Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

wij hebben de plant niet in het echt gezien dus ik moet afgaan op de foto's, dat is soms best lastig. vanaf de foto is het bijvoorbeeld onmogelijk te zien of het 1 of 2 planten zijn, hoe de uiteindelijke bladeren eruit zien, enzovoort. dan wordt er een gok gewaagd, soms in de goede richting, soms totaal mis. maar dat is niet om jou te pesten.

 

en nee ik weet het nog steeds niet met 100% zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was serieus aan het meezoeken. Gebruikte de foto's en vooral ook de beschrijving die Speets erbij gaf om te proberen hem verder te helpen. Tuurlijk is een reactie in de stijl van "Je weet er weinig van af" best wel wat lullig, maar daar zit ik verder niet mee. Voel me daardoor echt geen plantensul. Zie het absoluut niet als een soort wedstrijd, hoor, en heb volstrekt niet het gevoel "af" te gaan als ik een plant niet herken van onduidelijke foto's (of duidelijkere).

 

Het ging er op dit forum toch om, om anderen verder te helpen....?

 

Wat mij betreft is dit thema hiermee afgesloten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval niet raar om verder te kijken/denken want het is beslist geen gangbare Houttunya.

Ik heb ook nog aan evt. andere soorten gedacht maar de wortelstok en het blad is typisch dat 'geliefde' plantje.

Bijzonder soortje, haha! Moet je meer van maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Speets ? : Heksenkruid ??

 

Houttunya is het niet nee. Moest er wel ook even aan denken heel kort, maar bloeit totaal anders he ?

 

dan een heel end terug zei iemand iets over pioenen op een afbeelding op een Sluis-zakje. Nou dat zijn geen pioenen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Dat is 'm Bit! Heksenkruid.

Leuk, bedankt

 

Wat ik hierboven probeerde te zeggen was: "laat maar even rusten. Er komt straks wel iemand langs die in één oogopslag ziet wat het is".

Zoals nu dus. Dat scheelt een hoop heen-en-weer gepraat.

 

Maar goed: allemaal bedankt voor de moeite

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet voor de discussie er over hoor, maar ik zelf vind heksenkruid dus echt niet te vergelijken met zevenblad. Heksenkruid is weliswaar ook eenl astige vanwege wortels, maar zijn veel kieskeuriger kwa grondsoort en standplaats he ? Althans, is mijn ervaring hoor. En nee, inderdaad, nu gelukkig geen heksenkruid in de huidige tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in het voorjaar vergeten om de meeste zaailingen te labellen . Nu weet ik niet welke vrucht er groeit:

2015080718532499721439064684.jpg

Gezien hetgeen ik gezaaid heb zijn er maar twee mogelijkheden:

1) Meloen "Sakata's Sweet"

2) Komkommer "Little Potato", ook wel "Khira Balam" genoemd.

 

De vrucht op de foto lijkt groter dan die in werkelijkheid is. Heeft ongeveer de grootte van een behoorlijke pruim.

 

Uiteraard kom ik er vanzelf achter wat het is maar als iemand nu een idee heeft dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kan mij vertellen wat deze bloemen zijn? Ze staan op een lange dunne steel, bloeien 1 dag in verschillende kleuren en verwelken dan.

image78961438763437.jpgimage59011439355651.jpgimage72431438763433.jpgimage18991439355722.jpg

 

Edit, gevonden dankzij mijn stokoude buuf die zojuist vanaf de oprit riep dat de tijgerbloemen prachtig waren hehehe

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Jenneke.

Ik kan me nu verder verdiepen in de plant, vruchten, blad en wortels.

Verder had ik al even hiervoor gelezen ( nadat ik van jou de naam van de plant gekregen had. ) dat bijna alles hiervan giftig is, dus misschien maar geen proeven mee gaan doen, b.v. wijn ervan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een soortgelijke giftigheid is als de vlierbes, valt het allemaal erg mee.

 

Vlier bevat een stofje (een ribosome inactivating protein) dat erg lijkt op het extreem toxische ricine maar de vlierversie wordt juist bestudeerd omdat het niet erg giftig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook niet ter zake doende inderdaad. Dit over de giftigheid van de karmozijnbes:

 

(Gezondheid plus)

 

Overig

Voor volwassenen geldt een dosering van 10 bessen nog als ongevaarlijk. Een kleuter kan bij deze hoeveelheid echter ernstige vergiftigingsverschijnselen vertonen.

 

Vergiftingsverschijnselen

De eerste symptomen van een vergiftiging zijn braken, een ontsteking in de keelholte en gezwollen amandelen. Later kunnen zich sterke krampen ontwikkelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...