Ga naar inhoud

Appelmoespotten over jonge plantjes als kasje en bescherming?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zagonline iemand die gewoon floep omgekeerde appelmoespotten over zijn jonge zaailingen zette, bij wijze van kasje en om tegen de slakken te beschermen. Kan dat gewoon? Hebben je zaailingen geen zuurstof nodig? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• Jorieke123 changed the title to Appelmoespotten over jonge plantjes als kasje en bescherming?
Geplaatst:

Ja, daar heb je gelijk in. De vraag zou natuurlijk moeten zijn hebben de plantjes geen CO2 nodig? 

Geplaatst: (aangepast)

Glas plus zon kan fungeren als brandglas.

Met de zon er op wordt het óf erg heet eronder óf het vliegt in brand.

Ik zou het niet doen.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn tante plaatste vorig jaar in volle wanhoop haar volledige voorraad aan glazen appelmoespotten over de zaailingen in de tuin. Zelfs over opkomende asperges! Elke ochtend eraf en elke avond net voor schemering er weer over. Ze had er haar bezigheid mee maar het heeft wel geloond!

• Like 4
Geplaatst:
32 minuten geleden, Rookie zei:

Glas plus zon kan fungeren als brandglas.

Met de zon er op wordt het óf erg heet eronder óf het vliegt in brand.

Ik zou het niet doen.

Witkalken dan maar, net als de kasramen 😜🤣

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Ik heb ook bekertjes waarin ik 1 gat heb geboord bovenin en die zet ik er dan op. Die bekers moet je dan wel een beetje ingraven en er moet niet te veel wind staan.
Het ligt eraan wat je in de bak hebt staan, ik heb ook stolpen, die is meer voor sla en kool b.v. En ik gebruik veel vliegenkapjes. Scheelt wel en ik heb ook veel hoge bakken, maar ondanks alles, kunnen ze er soms toch komen, maar scheelt wel heel veel.

Screenshot_20230921_095512_Gallery.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

@Lia56 het hele idee van de potten is dat ik de zaailing kan opkweken tot aanvaardbaar formaat zodat de slakken minder interesse hebben. Dat effect ben ik kwijt met een stokje 😜

@ElkeV80 ik ben een luie tuinierder, elke dag alles op en af ga ik niet redden. Petflesjes heb ik ook wel gedaan, met een gaasje over de bovenkant. Dat werkt prima. Maar daar is sinds het statiegeld een stuk minder makkelijk aan te komen. Ik heb ook wel plastic glazen gebruikt met lucht gaatjes er in gemaakt, maar die waaien heel snel weg. Vandaar dat ik aan de potten dacht.

@Rookieja, dat vroeg ik me dus ook af, het warmte/brand effect van glas. Al denk ik dat een appelmoespot op z’n kop geen duidelijk brandpunt heeft, en het allemaal niet zo’n vaart zal lopen, zeker niet onze schaduwrijke achtertuin. Het is alleen voor het voorseizoen en er is echt weinig zon. Maar misschien is een laagje wit zoals @hazeltje voorstelt niet zo’n gek idee.  De gesso van de Action dekt toch lousy en laat voldoende licht door. En echt ik kom om in de appelmoespotten. 

• Like 1

Alleen als het echt stormt vliegt er weleens eentje in de lucht. Maar mijn man heeft mooie haakjes gemaakt, die zet ik dan in de hoek.
6 mm aluminium, mijn man heeft een malletje van hout gemaakt en die zo gebogen. 
Daar zet ik het kapje dan erover en met een knijper vast. Als een soort tentharing zeg maar.
Ik had kapjes van 30 x 30, vreselijk moeten zoeken, want vaak zijn ze 32 cm. omdat ik met MM werkte en alles 30 x 30 vakken was.
Maar dat is wel een handige maat. Ik doe nu geen vakken meer aangeven, hoewel ik wel een richtlijn gebruik omdat ik wel de app van de MM hanteer voor sommige groente.

Vliegenkapje buis 6 mm.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3
Geplaatst:

Ik gebruik ook wel eens doorzichtige plastic emmertjes e.d. over planten in het late voorjaar. Maar alleen over warmteminnend of kleumerige soorten, zoals courgettes. En alleen als er een periode met fris weer is of ik zelf weer aan overschatting lijdt ( kan nu wel, het is eind april).

Mijn tuinbuurman kweekt op die manier alle courgettes en pompoenen. Hij maakt een heuveltje, plant het zaadje, water erbij en doorzichtig emmertje erop.

Het wordt echt heel snel heel heet in een glazen pot in de zon. Een appelmoespot is in mijn ogen in ieder geval veel te klein.

• Like 2
Geplaatst:

@woldistel mijn doorzichtige plastic emmertjes zijn op gegaan aan winterzaaien, op z’n kop op een bloempot met gaten er in gemaakt, als mini-kasje inderdaad. Ik had er helaas niet zo veel. 

Voor  mij gaat het vooral om de zaailing opkweken tot een formaat dat de slakken niet meer afknagen. Of minder snel. Ik denk dat ik een deel gewoon ga proberen. 

• Like 4

Geplaatst:

Oeh, een glasboor. Spannend. Maar zou inderdaad moeten kunnen. Met de hoeveelheid appelmoespotten die ik nog heb is dat een interessant experiment. Opent ook mogelijkheden voor winterzaaien in kleine potjes, bijvoorbeeld voor kolen. Ik ga eens kijken bij de Gamma. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...