Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Twee probleemgevalletjes van voortschrijdende vergeetachtigheid. Van beide zou ik moeten weten wat het is. Plantje een lijkt op een opkomende iris maar is het absoluut niet..het ligt op het puntje van mijn tong maar komt er niet af. Het potje heeft de hele winter buiten gestaan in mijn plantenrommelhoekje en is dus behoorlijk wintervast.

Foto twee en drie. Ik heb 3 potjes in de kas met dit knolletje erin. IK heb een kluitje uit elkaar gehaald om te kijken wat het zou zijn en kwam dus een knolletje tegen. Aan een kant heb ik het velletje er af gekrabt om te kijken en ruiken. Het ruikt niet echt speciaal en onder het huidje is het knolletje glazig. Op de eerste foto van de knolletjes zie je dat. De stokjes linksboven zijn de verdroogde stengels van het afgelopen jaar, de wortels aan de andere kant.2017030311271413561488737765.jpg2017030419004286961488737774.jpg2017030419010066141488737785.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja dat lijkt er wel op..misschien toch van iemand gehad? Het staat aan de beek en daar ziet het er nu inderdaad zo uit, maar dan in het groot

Geplaatst:

De eerste zien ik zo niet

De 2e valt me op dat er welliswaar rechts de meeste wortels zitten, voorbij de knobbel, maar óók links aan de voet van de stengel

Ik weet het dus niet, maar vermoed eerder een wortelknobbel/ vergroeing/ galachtig iets. Aantasting dus

Weet niet. Kan nu niet gaan zoeken

Geplaatst:

In de auto toch even gezocht ( file )

Google es op wortelknobbelaaltje ?

Geplaatst:

Dank je Bit, had gekund maar dat is het niet..ik ben er net achter gekomen..ik kreeg in de herfst van iemand die in een tuincentrum werkt wat potjes met dahliaknolletjes..nou die zijn verder versnot, behalve toevallig deze ene die ik had opengelegd.

Geplaatst:

Nu ja. Het is dat je het zelf zeker weet en herinnert. Ik vind het niets van Dahlia weg hebben. Sorry.

Geplaatst:

Het groen op de eerste foto ziet er voor mij ook uit als een lelie. De bobbels herken ik niet zo, maar de wortels van mijn (woekerende) lelie in de tuin zijn wel knobbelachtig. En ook geler, maar dat kan misschien aan de soort liggen.

Geplaatst:

Heeft iemand enig idee van welke plant deze zaadjes zouden kunnen zijn?

Wat ik nog kan terughalen, is dat ik deze zaaddozen ergens begin augustus in Nederland heb geplukt en daarna glad vergeten ben. Tot ik ze net weer tegenkwam. De plant stond op een zonnige plek en was, als ik het me goed herinner, zo'n anderhalve meter hoog (maar dat is een kwestie van 'pak-m-beet'). Ik meen dat er in augustus ook nog wat bloeide.

Het is een long-shot, ik weet het, maar misschien herkent iemand de gedraaide zaadpeultjes en de kleine ronde zaadjes?

gedraaid46281489258233.jpg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

@ Spitskool.

Zou het van Wisteria kunnen zijn?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Denk het ook Angela. Wisteria in ider geval niet, zijn dikker van huid, ongedraaid ( wel iets ) en barsten anders open.

Al zijn ze van de Lathyrus wel 'bleker' eenmaal zo opgedroogd. Misschien is dat de witte ? en dit de vaste roze ?

Geplaatst:

Stelletje helden! Het is inderdaad de Lathyrus. En als ik heel goed graaf in mijn geheugen, waren de bloemen donkerroze. De zaadjes staan sinds gisteren in een potje op de vensterbank. Nu wachten tot er - hopelijk - wat opkomt!

Geplaatst:

wellicht ten overvloede hoor, maar het is dus de Lathyrus latifolius; een vaste plant Lathyrus, niet de geurende Lathyrus odoratus. Deze geurt niet maar komt wel elk jaar terug.

Ik kan me nog een hele discussie herinneren met member3693.html een ( inmiddels hier verdwenen ? ) forumlid, die maar vol bleef houden dat deze vaste Lathyrus toch ook écht wel geurde !

Geplaatst:

@Bit

Uit nieuwsgierigheid, hoe onderscheid je aan de zaadpeulen de Lathyrus latifolius van de geurende Lathyrus odoratus?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...