popke Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Het lijkt op de wortelopslagen die wij hebben van de pruimen..Ja inderdaad, varkenspruum!
Edwin Geplaatst: 2 september 2015 Geplaatst: 2 september 2015 Weet iemand wat voor soort boom dit is? We noemen hem "De Italiaan'' omdat ie meegenomen is als stekje vlak bij het Gardameer.
Edwin Geplaatst: 2 september 2015 Geplaatst: 2 september 2015 De takken lijken wel een beetje op de fluweelboom maar er komt geen bloem in. Verder weet ik dat ie pas laat bladeren krijgt, ongeveer half juli.
Edwin Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Het lijkt inderdaad veel op een boom uit de Hemelboomfamilie. Alleen.. (ik heb het even opgezocht), die schijnen tot de bedektzadigen te horen, en deze boom plant zich voort via de wortels. Het is altijd is een soort mysterie gebleven deze boom, wie weet heeft nog iemand een idee.
Deborah Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Ik ben maar een leek hoor... maar hij heeft ook wel iets weg van een Vleugelnoot (Pterocarya) Deze boom schijnt veel wortelopslag te krijgen, dus dat komt in ieder geval met jullie boom overeen. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
speets Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 die schijnen tot de bedektzadigen te horen, en deze boom plant zich voort via de wortels.Dat sluit elkaar niet uit hoor. Via de wortels heet ongeslachtelijke voortplanting en dan krijg je een kloon. Via zaden noem je de geslachtelijke weg "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Amateurtuinier Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Hallo, Ben nieuw hier en heb gelijk een vraag. Ik heb een mooie grote tuin en woon in de Ardennen.Nu heb ik last van een onkruid wat jaarlijks weer terugkomt en waar ik nu eens voorgoed van af wil, is er iemand die mij een tip kan geven? Ik wil het onkruid (zie foto) weghebben, er grond overheen doen (5 cm) en dan gras zaaien aangezien het stuk grond onderdeel van het gazon moet worden.Nu is dit deel waar het onkruid staat best groot en het onkruid zeer hardnekkig waardoor ik het niet zie zitten om het allemaal met de hand om te spitten. Wat is de meest praktische (lees: gemakkelijkste) manier om dit onkruid te verwijderen zodat ik er gras kan laten groeien? Dank je wel voor de antwoorden alvast.
Erny Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Zo te zien heb je last van Zevenblad. Inderdaad zeer hardnekkig omdat het zich uitbreidt via ondergronds wortelgestel. Zodra er daar ook maar een klein stukje van blijft zitten komt daar weer een plantje uit. Je kan, de jonge blaadjes, eten... bv. als spinazie... Als je dit stug volhoudt dan verzwakt het wortelgestel uiteindelijk ook. Je zou toch eventueel kunnen proberen om alle wortels te verwijderen, dan weet je zeker dat alles weg is.Anders bijvoorbeeld afdekken met worteldoek/plastic/karton/mulch, geruime tijd, totdat ook de wortels afgestorven zijn. Je zou het leefklimaat van het Zevenblad kunnen veranderen. Blijkbaar is de samenstelling van de grond dusdanig optimaal (waarschijnlijk aan de zure kant) dat het Zevenblad het daar erg naar de zin heeft.Een "gemakkelijke" manier is er eigenlijk niet echt... Even zoeken op internet levert veel tips op.Bijvoorbeeld:http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/53733-wat-te-doen-tegen-zevenblad-in-de-tuin.html En we hebben een voorsteltopic voor nieuwe leden: voordeur-f6.html
Sin Fronteras Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Dat lijkt zeer sterk op zevenblad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zevenblad Die manier die jij beschrijft gaat niet werken, het zevenblad zal er snel doorheen groeien. Bestrijding zul je even moeten doorzetten en is niet in een paar dagen gebeurd. Kijk eens op http://greenfingersonline.nl/tuinnieuws/zevenblad-bestrijden-4-manieren/ Je kunt van de blaadjes van Zevenblad lekkere pesto maken, recepten zat op internet. Het smaakt een beetje naar peterselie. Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Het groeit vooral op schaduwplekken, waar je gras misschien überhaupt niet lekker zal groeien? Ik vind het persoonlijk een leuk kruidje voor bepaalde plekken in de tuin. Frisgroen, mooie witte bloemetjes, en nog eetbaar ook. In je moestuin wil je het niet hebben, maar in je normale tuin, als je toch de ruimte hebt, verdient het best een plekje. En zo niet, dan heb je inderdaad aardig wat werk. Elk stukje wortel loopt weer uit. Maar er zijn ook al heel wat topics en berichten gewijd aan zevenblad, zoek maar eens met de zoekfunctie. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 wat zeker een optie is om zevenblad te onderdrukken en geen kans te geven is : maaien. Steeds weer en herhaaldelijk maaien. Nou wil het geval dat jij een grasmat wil, dus maaien zul je toch al moeten doen, dus dat treft.Aan de andere kant : het zevenblad zal verder de tuin in trekken en voorbij de grasmat wat je maait, zal het zich ergens anders vestigen waar je het wellicht niet wil hebben. Dus tóch lastig. Redelijk onmogelijk het echt goed weg te krijgen zonder het 2 seizoenen lang onder zeil te leggen, en dan nog : ergens houdt je zeil op en zal het zich daar vestigen. We hebben op ons forum ooit een topic gehad : "wat is er eigenlijk mis met onkruid". Nou. Dit is er dus mis met een zich zo gevestigd onkruid.
loes Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 een wortelbegrenzer rondom de toekomstige grasmat plaatsen? dan kan je erbinnen uitputten door te blijven maaien zoals Bit zegt en komt het van buitenaf niet meer terug in de grasmat. daarbuiten kan je op andere manieren proberen het wortelonkruid de baas te worden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 Ik denk dat je gelijk hebt ik dacht het zelf ook aan de vruchten te zien maar ik kende ze niet met die witte bladeren.
RobO Geplaatst: 9 september 2015 Geplaatst: 9 september 2015 ik kende hem ook alleen met geel gevlekt blad maar er zijn ook witte: Cornus s. 'White Gold'
julia Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 AFgelopen week een leuk struikje in de aanbieding gekocht. Nu weet ik niet of ik een blauwe bosbes of blauwe bes heb gekocht. Iemand enig idee?
Bit Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 Ga er eigenlijk vanuit : een blauwe bes. Waarom ? Omdat de echte bosbes wel wat erg lastig is te kweken ( en te verhandelen ) en daarom weinig aangeboden wordt, en de blauwe bes juist weer wél ( Lidl , blokker, Gamma en de tankstations ) Slechte zaak : zulke benamingen te durven verhandelen. Je weet niks, en in ieder geval niet zeker. Al is de echte bosbes wel een duidelijk ander plantje eigenlijk hoor, ook als jong dingetje verschillen ze nogal wat van de bl. bes. Verder: aan de verhouding maat: blad/ bes te zien, moet dit wel blauwe bes zijn denk ik.
julia Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 Bedankt voor je antwoord! Bij de Tuinland in Deventer stond voor het vak dat het om een blauwe bes ging. We gingen dus ook uit van een blauwe bes Alleen door de naam te googelen kwam ik aan het twijfelen. Als er volgend jaar besjes aan zitten zal ik nog eens een foto plaatsen.
MaupyOnRide Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Het is gewoon een blauwe bes, "Patio" is 1 van de soorten.
Kleintjepils Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Kan iemand mijn vertellen wat voor soort boom dit is?
aalterse-willy Geplaatst: 14 september 2015 Geplaatst: 14 september 2015 Els Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten