Geplaatst: 15 juli15 Jul Go Charleston, go Charleston, go Charleston gray watermelon!!Staat in de tunnelkas op de volkstuin en ziet er een stuk beter uit dan die van vorig jaar. Vorig jaar met moeite รฉรฉn vrucht. Dus. Go Charleston, go Charleston, go Charleston gray watermelon!! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 18 juli18 Jul Auteur Alle planten hebben nu bevruchte vruchtjes. De vraag is of ik meer dan 2 vruchten van een plant ga krijgen maar de tijd zal het leren!Ook weer eens watermeloentjes! ๐ Zowel de Golden Midget als de Sugar Baby hebben vrucht dus dat beloofd wat. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 20 juli20 Jul Dit jaar kweek ik watermeloenen voor het 2e jaar. Op 28 maart gezaaid dezelfde 2 rassen als vorig jaar: Sugar Baby en Tigrimini F1.Helaas is van de 3 Tigrimin zaden er slechts 1 gekiemd en die plant is overleden toen hij ongeveer 30 cm hoog was.Dus alleen een Sugar Baby begin mei geplant in de kas.Ik laat ze aan een touw omhoog groeien en snoei nauwelijks. Wel help ik de bestuiving met een kwastje.Eind mei hing er al een gezette vrucht, een week eerder dan vorig jaar. Vlak daarna is er nog 1 gezet.Vorig jaar viel een vrucht voortijdig naar beneden, daarom heb ik dit jaar de vruchten op tijd in een netje opgehangen.Helaas is de plant niet meer hersteld van een flinke spint-aantasting en heel veel bladverbranding tijdens de extreem hete dagen waarbij het in de kas ongeveer 40 graden is geweest.Toch heb ik 1 vrucht kunnen oogsten van 2,6 kg en er hangt er nog 1 klaar die wat kleiner is. Maar wel extreem lekker zoet en sappig !Vorig jaar kon ik 3 vruchten oogsten van zowel de Sugar Baby als de Tigrimini.Foto's:gezette vrucht 28 mei:plant (met Cantaloup meloenen links ernaast):mannelijke bloem 28 mei:vrouwelijke bloem 28 mei:kleine vrucht 7 juni:grote vrucht 7 juni:eerste geoogste vrucht 14 juli, 2,6 kg:vrucht die er nog hangt (vandaag 20 juli):Met de cantaloup meloenen gaat het een stuk beter, daarover binnenkort meer. 20 juli20 Jul aangepast door Mai Pensato gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 20 juli20 Jul Ik heb dit jaar ook voor het eerst meloen. De cantaloupe kwam niet op, de watermeloen daarentegen prima. Op de moestuin heb ik er eentje buiten, onder glas opgekweekt. En ik heb een meloen! Nu ongeveer een sinaasappel groot. Ik hoop dat hij het haalt! In mijn foliekasje heb ik er drie, een sugar baby en 2 baby-watermeloenen (geen ras bekend). Ik lees net dat ik ze wel wat mag helpen. Morgen meteen ff kijken weer, er zitten wel bloemen aan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 juli21 Jul Auteur Bij mij staat de kas eigenlijk standaard open. Normaal gesproken heb ik een hordeur om de katten op het complex buiten te houden maar daar heb ik dit jaar geen zin in gehad. Het lijkt de planten wel goed te doen eerlijk gezegd, met het wisselvallige weer kan de wind mooi door de kas heen blazen en het is een vrije in- en uittocht van voornamelijk hommels. Zoals je op mijn foto kunt zien weten ze de meloenen goed te vinden. Enkel als ik zelf in de kas ben en ik kom nog een bloempje tegen die wat hulp kan gebruiken dan bestuif ik handmatig. Leuk om te zien is dat de Petit Gris de Rennes echt verreweg de meeste mannelijke bloemen aanmaakt, wel 4-6 per bladoksel! Wat trager met de vrouwelijke bloemen, maar soit. Je hebt sowieso kruisbestuiving nodig dus ik raad dit ras aan voor de meloen maar ook voor de hoeveelheid bloemen. ;) Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 21 juli21 Jul 4 uren geleden, MSDG zei:Je hebt sowieso kruisbestuiving nodigDat is dan wel heel bijzonder dat ik een watermeloen krijg op de moestuin. Er staat 1 plant van mij en in de verste verte nergens een andere meloenโฆ * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 juli21 Jul 16 uren geleden, MSDG zei:Je hebt sowieso kruisbestuiving nodigDat kloptinderdaad niet. Mannelijke bloem kan vrouwelijke bloem aan dezelfde plant bestuiven. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 22 juli22 Jul Auteur Inderdaad, info klopt niet, iedere meloenplant kan zichzelf bestuiven omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan รฉรฉn plant heeft. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 26 juli26 Jul Kiku meloen doet het dit jaar echt beter dan vorig jaar ๐De plant heeft beter naar zijn zin en de eerste meloen lijkt inmiddels op gang te komen.Tigger doet het ook. De plant is niet zo geweldig, maar maakt wel veel bloemen en inmiddels ook een vrucht. Ik blijf meloenen toch lastig spul vinden.Alle soorten doen het nu beter dan vorig jaar, maar op een of andere manier verwacht ik dezelfde ongebreidelde groei als bij pompoenen, courgettes en komkommers en daar blijven die meloenplanten toch altijd achter. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 juli28 Jul Auteur @woldistel het blijft een lastige teelt inderdaad. :) Ik snap ook nog steeds niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om in m'n eerste rookie-year gewoon 12 volwaardige meloenen van 2 planten te krijgen, beginnersgeluk? Aantal dingen die extra belangrijk zijn bij meloenen:Raskeuze -> echt goed research doen welke rassen het hier รผberhaupt kunnen doenWarmte, warmte, warmte -> dus een kas of platte bak is bijna een vereiste als je met zekerheid gezonde planten wilt hebben, ik zeg niet dat het buiten niet kan, maar dan hebben de doorgaans al zwakke planten extra moeite om tot vruchtzetting en rijping te komenVeel organische stof in de bodem -> ik heb losse, rijke kleigrond, maar als ik er niet nog extra compost aan toevoeg groeien ze een stuk minder, ik vermoed dat dit te maken heeft met de vochthuishouding. Compost houdt het vocht natuurlijk goed vast zonder nat te worden en kan het langzaam weer afgevenSnoei -> ik heb deze code nog niet volledig gekraakt, maar ik vermoed dat je met bepaalde snoeiwijze toch meer kans hebt op mooie meloenen Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur Iemand die dit herkent als ziekte? 2 v/d 5 meloenen hebben hier nu last van. Nieuwe groei ziet er nog gezond uit maar de aantasting lijkt zich snel uit te breiden. ๐ค Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juli30 Jul Is er een foto van de onderkant van het blad? Het eerste waar ik aan denk is valse meeldauw. Dan zou er aan de onderkant wit/grijs schimmelpluis zitten.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Dit zijn 3 watermeloen planten buiten op de zonkant. 5 augustus5 Aug aangepast door sluipwesp
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Het is pas mijn tweede jaar dat ik meloenen kweek, nu heb ik een plant waar ik net de meloen van heb geoogst. Heeft het nu nog zin om de plant te laten staan, er zitten verder geen bevruchtte meloenen meer aan. Mijn andere meloenplanten hebben inmiddels ook meeldauw.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Mijn poezenmeloen heeft pas nu besloten te gaan groeien en exploderen, en hetzelfde geldt voor mijn watermeloen. De foliekas waar ze in staan is door een naburige boom relatief donker, dus begrijpelijk, en het was een experiment. Maar heeft het zin deze vruchten nog te laten groeien, of kan ik de planten beter rooien? Ze zijn net het bloemstadium voorbij. 9 augustus9 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Wauw @sluipwesp , prachtig resultaat! Onze buiten watermeloen, zorgvuldig opgekweekt onder glas, heeft helaas de geest gegeven. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 augustus9 Aug 23 uren geleden, Moestuinpassie zei:Heeft het nu nog zin om de plant te laten staan, er zitten verder geen bevruchtte meloenen meer aanWaarom zou je de plant dan nog laten staan? Zeker als er meeldauw in zit en dit dreigt de rest ook te infecteren. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Auteur De meloenen zijn alweer op hun retour, 1 sterft af, 1 heeft meeldauw en de andere beginnen ook al tekenen van ouderdom en afsterven te vertonen. Betekent dat de meloenen die eraan hangen nu snel rijp zullen zijn. ๐๐ Al met al gaan we op 7 meloenen uit 5 planten uitkomen. Beter dan 0 zullen we maar zeggen. ๐คฃ Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Op 9-8-2025 om 11:52, Tanja65 zei:Waarom zou je de plant dan nog laten staan? Zeker als er meeldauw in zit en dit dreigt de rest ook te infecteren.Nee het zijn juiste andere meloenplanten die meeldauw hebben. Maar ze staan wel samen in mijn jasje
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Golden midget watermeloen, lekker! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Auteur Mooi resultaat @Jorieke123 ! Die van mij is bij lange na niet zo mooi en de hele plant wordt ineens geel m.u.v. de toppen van de ranken... Er hangt welgeteld 1 mooi meloentje van pak 'm beet 10cm doorsnede en daar blijft het bij...Gisteren nog een interessante discussie gehad met een aantal medetuinders bij de koffie. Ook bij hen is het tobben met de meloenen en ieder jaar is het hit and miss. Er is eigenlijk niemand die het consequent voor elkaar krijgt om een mooie meloenenoogst te hebben. We proberen het allemaal anders en met andere rassen, maar ondanks het geweldige jaar qua warmte en zon valt de oogst dus grotendeels nog tegen. De open vraag voor hier op het forum is vanuit mij dus vooral: wie kent een meloenenteler die het lukt om consequent smakelijke meloenen te telen in Nederland? Wellicht iemand uit de regio van het Westland waar ze vroeg op commerciรซle schaal geteeld zijn? Of was dit dan voornamelijk in verwarmde kassen? Het blijft interessante materie in ieder geval en een uitdaging. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Ik heb echt exact hetzelfde met mijn meloen. Er zat 1 klein meloentje aan die overigens wel lekker was. De plant sterft af alsof het herfst is terwijl het alleen nog maar warm is geweest. De groei is ook helemaal gestopt. Ik heb geen idee wat er mis gaat.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Mijn meloenwand doet het wel leuk dit jaar. Die golden midget doet het qua plant niet echt goed, maar we hebben er dus wel oogst van (1 zo'n meloen weegt een kilo.) De andere meloenen groeien een stuk beter, daar heb ik ook al wel in zitten snoeien omdat het snel uit de hand liep. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Ik denk dat deze Kiku rijp is. De streepjes verkleuren van groen via geel naar wit. Je ruikt niets.Het is wel een heel gezellig meloentje; ik zit er al een tijdje mee in de linkerhand.Prettige zwaarte, aangenaam velletje. Het begint zachtjes te regenen. Een spreeuw murmelt in de laurier...Ach boeh ๐ฒ! Het is een haiku meloen! Zet aan tot overdenking en rijmelarij. Volgend jaar wil ik meer!Edit: inmiddels opgegeten. 206 gram, geurt wel een beetje naar meloen na het opensnijden, maar niet zo heel sterk. Hetzelfde met de smaak, eerder fris dan zoet. En volgend jaar wil ik meer! 29 augustus29 Aug aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.