Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waterbesparing tip

Featured Replies

Geplaatst:

Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Wij vangen altijd het water op van de douche, dat wegloopt terwijl je staat te wachten tot het water warm is. Bij ons is dat een liter of 3-4. Met een trechter giet ik dat vervolgens van de emmer in plastic vaatjes (wij gebruiken 5l flessen waarin we weleens mineraalwater kopen). Dat water is dus gewoon schoon, en gebruik ik voor de planten. Voor de kamerplanten, balkonplanten, en vooral voor de opgroeiende plantjes in het voorjaar (binnen en op het balkon). Daar gaat ongemerkt best veel water doorheen. In droge zomers neem ik het zelfs weleens mee naar de moestuin.

cimg168020321339345821.JPG

Geplaatst:

Dat doen wij ook altijd.

Water gaat naar de kipjes of de plantjes.

Geplaatst:

Zo! Dat is pas besparen!!Goed hoor meiden

Ik zat toevallig te denken aan water dat ik gebruik in de keuken om al die sla te wassen...Om dat uit het raam in een afvoerpijp te gooien die dan direkt aangesloten is op de potten met aardperen een paar meter verder en lager...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat een gedoe Knap dat je dat kan volhouden.....

Het scheelt dat we hier maar 1 'a 2 seconden hoeven te wachten op warm water, zou echt niets voor mij zijn, ondanks dat we wel zuinig met water omspringen. Gelukkig ook een waterpomp voor de tuin.

Geplaatst:

idd heel goed! we gooien zoveel water onnodig weg!

ben opgevoed op een schip en hadden we een watertank van zo'n 1,5 bij 1,5 bij 1,5 meter en daar moesten echt weken meedoen,dan leer je wel niet onnodig de kraan te laten lopen!

@appelvrouw je kan er ook een ton aanverbinden waar je uit kan putten en behalve slawaswater kan ook aard.waswater erin, mogelijkheden te over

zoals de kraan laten lopen voor koud drinkwater........

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Jawel maar dat is bij mij wel water naar de zee dragen voor een groot deel van het jaar heb ik stromend water van de beek. Dus een heel systeem zal er niet van komen.

Geplaatst:

wat ben jij dan een bofkont!

zomaar koud stromend water bij de hand...

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Goed hoor, wij hebben geen aansluiting op centraal water, maar pompen ons water op uit de grond hebben dus wat ze hier noemen een well.

Dat water gaat dan door een zg watersoftner en dat gebruiken we voor wassen, douchen, toilet doorspoelen etc, het water dat we echt drinken gaat nog een keertje extra door een RO system, dat komt dan niet uit de gewone kraan maar uit een kraantje ernaarst.

Daar zit ook de koelkast op aangesloten waar we ons koude water uitpompen.

Moet eerlijk zeggen omdat ik weet dat onze wel nog nooit drooggelopen is..ook niet in extreem droge zomers, ben ik niet echt zuinig met water meer.

Ik denk maar zo...wat wij niet gebruiken gaat via de afvoer naar een septic field en dus netjes terug naar de natuur.

In Nederland waren wij ook heel bewust en ik denk dat ik nog steeds niet veel water gebruik (laat nooit kraan lopen tijdens tandenpoetsen ed) gewoon omdat we zo opgegroeid zijn.

Geplaatst:

Mag ik vragen wat een septic field is? Loopt je afavlwater daar overheen om te zuiveren?

Geplaatst:

Ja, het gaat zo terug de natuur in, ik gebruik dus ook geen chemische niet oplosbare middelen en ik gebruik speciaal snel afbreekbaar wc papier.

Het water (en de rest) loop dus via pijpen naar een zg lagoon, waar de natuur de rest doet.

Geplaatst:

Mooi zeg! Wij hebben hier een septictank met overloop van het overtollige water naar het "riool"..(dat weer afwatert op de rivier)

Ook hier dus geen heftige middelen want dan gaat je flora/fauna van je tank eraan.

Geplaatst:

Ik heb ooit s gelezen dat een maisveld je afvalwater ook kan reinigen tot bruikbaar water. Even googlen, ik weet niet meer waar dat was. Ik zit er ook al aan te denken een bio afbreekbare zeep te kopen, zodat we buiten (als we daar bezig zijn of in de tuin van t zonnetje genieten) onze handen kunnen wassen, en dat het water gewoon weer gebruikt kan worden voor de tuin.

Ik recycle al sinds ik een moestuin heb het water waar ik de groenten in was. Gaat gewoon weer terug de tuin in. Met bloemetjes- en plantenrestjes. Breekt vanzelf wel af. En geeft weer wat voeding.

Good things come in small packages

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

eefje ,leuk dat je dit topic heb gemaakt.

Ik heb in de keuken vaak zitten denken voor iets ,omdat als je warm water nodig heb er best veel koud en lauw water door de put gaat.

Vaak aan gedacht maar eigenlijk nooit iets ondernomen

En ga dus echt er iets op verzinnen.

Buiten al druk bezig op elke regenpijp een regenton te zetten om water te besparen en me dierenhokken aan het voorzien van regenpijpen voor de dieren hun drinkwater.

Nu dus ook binnen beter op gaan letten.

Je gooit ook geen euro's door het putje waarom dan wel water .

Ik vind het altijd zo zonde geld weg te gooien.

Geef ik liever weer uit aan nog meer andere leuke dingen hihi

Ennn het is beter voor de natuur 2 vliegen in 1 klap

Eye opener txs :thumbuvvvvvvvvvvv

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:
Ik heb in de keuken vaak zitten denken voor iets ,omdat als je warm water nodig heb er best veel koud en lauw water door de put gaat.

Vaak aan gedacht maar eigenlijk nooit iets ondernomen

En ga dus echt er iets op verzinnen.

Ik heb er standaard een 2 literkan staan waar ik het eerste (koude) water mee ondervang....gebruik ik voor van alles (bijv. dierendrinkengeven-kamerplanten)

Geplaatst:

hartstikke bedankt voor de tip,

Ik heb zo'n melkfles omgespoelt en boven een stukje eraf gehaald vult makkelijker.

Maar jeetje heb al in 1 dag 3 liter gaat dus echt snel ,een emmer in mijn keuken gezet zodat ik het pak daarin kan legen en daarna mee kan nemen naar buiten,gister me kattebak mee nagespoelt hihi.

jeetje wat gooien wij toch veel onnodig weg.nu weer een beetje minder Yess

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

een emmer vol??? en plantjes hebben al zat?? hondendrinkbak is ook vol???

auto poetsen, fiets,,brommer

stoepje

raampje

stenen keldertrap

buitenbrievenbus

enz enz

o ja....ik vul er ook wel eens kleine flesjes mee die dan de vriezer ingaan om vervolgens op dagjes uit als koelelement te dienen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Geweldig topic

In mijn keuken hangt een boiler boven het aanrecht dus het water is daar meteen heet.

In de douche duurt het door de afstand langer dus ik ga er zeker een emmer neerzetten.

Ben benieuwd hoe veel ik op die manier ga uitsparen.

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

Wij vangen het regenwater op voor de WC's we hebben er 3 in het huis (automaties).

Regen water in de regenton .

ze gebruiken geen mais maar riet om water te zuiveren (rietvelden)

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Dan heb ik dat verkeerd onthouden Thea

Dank je wel voor de opheldering.

Ik ga ook maar s wat emmers klaar zetten. Geedee heeft zoveel tips om er iets mee te doen.. als we nu nog water weggooien voor nop weet ik t ook niet meer

Good things come in small packages

Geplaatst:

Wat ons moeder al jaren doet ( ik herinner me niet dat ze ooit anders deed ) goed luisteren naar het wasmachine. Ze legt de afvoer slang in een emmers van 30 ltr. Wast eerst het goede goed, vangt het water van de hoofdwas en het spoelwater apart op. Het water giet ze dan zelf in de machine bij de volgende rit. Scheelt enorm in water, zeep én energie gebruik, het water is immers nog niet helemaal koud. Mij lukt het niet zó geconcentreerd met de was bezig te zijn. Had nogal eens overstromingen. Het afgewerkte water wordt gebruikt om van alles te schrobben en poetsen, en in emmertjes in de wc gebruikt om door te spoelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.