Petrasmoestuin Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Bij het schoonmaken van het vak Nieuw Zeelandse spinazie, kwam ik deze "zaden" tegen in de aarde. Tenminste zijn dat zaden die ik kan gebruiken om weer te zaaien, of zijn dat de oude zaden geweest die ik afgelopen jaar heb gezaaid? Ik heb ze gewassen en gedroogd. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Als leek denk ik niet dat het oude zaden zijn, maar nieuwe, uit de laatste restanten die je opruimde. Oude zaden zullen er wel niet meer tussen zitten, die verrotten gewoon. Mooie partij voor een nieuwe ronde! Wel wachten met zaaien tot het juiste moment, maar dat is je vast wel bekend. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik denk ook nieuwe zaden. Die kun je gewoon zaaien dit jaar. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik kwam er ook een heleboel tegen, net zoals de zaden van snijbiet. Dat wordt een heleboel wieden dit jaar. Volgend jaar de snijbiet en de NZ spinazie er toch maar uithalen aan het eind van het seizoen. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Zowel de N-Z spinazie als ook de snijbiet zaai ik nooit. Ik spit op het eind van de winter alles onder en een paar maanden later heb ik zo veel zaailingen dat ik uit kan delen en zelf zetten. De rest schoffel ik om. Maar ik hoor dan ook bij de "luie" moestuinders. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Dat vind ik een goed idee, die houd ik er in! Quote
redzebra Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Hier idem, ooit de NZ spinazie 1 maal gezaaid en het wordt elk jaar meer, zelfs zonder spitten, hij bedekt hier in het najaar de bodem waar de tomaten overdekt staan. Nu ik kan er inkomen dat in een moestuinbak, het soms handiger is om toch de zaden te oogsten om het jaar erop gecontroleerder in eventueel een ander vak uit te zaaien. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik moet echt elk jaar zaaien, bij mij zijn ze na de winter wel weg. Maar (leuk weetje) de zaden van N-Z spinazie zijn net als die van snijbiet en biet een vruchtdoosje dus in een kapsel zitten meerdere zaden. 3 Quote
Flup Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Hier moet ik helaas ook zaaine, de zaden worden of opgevroten of vriezen kapot. Maar eenmaal gezaaid, kun je elk jaar bergen zaadgoed oogsten. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Ik gebruik ook methode a la patrijs. Maar dit jaar heb ik het net afgelopen week weer gezaaid, omdat ik rode snijbiet wil. Ik heb of groene of gele snijbiet. Ik wil rode! De regenboogmix is niet afdoende regenboog geweest maar heb de afgelopen 10 jaar geen snijbiet gezaaid denk ik. Is zulk makkelijk spul. Nz spinazie heb ik jaren geleden gehad in de tuin. Liters groentesap gedronken. Daar ben ik voorlopig nog wel klaar mee 1 Quote
acpronk Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Op 3-3-2025 om 18:13, Mellie zei: groentesap Ah, die moet ik er in houden. Had een jaartje of 2 of 3 terug zijn sapmaker / pers van @Goldfishovergenomen maar tot op heden nog niet gebruikt. Was ook niet veel plek in de keuken, maar in ons nieuwe huis is de keuken ietsje groter. Moet wel opnieuw gaan zaaien. Gekochte zaden kwamen paar jaar geleden niet op, maar toevallig dat jaar wel planten via de compost gekregen. Zaaide alleen het eerste jaar daarna uit (wel heel weinig), het jaar daarop niets meer. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
hazeltje Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Hier ook 1 keer gezaaid, daarna zaaide het zichzelf. Ik woon hier nu 12 jaar, en heb dus 11 jaar gratis NZ-spinazie. Vorig jaar opeens vrijwel niets. Benieuwd dus of er dit jaar wel weer opkomt. Misschien moet ik dus weer eens zaaien. 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Gitta Geplaatst: 7 maart Geplaatst: 7 maart Ik ga dit jaar ook weer nz-spinazie zaaien. Vorig jaar ook gezaaid, maar weet niet of het in de bakken ook uitzaait. Dus ik ga het voor de zekerheid ook weer zaaien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.