Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

een foto van de gehele plant helpt misschien ?

Geplaatst:

Het blad lijkt er in ieder geval erg op Jorieke, ja. Probeer eens een blaadje uit elkaar te trekken en zie of het draden trekt bij de nerven?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

100% Cornus als je het mij vraagt.

idd, een groter beeld van de struik helpt maar.... Cornus is een enorme familie!

Geplaatst:

Heb twee pompoenen waarvan ik niet weet welk soort het is, heb de planten gekregen namelijk. Welke pompoensoorten zijn dit?

Pompoensoort 1:

2965911438189844.jpg

Pompoensoort 2:

2861481438189895.jpg

De bladeren van pompoen 2 zijn wat zachter en "blauwachtiger" dan de bladeren van de andere pompoensoorten in de tuin.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Die laatste een Hokkaido soort?

Die gele zijn wel erg lekker.

Die eerste is mij niet duidelijk, kijk maar eens op sites met diverse soorten.

Geplaatst:

Een Hokkaido soort kan zeker zijn, de buurvrouw vertelde dat die ertussen zat. Ik dacht dat die oranje waren (kan die natuurlijk alsnog worden), van pompoenen weet ik nog niet zoveel.

Had laatst wel een franstalige pompoenwebsite bekeken, maar daar stonden die vreemde pompoenen van foto 1 niet tussen helaas.

Geplaatst:

De bovenste lijkt ook wel een pattison...vanwege de vorm maar ook vanwege het aantal vruchten. Is eerder een soort courgette, hoewel veel steviger van vruchtvlees en daardoor ook prima als vervanger van een pompoen in vele gerechten te gebruiken. Het kan echter ook nog wel een "Turkse muts"- achtige pompoen worden vanuit deze vorm. Pompoenen maken 1 a 4 vruchten per plant meestal. Courgettes en pattison's makkelijk enkele tientallen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij mij zijn de vruchtjes van de patisson direct al geel en platter. Geen patisson dus.

Geplaatst:
Bij mij zijn de vruchtjes van de patisson direct al geel en platter. Geen patisson dus.

Bij mij zijn ze eerst groen en ook wel deze vorm, althans soms. Er bestaan allerlei rassen.....

Geplaatst:

Weet iemand de naam van deze plant?

Ik kreeg een aantal jaren geleden een klein plantje.

Het is leuk gaan groeien en heeft inmiddels ook veel zaailingen geproduceerd.

Hier en daar verderop in de tuin zie ik ze nu ook verschijnen.

Ik vind het wel een leuke plant en zou de naam wel willen weten.

DSC07477bew33358541438184518.jpg

Hieronder zie je de plant in bloei:

G-0956740038671438199486.jpg

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Is het geen perzikkruid ?? (ik ken dat plantje alleen maar als onkruid trouwens ) wat voor kleur bloemen en wat voor bloemen komen er in ??

Geplaatst:

@ Heleen1963: De bloemen zijn heel klein in een langwerpige vorm. Lang en sprieterig. Wat roodachtig van kleur. Ze bloeien nog niet. Ik heb een foto van vorig jaar geplaatst bij mijn vraag.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:
De bovenste lijkt ook wel een pattison...vanwege de vorm maar ook vanwege het aantal vruchten. Is eerder een soort courgette, hoewel veel steviger van vruchtvlees en daardoor ook prima als vervanger van een pompoen in vele gerechten te gebruiken. Het kan echter ook nog wel een "Turkse muts"- achtige pompoen worden vanuit deze vorm. Pompoenen maken 1 a 4 vruchten per plant meestal. Courgettes en pattison's makkelijk enkele tientallen....

Dit zijn overigens de enige twee pompoenen (zijn nu hooguit 5cm groot) aan de hele plant. Een patisson denk ik zelf niet, maar ik hoop het wel, die lijken mij lekkerder dan een Turkse muts (wat ik iets waarschijnlijker vind na wat Google speurwerk). Dacht zelf dat de patisson platter zou moeten zijn. Maar goed, gog even afwachten totdat de pompoen rijper is, dan is het hopelijk duidelijker welk soort het is.

Bedankt voor het meedenken en de antwoorden.

Geplaatst:

Persicaria virginiana

Geplaatst:

Bij mij zijn ze eerst groen en ook wel deze vorm, althans soms. Er bestaan allerlei rassen.....

Oh ja dat is logisch:-)

Geplaatst:

Heb vandaag de betreffende buurvrouw gesproken en zij wist nog te vermelden dat zij de pompoenzaadjes bij een bio zadenwinkel had besteld. Gelukkig had zij de catalogus nog en kon ze de bestelde soorten aanwijzen.

Pompoen 1 is een Hokkaido en dan of de Red Kuri, Solor óf de Fictor.

Pompoen 2 is geen Patisson of Turkse muts, maar een Sweet Dumpling. Wel eentje die klein blijft, de pompoenen zelf worden maar zo'n 500 tot 600 gram zwaar. Wel leuk, want deze soort stond op mijn wensenlijst, dus nu kan ik gelijk proeven hoe die smaakt, als de pompoenen rijp zijn natuurlijk.

Heb de catalogus van die zaadhandel meegekregen, die ga ik eens goed bekijken. Hopelijk staat er niet teveel nieuws in, want ik word nogal hebberig van dit soort catalogi.

Geplaatst:

Ik vermoed een uit de kluiten gewassen stuk onkruid, wie herkent dit?

11811302_940439036012885_5355524479321389613_n.jpg?oh=f95fe578aee807b6746157fec926caa1&oe=565723A5

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Lijkt veel op een vlier, Kenbeimer.

Onkruid? Ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Groeit makkelijk, kan zaaien, een stronk blijft lang uitlopen zelfs als je ze wegzaagt. Sterke overlever dus. Maar ook lekkere bloesem (thee, wijn) en bessen en een best mooie en sierlijke boom/struik. Jorieke vraagt er zelfs om op haar ruillijstje. Inheemse plant die in verwaarloosde tuinen en bosjes prima zorgt voor struweelbegroeiing en dat het niet kaal blijft.

Geplaatst:

Hij groeit in het onkruidtuintje van mijn konijn. Lijkt me erop dat ie mag blijven.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Die heeft een heel mooi zusje; de Peterselievlier, ben gek op die natuurlijke soorten.

Geplaatst:

Ik heb een stek gekregen van een tropische klimplant.

Volgens mijn vriendin groeit ' ie als kool maar bloeit hij nooit.

Zij heeft hem ooit gekregen van familie uit Indonesië.

Via enkele sites kwam ik erachter dat hij wel wat weg heeft van de kiwi- en de koffieplant, uit de familie van de ruwbladigen, de Rubiaceae.

Wie kan mij vertellen welke plant dit is?

Geplaatst:

Zonder foto van de plant is daar weinig van te zeggen.

Oja, en voorstellen mag natuurlijk ook altijd in het forumonderdeel "Voordeur".

Geplaatst:

Ik ben meer van (in) de bonen, en heb voor het eerst deze bloembollen gepoot. Vergeetachtig als ik ben, kan ik het etiket niet meer terug vinden. Het leek me een gladiool, maar een buurtgenoot betwijfelde het. En na zoeken lijkt het mij ook niet op een gladiool, ik denk nu dat het de montbretia is, klopt dat?

Ze staan te donker eigenlijk, daarom wat gestrekt. Ik heb ze ook al opgebonden, ze hingen helemaal overboord naar het licht toe.

203435111438446695.JPG

203531451438446697.JPG

203749421438446700.JPG

205067901438446704.JPG

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.