Claudia69 Geplaatst: 11 oktober 2016 Geplaatst: 11 oktober 2016 Geen plantje uit de moestuin maar een gekregen potplant. Lijkt me niet echt koudebestendig en kan op het eerste zicht ook wel nieuwe grond gebruiken, maar ik ken het niet. Kan iemand soms zeggen wat voor plant of struikje dit is? Gevonden: roze maagdenpalm of 'catharanthus roseus' ... En nu eens kijken wat we ermee kunnen doen
Schuli Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Dat is een Gaultheria procumbens.Dank je wel speets
speets Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 De nada @Claudia: Trachelospermum? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Zaadje Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Volgens mij is die van Schuli eerder een magnolia stellata met een zaaddoos er in en die van Claudia lijkt wel een beetje op de Impatiens "bright eyes"
speets Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Je hebt gelijk: die van Schuli is inderdaad een magnolia En Claudia heeft geëdit "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Schuli Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Kan heel goed een magnolia zijn ik heb gekeken naar afbeeldingen op internet maar er is zoveel te zien zo goed kan ik de bloem niet voor de geest halen ik woon hier nu 12 jaar en het is een struik en groeit amper Te weinig voeding misschien In het voorjaar maak ik een foto
greenchitect Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Zelf hou ik heel veel van de natuur en vond het dan ook erg dat deze plantweggegooid zou worden. Hij was kaal en half dood maar nu weer helemaalopgeknapt. Alleen vraag ik mij af welke plant het precies is. Ik heb op hetinternet gezocht maar het enige wat ik nu zeker weet is dat het een fiscusis, maar geen idee welke precies. Hopelijk kunnen jullie aan de hand van de foto herkennen welke plant hetis.
weknow Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Ficus benjamina In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Zerachiel Geplaatst: 21 oktober 2016 Geplaatst: 21 oktober 2016 Vond dit onbekende plantje 2 jaar geleden in de pot met lavendel, en vond het wel erg schattig and gewoon laten staan, nu dit jaar zitten er bloemen aan en zou nu toch graag willen weten hoe dit plantje heet.
Zerachiel Geplaatst: 22 oktober 2016 Geplaatst: 22 oktober 2016 Bedankt @zaadje Heb nu wat meer informatie kunnen vinden en het plantje wordt niet erg groot, dus laat ik het lekker tussen de lavendel groeien
Zerachiel Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 Ik heb hulp nodig om deze plant te identificeren.Het zaad is verkocht aan mij als Tamarinde, maar het blad ziet er heel anders uit, dus dat is het niet. Het blad lijkt meer op Cassave, maar het zaad ziet er dan weer anders uit.Op de foto met het zaad is de zwarte hetzelfde als de bruine, alleen gevijld en ontdaan van het bruine laagje.Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
speets Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 Vond dit onbekende plantje 2 jaar geleden in de pot met lavendelDe bloemen zijn niet helemaal scherp, maar het zou ook het gewone dophei (Erica tetralix) kunnen zijn. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 10 november 2016 Geplaatst: 10 november 2016 Dit komt op tussen de tegels bij een ex-varkenshok. Het kan dus van alles zijn, bijv. uit tropisch fruit ofzo. Het kruipt (zonder worteltjes of 'armpjes') naar binnen, zijn voet (met al ietwat houtige stam) groeit buiten tussen de tegels. De foto's zijn van gisteren, dus hij is nog groen ondanks het koude weer (hij staat er wel wat beschut) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Zaadje Geplaatst: 10 november 2016 Geplaatst: 10 november 2016 @ Jorieke Lijkt mij een (3 lobbige) heggenrank, Bryonia Dioica
oscardevos Geplaatst: 11 november 2016 Geplaatst: 11 november 2016 Ik denk dat dit bitterzoet is (Solanum dulcamara). Even testen?:"Als je op de stengel kauwt proef je eerst de bittere smaak van de glycosiden, maar doordat deze door het speeksel worden ontleed en er sacharose vrijkomt, komt daarna de zoete smaak naar voren. Vandaar de Nederlandse naam Bitterzoet."
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2016 Geplaatst: 12 november 2016 Aha, bitterzoet zou heel goed kunnen ja. Dat stond eerder ook bij onze composthoop. Ik heb het daar dit jaar dan weer niet gezien eigenlijk... Ik vond het blad al zo bekend ja Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greenchitect Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 (aangepast) ]Ik heb een nieuwe tuin met heel veel overwoekering en onkruid. Nu ben ik schoon schip aan het maken en had ik graag de hulp van de experts ingeroepen om te analyseren welke planten dit zijn (zodat ik ze al dan niet verwijder) (klik op de foto voor een groter exemplaar): 1) Deze plant draagt zwarte bessen: 2) De volgende 2 foto's zijn van dezelfde plant / (boom)? 3) De laatste foto betreft een soort klimop met stugge haakjes op de bladeren zelf. De bladeren voelen bijna zoals schuurpapier als je met je hand erover wil wrijven: 14 november 2016 aangepast door Gast
weknow Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Moeilijk vanaf herfstfoto's, greenchitect. Dus ik durf er niets onder te verwedden Toch even leuk zo een zondagmiddag-uitdaging. Bij 1 denk ik aan vogelkers....en aangezien de bladeren lijken te glanzen eerder de Amerikaanse (Prunus serotina) dan de Europese (Prunus padus). Foto 2 en 3 lijken veel op boerenjasmijn: Philadelphus...maar daar zijn vele variëteiten en kweekvormen van in omloop. Foto 4 zou een esdoorn kunnen zijn, Acer pseudoplatanus, hoewel het blad net iets opener is dan meestal...maar ook hier vele kweekvormen waardoor dit soort variaties heel goed kunnen. Als het inderdaad een esdoorn is, dan kun je waarschijnlijk van die typische vleugelzaden vinden onder de boom.... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
greenchitect Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Dank je wel weknow, enkel bij de laatste foto, dit is geen Japanse esdoorn, want zoals vermeld lijkt dit meer op een klimop achtige. Ik zie geen stam, enkel een wirwar van klimmende stelen met bladeren.
weknow Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Die 4e foto is inderdaad geen Japanse esdoorn. Maar ik denk toch een Noorse esdoorn (Acer platanoides). Een sterke overlever, die als ze wordt gekapt of teruggesnoeid met lange staken blijft doorgroeien....dus zelfs een vergelijking met klimop kan ik me voorstellen. Andere, minder waarschijnlijke, opties zouden nog een soort wingerd kunnen zijn (Parthenocissus) of andere wilde druif of een nauwe verwant van of soort hop (Humulus)....maar ik ben toch vrij zeker van die Noorse esdoorn omdat er een heel aantal staan in de bostuin en daar lijkt ie heel veel op...juist in deze tijd van het jaar. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Je kunt de foto's ook uploaden direct naar dit forum. Dan krijgen we ze meteen groter te zien, blijven ze altijd zichtbaar (en vallen ze niet een keer weg als de betreffende foto-site besluit alles weg te doen ofzo), en hoef je niet door te klikken naar websites met van allerlei 'clickbait' en reclame. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greenchitect Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 @ weknow, nou het blad is bij mij iets dieper ingesneden, geen helikopter zaden en geen boom. (maar ik ga het eens uitpluizen, misschien dat ik ergens een boom of iets anders vind) @ Jorieke, blijkbaar hield firefoxfox, silverlight tegen en kon ik nergens terug vinden dat je fotos kon uploaden. Is nu opgelost ^^
speets Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 De laatste foto betreft een soort klimop met stugge haakjes op de bladeren zelf. Toch geen hop ?? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Waaslander Geplaatst: 17 november 2016 Geplaatst: 17 november 2016 De morgen opvallende vruchten op struiken gezien in bloembakken . Struiken ongeveer 1m50 vermoed ik.Een bladje van de struik en een blaadje en een munt van 20 cent als referentie van grootte .Iemand enig idee wat het is . Google rode bessen /rose bessen geeft geen oplossing .Alvast bedankt .
Aanbevolen berichten