Claudia69 Geplaatst: 15 juni 2018 Geplaatst: 15 juni 2018 ! Ik zie het blad niet zo duidelijk, maar als er langs de rand lintvormige bloemblaadjes staan, is het volgens mij jacobskruiskruid. Als het gewoon gele bolletjes zijn, boerenwormkruid. http://www.floravannederland.nl/planten/jakobskruiskruidhttp://www.floravannederland.nl/planten/boerenwormkruid
roeier Geplaatst: 15 juni 2018 Geplaatst: 15 juni 2018 Boerenwormkruid, dat weet ik te staan, en dat blijven inderdaad bolletjes. Die foto had idealiter wat later genomen moeten, want volgens mij wordt daar een duidelijke waaier van bloemblaadjes gevormd, en dat heeft Boerenwormkruid niet.@Hampie, Roggeblom dus, als je in Friesland zit. Dat er meerjarige Korenbloem was wist ik niet eens; weer wat geleerd.
Hampie Geplaatst: 15 juni 2018 Geplaatst: 15 juni 2018 Dank voor de determinatie @bit. Ik denk dat ik hem een ander plekje ga geven in de hoop dat ie volgend jaar weer terug komt.
Bit Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 @Hampie, Roggeblom dus, als je in Friesland zit. Dat er meerjarige Korenbloem was wist ik niet eens; weer wat geleerd. In het fries staat het woord roggeblom voor de korenbloem ( Centaurea cyanus ). Dan heb je nog de Grutte roggeblom , dat is de Centaurea scabiosa , ook familie dus maar een veel forsere bloem, ander blad etc. En dan heb je ook deze van de foto van Hampie, ik kan niet vinden of die ook een fries woord kent. ( Centaurea montana ) @ Hampie, als je de pol nu wilt verpoten, dat kan wel hoor ( veel water geven ) , maar snij dan al het blad inclusief stengels op een 15-20 cm van de grond eerst af en de pol met forse kluit overzetten. Volgende maand is de pol al geheel hersteld en gaat alsnog een keer bloeien ook. Die gele knoopachtige bloemetjes, lijkt wel wat op boerenwormkruid ja, maar kijk eens naar het blad. Dat is echt jacobskruiskruid hoor.
Elmigo Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 (aangepast) Hoi Iedereen! Een aantal jaren geleden ben ik naar Griekenland geweest. Daar heb ik een soort platte bruine peul meegenomen. Ik heb eigenlijk geen idee meer waarom want het is best lang geleden. De bonen uit dit peul achtige vruchtje heb ik geplant en daar is een klein plantje uit gekomen. Deze is nu zo ongeveer 15cm lang geworden. Ik denk dat ik hem te vroeg in de zon heb gezet omdat de onderste bladeren verbrand lijken. De rest groeit wel goed verder. Eerst dacht ik dat dit Tamarinde was, maar die vruchten zijn best rond en bol terwijl deze erg plat waren. Bijna nog platter dan onze bekende peultjes. Ook langer en de peulen liepen in een soort boog vorm. Een internetzoektocht hielp mij ook niet echt verder. Na een tijdje blijkt, onder elk blad verschijnt een soort stekeltje: Zelf werkelijk geen idee wat voor plantje dit is. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? 16 juni 2018 aangepast door Gast
Jorieke123 Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Het lijkt mij de johannesbroodboom. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Elmigo Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Oh geweldig!! Ik heb het even opgezocht en dat zijn inderdaad de peulen die ik toen heb meegenomen. Weet vrijwel zeker dat dit hem is
willemGN Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 (aangepast) ! Ik zie het blad niet zo duidelijk, maar als er langs de rand lintvormige bloemblaadjes staan, is het volgens mij jacobskruiskruid. Als het gewoon gele bolletjes zijn, boerenwormkruid. http://www.floravannederland.nl/planten/jakobskruiskruidhttp://www.floravannederland.nl/planten/boerenwormkruid de plant is inmiddels niet meer, het leek verdacht veel op jakobskruid. En die is best wel giftig, dat is niet handig op een volkstuincomplex. en de foto's zijn gemaakt met een iphone6 en die kan blijkbaar niet dichterbij dan ca 12 cm daardoor werden de foto's niet echt scherp. volgende ronde beter Het was zeker geen boerenwormkruid die heeft mijn buurvrouw staan. 17 juni 2018 aangepast door Gast [*]
Elmigo Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Ik denk inderdaad dat dit jacobskruiskruid is, maar niet in de volle bloei.
StevenW Geplaatst: 17 juni 2018 Geplaatst: 17 juni 2018 Ik was in Griekenland op reis en deze planten groeiden er massaal, vooral langs natte plekken, deze foto is genomen nabij Olympia. Ik vroeg mij af wat voor plant dit is en hopelijk kan een van jullie me daar mee helpen. Groet, Steven W
appelvrouw Geplaatst: 18 juni 2018 Geplaatst: 18 juni 2018 Lastig te zien, maar je zou denken dat het op riet lijkt..phragmites. Op natte plekken zou dan wel uitkomen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
StevenW Geplaatst: 18 juni 2018 Geplaatst: 18 juni 2018 Excuses ik was vergeten te benoemen dat het leek alsof het commercieel verbouwd werd. Riet als suikerriet klinkt dan inderdaad logisch. Hartstikke bedankt!
Patrijs Geplaatst: 18 juni 2018 Geplaatst: 18 juni 2018 Is dat geen Spaans riet ?Staat veel langs (tijdelijke ) beken en waterlopen. De moestuin van Patrijs
willemGN Geplaatst: 24 juni 2018 Geplaatst: 24 juni 2018 Live vanuit mijn zadenbak! Is dit een chrysant achtige of een bijvoetachtige? Of nog weer wat anders? [*]
Hampie Geplaatst: 24 juni 2018 Geplaatst: 24 juni 2018 Als het bijvoet is, dan zouden de bladeren aan de onderkant wit/zilverachtig moeten zijn, maar weet niet of dit misschien bij chrysanten ook het geval is?Heb zelf bijvoet staan, maar weet eigenlijk niet waarvoor. Vorig jaar uit nieuwsgierigheid zaden hiervan gekocht, nu een enorme plant van 2,50 meter plus. Of dat verhaal van die Romeinen waar is......?
Charly Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Dit groeit al een tijd in mijn kas. Ik dacht: als het groter wordt, herken ik em wel. Maar dat blijft uit. En hij wordt wel (een beetje hinderlijk) groter. Als ik iets moet gokken: iets boons? Mogelijke hint: wellicht afkomstig uit iets van kippenvoer. Hier het blad. Is echt groot. (Staat tussen de tomaten, dus die graag negeren) Heeft witte bloemetjes, die verwelken naar zacht geel. Lipbloemig? Bloemetjes up close. Oh ja. En hij rankt niet. Als t niet iets heeeel bijzonders is, wordt ie eerdaags gerooid. Dus weet wat je schrijft wees bevriend met kleine dingen
Bit Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 iets boons ja. Voor mij niet te zien welke of wat. Dat wordt gokken. Maar boon sowieso ( peul )
Pestoman Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Onlangs dit bolletje gespot, groeide door een meidoornheg Iemand een idee wat het is ?
Charly Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Hahahah. Wat een geestige pluizenbol! Heb je al geroken? Allium ofzo? wees bevriend met kleine dingen
Loevestuin Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Hoi Allemaal, We hebben hier een plant staan die iemand gezaaid/geplant heeft.We weten alleen niet welke plant dit is... Kan iemand hier ons vertellen wat dit is ?
Jorieke123 Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Ja, een doornappel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Doornappel Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Loevestuin Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Ja, een doornappel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Doornappel Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat. Door Indianen werd de plant wel gebruikt om hallucinaties op te wekken. Dit is niet ongevaarlijk en bij overdosering kan de afloop fataal zijn. Volgens overleveringen zou de doornappel door heksen gebruikt zijn in hun vliegzalf. De doornappel wordt soms gebruikt door experimenterende drugsgebruikers. Dit resulteert vrijwel altijd in een bad trip. Ok, thanx ! Die gaan we dus niet in de salade doen
willemGN Geplaatst: 29 juni 2018 Geplaatst: 29 juni 2018 Als het bijvoet is, dan zouden de bladeren aan de onderkant wit/zilverachtig moeten zijn, maar weet niet of dit misschien bij chrysanten ook het geval is?Heb zelf bijvoet staan, maar weet eigenlijk niet waarvoor. Vorig jaar uit nieuwsgierigheid zaden hiervan gekocht, nu een enorme plant van 2,50 meter plus. Of dat verhaal van die Romeinen waar is......? Is inderdaad zilverachtig aan de onderkant van het blad.Gisteren in de tuin uitgezet. Kijken wat ie gaat doen. En wat hebben de Romeinen nu weer gedaan? Zag ze niet bij deze plantjes in ieder geval [*]
Aanbevolen berichten