Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

7-jarige spinazie heb ik niet, snijbiet wel, die staat er naast en ziet er net wat anders uit. Bietjes zou wellicht kunnen (hoewel al mn andere bietjes roodnervig zijn), maar geen gewone bietjes dan denk ik? Moet ik daarvan rond deze tijd al een knol kunnen zien zitten onder de grond?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Bij snijbiet heb je ook zaadmengsels. Geven roodgenerfd, wat gelige en ook gewoon groene. Platgroen.

Misschien ?

Geplaatst:
dit is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik heb echt geen idee meer wat ik hier gezaaid heb Ik dacht eoa sla misschien, maar ik heb het geproefd en ik vind het maar raar smaken. Niet echt sla-achtig, en op een of andere manier zelfs een beetje alsof je het niet kunt eten (ik vind het echt niet lekker iig). Een vrij volle, zurige, haast chemische smaak.

10410293_10152551451046967_8719690634994032315_n.jpg

10487564_10152551450901967_7471897706255304927_n.jpg

Dat is niet meer of minder dan zurkel (Rumex acetosa cultivar), heel lekker bij zevenjaarse spinazie (Rumex Patientia) of gewone spinazie.

Daar een stamppotje van met een klets mosterd en een dikke saucis, mmmmm

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Denk het niet Aalterse. Eigenlijk alle Rumex soortjes hebben iets roods in de stengels en bladvoeten.

Er zijn rumex soortjes die helemaal groen zijn, maar die zijn lancetbladig of bijna driehoekig.

Geplaatst:

Bit, dan denk ik dat ge toch mis zijt hoor, zurkel heeft niets roods in de stengels, wel als ze doorschieten maar dat is hier nog niet het geval.

Zurkel, voor zolang eetbaar, is volledig groen en dat geldt ook voor de 7 jaarse spinazie. Eens te oud zijn ze beiden niet lekker meer.

Dat is nu eens een armemensen gerecht dat ik al sedert de laatste oorlog ken en eens de stengels begonnen door te schieten mochten we er geen meer plukken van ons moeder, hoe graag ze die ook zou verkocht hebben in haar winkel.

Geplaatst:
Kan aan grondsoort/voeding liggen?
Dat klopt als een bus. Je kan de Rumex goed gebruiken als indicator. Deze houden van zure gronden(en weinig voeding) en als de bodem dus niet zuur genoeg is zal je de roodverkleuring gaan zien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

nou, zurkel of zuring is het in ieder geval niet, want dat heb ik nooit gezaaid

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst: (aangepast)

Kers?

Wat voor pit of pitten zitten er in?

Edit: dit hoort denk ik bij een andere draad. Nog even zoeken welke. Sorry

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het lijkt op de 'doorlevende spinazie' van De Nieuwe Tuin (.be). :

------------------------------------------------------------------------------------

is dan weer een selectie van de snijbiet met kleinere bladeren en bladstelen maar een hele zomer lang klaar om telkens opnieuw te snijden. Ook een stuk van de winter en het daaropvolgende voorjaar nog bruikbaar.

------------------------------------------------------------------------------------

Maar wat de Latijnse naam is moet ik nog even zoeken...

Edit: als ik Google dan vind je juist weer die Rumex Patienta. Lastig hoor, die NL namen....

Edit 2: http://www.jout.be/moes-fruittuin-groenten/een-must-have-de-moestuin-doorlevende-spinazie

Geplaatst:

De zurkel staat er nu zo bij in mijn tuin, geen rood te zien hoor, wel wat bruin van verdroogde bladeren.

IMG773045021404123405.JPG

IMG773483951404123426.JPG

En het zaad in wording.

IMG773158201404123460.JPG

Rumex Patientia, zaad (7jaarse spinazie)

IMG773290831404123519.JPG

En al weer uitschietende bladeren daarvan, tussen het onkruid.

IMG773320621404123577.JPG

En dit moet een bonenveldje voorstellen.

IMG773551701404123630.JPG

Ik tel er toch een dozijn en dat is maar 5%.

Onze vriend de mol heeft er al veel kapot gemaakt met zijn gegraaf.

Geplaatst:

Dat lijkt me een zaadje wat heel vrolijk op een onmogelijke plek ontkiemd is.

Wat is een kalkbloem ?

Geplaatst:

Ik gok ook op tomaat. Ik ga hem morgen verspenen, kijken wat het word.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Ik vond dit net in de sla en heb misschien per ongeluk het steeltje gegeten dus nu ben ik wel benieuwd wat het is en of het giftig is:83673191404299631.JPG

Geplaatst:

Ah, mooi, je leeft nog

Komkommerkruid misschien? Net uitgebloeide bloem.

Ik had me voorgenomen even in een bult "onkruid" te kijken,om te vergelijken,maar vergat het ook steeds weer.

Geplaatst:

Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb een rij verderop komkommerkruid gezaaid, was ik helemaal vergeten. Misschien dat er een zaadje verdwaald is. Het lijkt er wel erg op, hoewel het bloemknopje van binnen meer naar wit of geel neigde.

Geplaatst:

Beste forum leden,

Ik heb laatst bij de action zaadjes gekocht van aardbeien deze zijn geplant en uitgekomen in het begin zag ik nog niet veel van het blad maar nu zijn we een 6 weekjes verder en het lijkt wel degelijk niet op een aardbeienplant iemand enig idee wat dit dan wel kan zijn?

Groetjes Naomi

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...