Lola Geplaatst: 2 april 2013 Geplaatst: 2 april 2013 Van onkruid heb ik ook niet zoveel verstand. De tweede foto lijkt me kweek maar kan net zo goed iets heel anders zijn Het beestje weet ik wel.. dat is een ritnaald oftewel een koperworm. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritnaald
weknow Geplaatst: 2 april 2013 Geplaatst: 2 april 2013 Op de bovenste foto, is het onderste stukje inderdaad heermoes. Maar niet de wortel van heermoes! De wortel zit nog, soms meer dan een meter lang, onder het kopje en roodbruine stukje op je foto en is zwart/heel donker bruin. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Merel Geplaatst: 3 april 2013 Geplaatst: 3 april 2013 Dank jullie wel! En nu maar hopen dat mijn kennis mbt het kweken van groente net zo goed vooruit gaat als mijn onkruidkennis . indefruitboomgaard
Merel Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Ik heb nog een identificatievraagje. In een hoekje van onze nieuwe tuin vond ik vandaag dit onder het onkruid: Ik hoop dat de foto voldoende duidelijk is en dat iemand me kan helpen bij het beantwoorden van mijn vraag wat dit is! indefruitboomgaard
Bit Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Wat mijn 1e gedachte is , dat ik het opkomen van een persicaria soortje zie. Persicaria Bistorta bv. Maar liever had ik dan een foto van een stuk dichterbij.Kan er helemaal naast zitten. Zou ook de japanse duizendknoop kunnen zijn ( ook familie van ) Maar ook heel wat anders. foto is wat ver weg.
Merel Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Hi Bit,Dank voor je snelle reactie! We hebben bij het weggaan vanmiddag nog snel een foto genomen. Iets meer detail zou duidelijker zijn geweest. Helemaal mee eens. Heb geprobeerd de foto uit te vergroten. Is het nu duidelijker of moet ik volgende keer een nieuwe foto maken? indefruitboomgaard
Bit Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Hmmm. die Bistorta is het niet nee. De japanse knoop zou kunnen . Weet je wat er vorig jaar stond ? iets manshoogs ? Dit lijkt me een woekeraar. en de kleuren en het tijdstip komt overeen met Japanse knoop. Maar is wel lastig hoor. Is het echt Japanse knoop , dan heb je me wel een ding in je tuin hoor !! hahahIs echt nog moeilijk met zekerheid te zeggen. een week verder nog een foto maken , dan kan ik het wel met zekerheid zeggen, ook als het het niet is , wat dan wél.
Merel Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 Hi Bit, je eerste antwoord beviel me beter . Op wikipedia vond ik over de japanse knoop o.a. dit:'Door de enorme groeikracht en de mogelijkheid van deze plant om overal te groeien (droge en natte grond, voedselrijk en voedselarm, zand, klei en veen) en in al die situaties de andere kruiden en struiken te verdringen wordt de plant internationaal tot de 100 ergste exoten gerekend. De plant kan door scheuren in de fundering huizen binnengroeien en door asfalt heen groeien.' En ergens anders:'Fallopia japonica, synoniem: Polygonum cuspidatum) is sterk woekerend en zodra hij gevestigd is, is hij vrijwel onuitroeibaar. Voor de duidelijkheid, dus erger dan heermoes, zevenblad en bamboe samen.' Maar het past wel in het plaatje van onze tuin. Ben nu een paar maanden aan het tuinieren en ik weet al alles van kweekgras, heermoes en zevenblad . Als ie wat groter is plaats ik nog een foto (en dan hoop ik dat je je hebt vergist en we iets heel moois in de tuin hebben ). Dank je wel voor je hulp! indefruitboomgaard
thea Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 Kan het ook wilgenroosje zijn. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 hmm. Op foto 1 ( vorige pagina ) is rechts onderin een laars/schoenafdruk te zien. Dat gaf mij een beetje de maat. Dan lijkt wilgeroosje niet aannemelijk. Maar ik geef absoluut toe : zéker van mijn zaak ben ik ook niet. Maar nog steeds denk ik aan die familie van de adderwortel. ( aan de andere kant : eenmaal dat erin ziend, kan ik misschien ook niks ánders meer zien ? ) Ik ben erg benieuwd naar een foto over een week. Weekend 20 gr !!!
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 (aangepast) Als het hierop lijkt weet ik wat het is En weet iemand of dit Arnica is? En zo nee...wat zou het wel kunnen wezen? Het staat in mijn kruidenperk, maar ik weet niet meer wat ik daar vorig jaar had staan, het is in ieder geval nieuw afgelopen jaar.. 23 juli 2013 aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 1e foto : Dát lijkt er wel op he ?? Wat is dat dan Appelvrouw ?
thea Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Ja arnica. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 http://www.zaaisite.nl/info/silphium_perfoliatum.htm( oftewel Zonnekroon)Ik heb er een vierkante meter van staan. Onuitroeibaar, maar geweldig. Vol met insecten, en in het najaar eten de mezen de zaden.Leverancier van vulling voor meerdere insectenhotels We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Mooi plantje Jet! Mag ik mij aanmelden voor een polletje daarvan...? ooit... (volgend moestuinontmoetingsgebeuren oid...). Vaste bloeiende bijen/hommelvriendelijke plant van 2,5 m hoog... dáár heb ik wel een plaatsje voor.
Bit Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Nou nee. Die Silphium is het toch niet denk ik. Ja die ken ik , wordt vooral groot ook. Maar geen gangbare plant. Lijkt me eigenlijk sterk dat dat in een verloren hoekje op een moestuin staat. Kán natuurlijk, maar die plant zie je echt weinig. Een gemiddeld tuincentrum biedt dat ding ook nooit aan. ( mogen we eigenlijk zo blijven babbelen in dit topic over 1 plantje ? ) Maar echt, wordt benieuwder en benieuwder.Bij nader inzien zijn de bladeren ook niet dezelfde heb ik nog eens goed gekeken. ( De jonge bladeren van die onbekende plant zijn in aanleg ovaler denk ik. hmmm. Leuk lastig
Merel Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Wij zitten hier ook druk plaatjes te vergelijken en we vinden dat het erg op elkaar lijkt (of we willen gewoon heel graag dat het zo is ). Maar als ie wat groter is zal ik zeker nog even een foto posten. Zodra het wat warmer wordt moet dat snel gaan. Super dat jullie zo meedenken! indefruitboomgaard
RobO Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 (aangepast) Iemand voor deze dan? tip: Plantstudio is tegenwoordig gratis! 10 april 2013 aangepast door Gast
DjangoV Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Deze plant kwam ik tegen in mijn nieuwe moestuin. Wie kan me er meer over vertellen?De plant heeft een totale doorsnee van ongeveer 30 cm. en heeft zachte (flanelachtig zeg maar) bladen: --------------------------------------Django
D_SDennis Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Koningskaars, Verbascum thapsus. Die gaat dit jaar bloeien, erg fraai!
thea Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Merel Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Ik sprak zojuist onze tuinbuurman en vroeg hem natuurlijk of hij wist wat we hebben staan. Zijn antwoord was: 'Het lijkt op een helianthus, maar is het niet. Het is iig hoog en heeft gele bloemen'. Joepie! Het lijkt toch de zonnekroon te zijn. Zodra er meer plant zichtbaar is zal ik nog een foto posten. indefruitboomgaard
hansi Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Verbascum thapsus (koningskaars). De plant bezit zachte,fluwelige,lichtgroene bladeren en ongesteelde gele bloemen in dichte,eindstandige aren. Groeit het liefst op hellingen met goed doorlatende,arme grond. Bloei is in de zomer. De gedroogde bloemen worden veel gebruikt in kruidenthee en hoestdrankjes. m.v.g.hans.
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Ik sprak zojuist onze tuinbuurman en vroeg hem natuurlijk of hij wist wat we hebben staan. Zijn antwoord was: 'Het lijkt op een helianthus, maar is het niet. Het is iig hoog en heeft gele bloemen'. Joepie! Het lijkt toch de zonnekroon te zijn. Zodra er meer plant zichtbaar is zal ik nog een foto posten.Als het de zonnekroon is zal je er van genieten. Wel regelmatig en stuk van afsteken. Tja waarom en zonnekroon in/bij een moestuin? Gen idee, ik heb hem van een botanische tuin, en hij komt inderdaad niet veel voor.... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Die heb ik ook gehad, heb veel moeite moeten doen om er weer van af te komen.
Aanbevolen berichten