Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Steel met bult in knoflook en sperziebonen


sannie

Aanbevolen berichten

Nou een nieuwbolletje in de steel gebeurd niet die zit netjes onder in de grond,

zijn het niet gewoon de plant zijn oksels waar de bladeren uitkomen dat is min of meer een verdikking ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de steel eraf gesneden en open gemaakt.

de eerste sneed ik doormidden, omdat ik dacht dat het misschien een beest zou kunnen zijn en er plopte mini bolletjes eruit.

de tweede had ik open gepeld en het zag er echt uit als een inimini knoflookbolletje

de volgende keer (als ik eraan denk) zal ik een foto van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit gezien, was dat normale knoflook ?

Heb je nog meer van zulke knolook planten/stelen heel apart.

 

Bij de boon is het inderdaad waar de kiembladen hebben gezeten en dat is normaal, okel of vaak oogje wordt dat genoemd.

(bv bij ""stekken twee oogjes nemen"" beteken stukje plant met 2 van deze bobeltjes nemen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volwassen knoflookplant produceert een bol, soms ook voet genoemd, met verschillende individuele tenen binnen de papierachtige schutbladeren. Een individuele teen zal wanneer geplant wordt na ongeveer negen maanden een volledige bol produceren. Sommige soorten knoflook produceren ook broedbollen bovenop hun lange bloemstelen. Dit zijn geen echte zaden, maar kunnen wel als zodanig gebruikt worden. broedbollen zijn secundaire tenen die vaak in het bloemhoofd worden geproduceerd.

In tegenstelling tot de knoflook zonder bloeiwijze dat commercieel, vooral in Spanje en China wordt gekweekt, produceert de knoflookondersoort Alium sativum Ophioscorodon een harde bloemsteel. De bloem bevat vaak broedbollen. Vele soorten ontwikkelen gedeeltelijke of volledige krullen in de bloemstelen. Wij moeten de bloemsteel verwijderen om de grootte van de geoogste bollen te verhogen. De resultaten variëren van soort naar soort. Veel van knoflook met bloeiwijze, hebben zeer rijke en eigen smaak. De porselein soorten worden steeds meer gekweekt en hebben het voordeel van grote tenen met een langere bewaartijd met een goede smaak te behouden. De tenen zijn ook vrij gemakkelijk te pellen.

 

Bron: knoflooksite.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Alium sativum Ophioscorodon is slangenknoflook geen gewone zoals de twee vb hierboven.

Bij de Alium sativum Ophioscorodon is het normaal dat er na de bloem broedbolletje op de plek waar de bloem zit/heeft gezeten komt.

Dit vb is iets anders, omdat het echt in steel zit en ik geloof zoals Persica aangeeft het een afwijking is, niet zozeeer normaal.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bolletjes bij die knoflook doen mij denken aan ( broedbolletjes heet dat toch ? ) het uiensoortje bij mij in de tuin in Fr. Wild alliumpje. met broedbolletjes op de kop. Lijkt me enigszins vergelijkbaar, en zou een kruisingsprodukt kunnen zijn van wat knofloof en wildere allium ? Zoiets. Leuk.

 

Broedbolletjes laten rijpen en opnieuw planten , daarvan broedbolletjes nemen weer en deels weer planten en de rest uitdelen. Ik hou me aanbevolen

 

edit: ow sorry , jullie waren al een bladzijde verder. En dezelfde gedachtes waren al opgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lopen hier nu duidelijk 2 totaal verschillende variaties over het begrip 'broedbolletjes'.

Lang leve de verwarring (voor de nieuwkomers)

 

Misschien nog eens voor de duidelijkheid.

 

Je hebt i.dd broedbolletjes voortkomend uit een bloemstengel van sommige knoflook varieteiten, maar je hebt ook, een rare afwijking mini teentjes welke voortkomen uit een niet bloemstengel van sommige Artichoke variteiten knoflook, dit is gewoon een afwijking, indien je dit leuk vind ? Ga dan zeker met deze miniteentjes verder telen dan weet je zeker dat je allemaal dit soort rariteiten krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...