Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vond deze lente een klein plantje in 1 van mijn potten, het zag er wel leuk uit en heb het een eigen pot gegeven.

Nu heeft het wat bloemetjes en ben blij dat ik het een eigen pot heb gegeven, want het zijn leuke bloemtjes.

Alleen vraag ik me nog steeds af wat dit is.

Dit is de plant.

17062015751_zpsq3pbmqgc.jpg

En hier een close-up foto van de bloemetjes.

17062015749_zpslirbpxps.jpg

Geplaatst:
Dit is spurrie (Spergula arvensis).

http://www.researchgate.net/publication/254845453_Teelthandleiding_groenbemesters__spurrie_%28Spergula_arvensis%29

"Spurrie is een cultuurgewas dat tot de muurachtigen behoort. Het werd vroeger veel geteeld op de zandgronden als

voedergewas. De plant heeft lijnvormige bladeren die in kransen om de stengel zijn gerangschikt en bloeit met kleine

witte bloemen. Spurrie groeit in Nederland in het wild op schrale zandgronden. Het is ooit een belangrijk

stoppelgewas geweest. In het begin van de 20e eeuw werd er nog 3600 ha van verbouwd. Op dit moment is het

vrijwel geheel verdwenen. De opbrengst is dan ook niet erg hoog, maar het gewas heeft wel een aantal bijzondere

eigenschappen, zowel gunstige als ongunstige. Spurrie heeft een snelle ontwikkeling, mislukt zelden, behoeft zeer

weinig mest en is bij uitstek geschikt voor droge, zure, vaak ook arme lichte zand- en dalgronden. (Onder wat betere

omstandigheden neemt de opbrengst en de slagingskans natuurlijk wel toe). Daar staat tegenover het gevaar voor

opslag, dat zeer hardnekkig kan zijn."

Dank je speets!

Leuk en aardig in een tuin, maar niet in de mijne dus.

Geplaatst:

@ Zerachiel: Basterd wederik

@ Flup: als je dit veel in je tuin hebt dan zegt dat iets over de toestand van je grond.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Klopt, de grond is hier arm, zuur en zanderig. En er is door de vorige bewoners ook weinig aan gedaan om dit te verbeteren. Nu ben ik langzaam bezig met de groentetuin te vergroten en ook de grond te verbeteren. Kost jaren, maar dat is geen probleem. Hier groeien ook veel kattenstaarten / heermoes. Dat zegt ook wat over de grond en ik hoop ook dat ooit eens in te dammen.

Geplaatst:

Dit zouden peulen moeten zijn....maar volgens mij zijn ze dat niet, ik vrees dat ik de boel bejoorlijk doorelkaar gehaald heb....

Doperwten? image90001434551906.jpg

Geplaatst:

Hoezo? Waarom geen peultjes? Daar komen toch altijd 'erwtjes' in als je ze iets te laat plukt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Gezien in m'n vierkante meter, indien het een sluipwesp is , me happy

Sorry voor de kwaliteit, hopelijk is dit voldoende

IMG100546701434270899.JPG

Dit zijn dus roofvliegen, nada Sluipwesp , niet zo nuttig in de moestuin helaas, maar t beestje mag blijven leven

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Geplaatst:

Jootje: Lijken wel verdacht veel op de Sugar snaps die ik ook heb staan.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Het lijkt op die lekkere kippige Zwavelzwam waar ik vorig jaar zo van heb gesmuld.

Maar ga vooral niet af op mijn non-kennis... wacht maar ff op het oordeel van de profs. Ik heb namelijk weinig tot geen kennis van gezwam.

Geplaatst:

Flup, je mag op het gezwam van Erny afgaan hoor. het is de Zwavelzwam

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Flup gefeliciteerd met je vondst. Gewoon in plakjes snijden en met zout en peper bakken in boter/olijfolie is al erg lekker en smaakt écht naar kip. Heerlijk!! Eet ze!

En onthouden waar die boom staat want daar kan je steeds weer terugkomen om te oogsten, de boom is wel ten dode opgeschreven.

Geplaatst:

Dank je. De boom staat op een plek waar eigenlijk niemand komt. De Duitsers zeggen hier dat die jong alleen eetbaar is. Voor de zekerheid ga ik er nog wel mee naar de apotheek, die weten dat ook hoe oud de zwam is. Moet de paddenstoel nog plukken, dat zal morgen of overmorgen wel gebeuren. Ik ben heel benieuwd in ieder geval!

Geplaatst:

Hij is wel te eten als ie wat ouder is, maar dan is de kwaliteit veel minder. Toevallig gister op tv gezien.

Geplaatst:

En voor b.v. een soep of saus maakt het niet heel veel uit als deze ietsjes te oud zou zijn. Maar dit is echt niet te oud hoor(of de foto moet van een maand terug zijn).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Worden dit eetbare vruchten?

P625141078761435219801.JPGP625141186561435219804.JPG

De bloesem zag er in april zo uit:

P412121619541435219871.JPG

Deze fruitboom (?) groeit door een andere boom en dat ziet er rommelig uit. Ik zal moeten kiezen tussen de twee. Als het een fruitboom is laat ik hem staan.

En deze doe ik nog even in de herkansing:

P615139162551435219922.JPG

Had ik al eerder gepost, maar het raadsel is nog niet opgelost. Gezaaid als passiebloem, maar ziet er heel anders uit. Hij groeit wel erg langzaam.

Geplaatst:

Ook weer eentje, deze groeit tussen de tegels in mijn voortuin.

Een google speurtocht heeft me niks opgebracht helaas.

2015-06-26-1480861435350301.57

Geplaatst:

Campsis radicans of ook wel trompetbloem. Kan een behoorlijke woekeraar zijn met verre uitlopers ver weg van de moederplant.

Het onderste plukje groen is trouwens Heermoes of paardenstaart. Nog een stapje ( of tig stapjes dan wel ) erger.

Geplaatst:
Campsis radicans of ook wel trompetbloem. Kan een behoorlijke woekeraar zijn met verre uitlopers ver weg van de moederplant.

Het onderste plukje groen is trouwens Heermoes of paardenstaart. Nog een stapje ( of tig stapjes dan wel ) erger.

Dat dacht ik 2 jaar geleden ook, toen ik net zo'n plantje in de border had gezet. Een meter verder in die border heb ik een echte Campsis radicans en al lijken ze veel op elkaar...ze zijn zeker niet hetzelfde. Ik zal kijken of ik foto's kan maken om het verschil te laten zien dit weekend.

Ik meen mij te herinneren dat de vorige buurman deze plant in zijn voortuin tegen de muur had en dat hij niet bloeide. Hij heeft hem vlak voor de verhuizing toen verwijdert. Hij verliest wel zijn blad in de winter.

ps, ja dat heermoes is verschrikkelijk!!!

Geplaatst:

Tja ik weet het maar ik kan niet op de naam komen. Ik heb hem notabene in eigen tuin. Bloeit met paarse aren op enorme stengels. Kan aardig groot worden en is ( bij mij) moeilijk te verwijderen. Ik noem het altijd mijn Barcelona-plant want daar zag ik hem voor t eerst..maar daar heb jij natuurlijk niks aan...

Edit: volgens mij heb je deze..die bedoel ik in ieder geval: acanthus morning candle

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Roos78, die heermoes is geen ramp gebruik er maar lavameel of gruis tegen

Geplaatst:
Hanneke ja het is een vruchtenboom een pruim zo te zien. Welke kan ik je niet zeggen wacht af tot de pruimen rijp zijn. De andere foto lijkt iets kool achtigs?

Dank je! Dan laat ik deze voorlopig staan en als de pruimen lekker zijn gaat de andere boom waarschijnlijk weg, zodat de pruimen de ruimte krijgen.

Ja, dat andere plantje... het groeit ook niet zo goed. Telkens als er een nieuw blaadje aan komt gaat een oud blaadje weer dood, zodat hij nooit meer dan twee blaadjes heeft. We zien het nog even aan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...