benaming "Waterlinsen" is al heel oud (wiki leert mij dat het vermeld staat in het Cruydeboeck uit 1554) . Die term is dus niet bedacht vanuit commercieel oogpunt al wordt het nu natuurlijk wel bovengehaald om die reden. Ik vermoed zelfs dat de term eendenkroos daarna pas is ontstaan maar dat kan ik niet onderbouwen.

• Like 1