Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

@ harmony

 

Vreemd! Omdat de plantjes er zo mooi en vol opstaan na een erg koude en natte periode. Moeten sterke gewasjes zijn..! Dat maakt me erg nieuwsgierig naar wat het is.

Het heeft wat kenmerken van een vetplantje...? Maar het blad en de vorm doen me ook sterk denken aan een kruipende kamperfoelie (Lonicera nitida). Maar die ken ik niet als een woekeraar die zich zo maar verder zaait. Misschien helpt het nog als je vertelt op wat voor een grondsoort je deze zaailingen overal tegenkomt?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Thea: Havikskruid is het niet, dat heb ik wel en laat ik ook staan, vind ik mooi. Havikskruid vormt meer rozetjes, dit plantje maakt stengeltjes.

Het blad is max 1 cm lang.

 

@ Weknow: wij hebben zandgrond. De plantjes zien er idd erg fris uit.

 

@ Piroska: vergeet-mij-nietje? Ik weet het niet. Vorig jaar stond het plantje ook al her en der, ik heb het toen niet zien bloeien. Ik heb al gezocht op harig vergeet-mij-nietje, maar dat is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@mierikswortel?

Op het plaatje herken ik het niet, maar het zou goed kunnen. Ik zou een stukje proeven, dan weet je het direct.

Mijn ervaring met mierikswortel is dat het vrijwel niet uit te roeien is, dus dat klopt met jouw verhaal.

Terzijde: de oudere wortels smaken scherper dan de jonge.

 

Edit: deze? http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1447&menuentry=soorten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt er wel op ja... zo zien ze er bij mij ook uit.

Gewoon opgraven, mooie wortels selecteren om weer terug te plaatsen voor mooie mierikswortel voor volgend jaar, schuin in de grond leggen, en de rest voor consumptie houden. Je ziet/voelt het vanzelf als de wortels te oud zijn. Geraspt (kijk uit voor tranende ogen e.d.!) blijft mierikswortel erg lekker door een pot mayo geroerd (lekker pittig)... of je raspt ze en zet ze in azijn. Bij gewoon bewaren heb je al heel snel veel smaakverlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx, ik laat ze wel uitgraven van de week, de vorige bewoonster had allemaal kruiden in de tuin, ernaast naast een maggiplant, het is een "verloren" vochtige schaduwhoek

ik maak van de worteels nog wel een foto voor de check

ik hou trouwens totaal niet van pittig

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eraan ruikt (het witte gedeelte) en het ruikt scherp in je neus weet je het helemaal zeker. De wortels die nog in de grond zitten zijn de wortels waar het om gaat. Die moet je er dus nog ff uit laten halen. Kunnen best wel ver weg en diep gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...