Jump to content

Warmtemat, draadloos, voor bijv. in kas?

driepinter

Recommended Posts

Weet iemand of er een draadloze oplossing mogelijk is voor warmtematjes ? Zodat je ze kunt gebruiken op een plek waar geen electriciteit is ? 

Ik zit te denken aan een auto-accu (of liever 2, zodat je er altijd 1 bij de hand hebt).  Voor wat het waard is, mijn gevoel zegt dat een volle accu het vast wel minimaal een week vol moet kunnen houden om een paar matjes van stroom te voorzien. Al zit je dan weer met het probleem dat de accu 12 V is, en de warmtematjes aangesloten moeten worden op een stopcontact van 220 V.

Zijn er mensen die het op een dergelijke  manier doen ? Of zijn er kant-en klare oplossingen voor niet al te duur? 

• Like 1

Misschien iets met een portable/opvouwbaar zonnepaneel? Die zijn er genoeg voor outdooractiviteiten en kampeerders. Compleet met omvormer en accu. In uiteenlopende prijsklassen. Ik weet alleen niet hoe diefstalbestendig je e.e.a. kunt opbergen op de plek waar je het wil gaan gebruiken.

Bedankt @Dahli , zoiets zou nog veel handiger zijn ipv zware accu's moeten sjouwen iedere keer.  Ik kwam zojuist deze tegen op Amazon voor 125 euro (en dat is wel zo'n beetje het maximale wat ik uit zou willen geven) : een handzaam apparaatje van 1,6 kilo wat zowel door een zonnepaneeltje als met stroom kan worden opgeladen. En ook OPLAADBARESTROOMVOORZIENING.thumb.png.b2db1005a91830bee1c9bd0b2e16b4bb.pngvoorzien van USB aansluitingen voor bijv led-verlichting om om je telefoon op te laden ook. En zo te zien zou je het vast kunnen zetten door een kettingslot door het handvat. Ik vind het een geinig hebbedingetje.

In de omschrijving staat  " Hij kan de mobiele telefoon 22 keer volledig opladen en de laptop 4 keer; de CPAP-machine duurt ongeveer 2-3 uur, het led-licht brandt meer dan 40 uur en de mini-koelkast ongeveer 5 uur."  Batterijvermogen: 27000mAh 220V/99W capaciteit . 

Nou heb ik vroeger nooit zo goed opgelet bij electra lessen, ik vraag me af of zoiets toereikend is voor 1 of 2 warmtematjes die 24 uur aanstaan met een vermogen van ongeveer 20 Watt ? Ik bedoel, het zou mooi zijn als een zonnepaneeltje overdag de warmtemat zou runnen en tevens de  accu zou kunnen opladen voor 's-nachts. Heeft iemand een idee ?

2x20 watt= 40 watt.

150:40=3,75 uur.

Je kunt hem alleen niet helemaal ontladen, dus zeg maar dat je er 120 watt uit kunt halen, dat is dus drie uur.

Dat gaat dus niet lukken met een zonnepaneeltje, dat levert te weinig.

Je wilt de matjes dus 17 uur laten werken op dat power bankje, dat is de tijd, dat de zon niet schijnt of niet krachtig genoeg is om hem op te laden.

40x17 uur= 680 Wh

Je hebt 150, dus je hebt minstens iets nodig dat 5 keer zo groot is.

Een zonnepaneel zou dus in 7 uur (als de zon volop schijnt) dat moeten laden, plus de power station.

En dat is een onmogelijkheid, je zou een power bank van minstens 750 watt (17x40 plus een extra, want je kunt hem niet helemaal ontladen).

Dan zou je een zonnepaneel moeten hebben (om de warmtematjes te laten draaien plus je power bank op te laden) van 2000 watt, en dan moet je echt een volle, sterke zon hebben gedurende die 7 uur overdag, want anders werkt het nog niet

Edited by Rookie
  • Thanks 1

Het zou ook te mooi wezen om waar te zijn om te denken dat je met iets in deze prijsklasse zelfvoorzienend zou worden met je warmtematjes.

Ik snap je berekening overigens niet helemaal (wat bedoel je bijv met "je hebt 150" ?) maar als jou berekening klopt van 3,75 uur voor 2 matjes, dan zou je in theorie dus ook 1 matje 7,5 uur kunnen voorzien van stroom ? Misschien is dit wel wishful thinking maar ik kan me voorstellen dat er ook geregeld dagen zullen zijn dat het overdag 18+ graden is, en dat je dan alleen nog 's-nachts hoeft bij te warmen.  Of dat het voor warmtematjes minder geschikt is, maar misschien wel geschikt is voor led-strips om bijv slaplantjes voor te kweken.

Ik vind het interessant om te weten wat je  allemaal kunt met zo'n apparaatje en wat eventueel de mogelijkheden zijn (bijv extra zonnepaneeltje plaatsen) om de capaciteit op te krikken, maar ik realiseer me dat het dan wel een beetje off-topic gaat worden allemaal en dit niet meer past in een topic over warmtematjes.

Edit :  Terugkomend op het oorspronkelijke idee van een 12 volt auto-accu in mijn kasje . Stel,  ik zou ofwel een omvormer hebben die er 220volt van maakt voor de warmtematjes, ofwel ik zou een warmtematje  hebben die direct werkt op 12 volt.  En ik wil dag en nacht stroom hebben voor 2 warmtematjes van elk 20 watt zonder steeds te moeten zeulen met accu's.

24 uur x 40 watt = 960 watt = ongeveer 1kWh per dag.

Als ik een zonnepaneeltje koop waar 100 watt bij staat, klopt het dan dat zo'n zonnepaneel 10 uur licht nodig heeft om  aan die 1kWh per dag te komen ?

Mocht dit alleen op heel zonnige dagen het geval zijn, en is er op bewolkte dagen maar een stroomopbrengst van laten we zeggen, 50% , kan ik er dan vanuitgaan dat dit systeem toch werkt als ik dan (ipv 2)  1 matje van 20 watt inzet ?

Of sla ik nu heel erg de plank mis ?

En excuus dat ik  deze vraag plaats op het moestuinforum en bijvoorbeeld niet op een electriciensforum, maar dit gaat dus nog steeds over de warmtematjes (ik heb ze nu op zolder staan, maar idealiter zou ik ze in mijn kasje hebben ivm ruimtegebrek/potentieel brandgevaar van chinese meuk.

Edited by driepinter
nieuwsgierigheid

Je power bankje (van de foto) is 150 watt.

Die bedoelde ik.

Over je zonnepaneel berekening, je bent jezelf aan het rijk rekenen nu.

Afhankelijk van de kwaliteit van je zonnepaneel zal je op de meest zonnige dagen (hier in dit land)  een rendement halen van misschien 70%, als het al zo veel is.

En om dat de hele dag te krijgen, moet je een paneel hebben, dat met de zon meedraait.

Op bewolkte dagen kan je het gewoon schudden...

Wij hebben 6 jaar lang in een camper gewoond, volkomen autark, dus ik weet wel iets van zonnepanelen en accu's.

Alleen in de Sahara haalden we een goed rendement.

Er staat een foutje bij die advertentie en dat maakt het wat verwarrend,

27000 maH, dit is de totale stroom dat de batterij kan leveren gedurende 1 uur bij de spanning over de klemmen van de interne batterij, zegt op zich niks.

150 Watt, het vermogen, of de maximale energie per seconde die de batterij + inverter kan leveren. Bij 220V is dit dus 150/220 = 0,68 A   een frietketel kan je er dus niet aanhangen.  Je kan er dus max 7 matjes van 20 Watt tegelijk aan hangen.

220V/99W moet 220V/99Wh zijn ofwel hoeveel Watt de batterij  kan leveren gedurende een uur op 220V.

2 matjes van 20 Watt kan je dus  99Wh / 40 W = +/- 2,5 uur aansturen.

gebruik je de batterij op vol vermogen, dan kan je ze maar  99Wh/ 150 W = +/-  40 minuten gebruiken

Edited by redzebra
  • Like 1

OK ik snap dat getal van 99Wh even niet maar het is duidelijk dat jullie veel meer verstand hebben van electronica dan ik, en als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om mijn warmtematjes doorlopend te voorzien van zonne-energie die ik overdag kan opwekken. (of ik zou een heel zonnepanelenpark zou aanleggen in mijn moestuintje).

Nog een laatste vraag dan.  Op google las ik : " De meeste auto's gebruiken een accu van 12 volt en 105 Ah, wat betekent dat deze 1260 Wattuur (12×105) kan leveren."  

Uitgaande van 2 warmtematjes van 20 watt elk die 24 uur per dag aanstaan kwam mijn eerdere berekening uit op 960 wattuur per dag, Dus dan zou een volle auto accu het ook maar iets langer dan 1 dag volhouden (en niet een week wat mijn veronderstelling was) , is dat correct ? Dan zet ik het hele  idee definitief uit mijn hoofd. 

Inderdaad, en achteraf gezien logisch ook, als je je autoverlichting vergeet uit te zetten start je auto de volgende dag ook niet meer.

Om terug te komen op het onderwerp warmtematjes, vandaag worden mijn bestelling van 2 matjes met thermostaat afgeleverd

Met de plantjes die ik eerder had gezaaid gaat het niet erg goed. Van de wedstrijdaubergine is nog helemaal niets opgekomen, enkele paprika en cayennepepertjes kwamen wel op, maar zien er nu belabberd uit. De 2e kweekbak had ik van tomatenzaadjes voorzien en die kwamen redelijk snel op, maar die krijgen nu bruine puntjes in het blad. Misschien was de temperatuur niet goed, was het te nat of te droog, is de belichting niet helemaal ok, of te goedkope potgrond gebruikt.

Ik hoop dat er nog iets van kan redden, maar ik ben zojuist naar het tuincentrum gereden voor een zakje zaai- en stekgrond en een zakje perliet en nieuwe tomatenzaadjes. En ik hoop dat ik daarmee betere resultaten te krijgen op warmtematjes waarvan ik de precieze temperatuur kan bijstellen ! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ja klopt, of in het geval van het draagbaar stationnetje 99Wh  Staat voor 99 Watt hour  of  Watt uur, dit getal is dus onafhankelijk van de spanning en zo kan je de capaciteit onderling vergelijken met bv een auto accu op 12V.  De capaciteit van dat draagbaar stationnetje is dus +/- 13 maal kleiner als een gemiddelde autoaccu.

In het ideale geval om gemakkelijk te rekenen dat je omvormer naar 220V geen verlies zou hebben, zou je met die autoaccu  1260Wh/40W , 31 uur ver komen, stel dat met een thermostaat je gemiddeld 8 uur effectief moet bijverwarmen, (temperatuur loopt gauw op in een serre als er wat zon is) geraak je 4 dagen verder.

10 minuten geleden, driepinter zei:

of te goedkope potgrond gebruikt.

Daar hebben zaailingen meestal geen last van. Te nat of te droog vaak wel.

Maar eigenlijk is mijn grote vraag: waarom wil je warmtematjes op accu? 

Een loodaccu (auto) mag je maar voor de helft ontladen, anders sloop je hem snel,

Een Lipo accu is al veel beter wat betreft ontladen, die kan je bijna leegtrekken.

Neem dan wel een echte van > 100 Ah ipv zo'n batterijbank van een dropshopper die maar 27Ah is,

Leuk voor je telefoon maar verder niet interessant betreft prijs/ vermogen.

Verwarmen op el. kost altijd heel veel stroom dus bijna nooit interessant om dat zonder aansluiting op het net te doen.

Met een zonnepaneel kan je alles opladen maar als de zon schijnt wordt het in je kas nu zo 30 graden, 

Warmtematjes heb je dan ook niet nodig voor de reguliere groenteteelt.

Je kan nu gewoon gaan voorzaaien met het seizoen mee. 

Die planten hebben weinig warmte en veel licht nodig.

Ik kan jaar rond eten zonder matjes maar wel met wat glas. 

Vorig jaar deze tijd had ik al flink wat gezaaid en voor deze tijd had je in okt. moeten zaaien om nu te oogsten.

de vraag is dus wat wil je zaaien en waarom.  

En alleen van belang voor paprika's en pepers en nog wat exoten.

Dat is misschien thuis met wat  extra licht handiger.

• Like 3

De potgrond die ik heb gebruikt was de allergoedkoopste, en het was een halve zak die sinds vorig jaar buiten lag. Ik kwam pissebedden tegen en zelfs nog een regenworm. Dit heb ik op de gok een beetje gemengd met een schep schoon zand. Ik vermoed dat dit mindere resultaten geeft dan speciale stekgrond.

De reden dat ik warmtematjes op accu fijn zou vinden heeft te maken met dat ik ze dan op de moestuin zou kunnen laten op een tafel die in de kas staat.  Mijn vrouw is niet zo gecharmeerd van allemaal kweekbakjes in huis en daarom staan ze nu thuis op zolder. Dat is een rommelzolder die tevens in gebruik is als thuiswerkplek. Maar het is een oud huis van net na de oorlog, en er is maar 1 stopcontact op zolder. Op dat ene stopcontact zit aangesloten : de cv- ketel, sinds vorig jaar een soort van afzuiging voor ventilatie, de computer, een monitor, een printer, een bureaulamp en 's-zomers een mobiele airco. En nu dus ook warmtematjes, ledverlichting, en allemaal verlengsnoeren. Mijn voornaamste reden is dus eigenlijk dat ik vrees voor de brandveiligheid.

• Like 2

1 uur geleden, driepinter zei:

dat ik vrees voor de brandveiligheid.

Mijn man (techneut) zegt dat de hoeveelheid apparaten die je er aan hangt er nauwelijks toe doet, maar wat telt is de bedrading die naar zolder toe loopt:

- dat die ‘nieuw’ is dwz blauw-bruin bedraad met pvc isolatie en geen stoffen isolatie

- dat die 2,5 kwadraat is

Als dat niet zo is, is het inderdaad gevaarlijk en moet je nieuw draad (laten) trekken en zorgen dat de zekering in je groep van zolder nieuw is en aangesloten op de aardlek. En voor alle veiligheid ook brandmelders op zolder maar die heb je wellicht al, en die voorkomen natuurlijk geen brand.

Edited by Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Nee😬 . En volgens mij gelden er in nieuwbouwhuizen ook strengere eisen voor elektra met een reden. Bijv alleen geaarde stopcontacten, geen gebruik meer maken van die ouderwetse lasdozen etc. 

Het gaat overigens al jaren goed , en de mobiele airco (die veel meer stroom verbruikt dan een paar warmtematjes) gebruik ik momenteel niet.

Maar ik kan dus beter uitwijken naar de schuur met mijn kweekbakjes dus..

• Like 1

Heb even dit teruggekoppeld. Mijn man adviseert je sowieso een keer een elektricien naar je elektra te laten kijken. Een goede, er zijn een heleboel beunhazen. Ook omdat er vroeger nogal nonchalant met aansluitingen en doorlussen en zo werd omgesprongen, wat met een eenvoudig gloeilampje destijds niet zo veel kwaad kon, maar met onze huidige stroombelasting des te meer. Maar dat is uiteraard verder aan jou, ik kan alleen zeggen dat hij wel weet wat hij zegt op dit gebied. Take care. Je kunt inderdaad misschien beter uitwijken naar de schuur. 

Het is een huurhuis, en het is de woningbouwvereniging die dan nieuwe kabels zou moeten trekken. Alleen, de wbv is van mening dat onze zolder een bergzolder is en geen leefruimte. Er zijn  vorig jaar zonnepanelen op het dak geplaatst en er is toen ook een nieuwe stoppenkast geplaatst. En ik vermoed dat ze dat ene stopcontact acceptabel vinden voor incidenteel gebruik.

• Like 1

5 minuten geleden, driepinter zei:

Er zijn  vorig jaar zonnepanelen op het dak geplaatst en er is toen ook een nieuwe stoppenkast geplaatst.

Maar dan moet er toch ook een fatsoenlijke leiding lopen? 

Er heeft vorig jaar een renovatie plaatsgevonden, spouwmuren hebben ze gevuld met isolatiekorrels, zonnepanelen geplaatst, de houten keukenuitbouw is geïsoleerd, nieuwe kozijnen, mechanische ontluchting etc.  Wijzelf hadden liever het dak van de zolder geïsoleerd willen hebben omdat het 's-winters steenkoud is daar en bloedheet in de zomer. Maar volgens de wbv is die zolder geen leefruimte en hadden we geen inspraak . Ook al hebben sommige buren daar dus wel een slaapkamer van gemaakt voor kinderen. Ook heeft de wbv niets gedaan aan de electrakabels. Dus het zullen wel de juiste kabels zijn van 2.5 mm

Op 27-2-2025 om 13:15, Rookie zei:

Dan zou je een zonnepaneel moeten hebben (om de warmtematjes te laten draaien plus je power bank op te laden) van 2000 watt, en dan moet je echt een volle, sterke zon hebben gedurende die 7 uur overdag, want anders werkt het nog niet

Op AliExpress zie ik het volgende staan (zie foto), een 4000 Watt omvormer met een zonnepaneel van 1200 Watt,

1200 Watt is uiteraard geen 2000 Watt, maar de prijs is zodanig gunstig dat ik er desnoods 2 zou kunnen kopen , voor ieder matje zo'n apparaat ?

Of is dit absoluut af te raden ?

4000w.JPG