Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Al jaren rommel ik maar wat aan met snoeiafval. Het liefst verwerk ik het, dus dan zit ik uren te knippen 😕

Omdat ik een hakselaar kopen voor zo’n klein tuintje onzin vind. Omdat ik zelf last heb van de herrie en ook mijn buren er niet mee wil lastig vallen. Omdat ik niet zoveel spullen wil hebben.

Maar nadat er wéér een berg snoeiafval geen plek vindt in mijn tuin en ik me realiseer dat mijn zure tuinplanten dat goed kunnen gebruiken, en dat ik denk dat ik eigenlijk de minste herrie maak, ben ik om.

Ik wil een hakselaar!

Wie heeft een goeie tip?

Geplaatst:

Ik heb een Eliet hakselaar op 230 volt.

Een robuuste machine. Dikke wilgentenen, zonnenbloemstelen, snoeiafval van de bessen en fruitbomen. Alles gaat erdoor.

Het snoeiafval spaar ik op. Wanneer er een voorraad takken ligt, dan snipper ik een uurtje.

Tja, dat maakt herrie. Maar het is misschien  3x per winter een uurtje....

Wel veilig werken, altijd een veiligheidsbril dragen. Zo'n apparaat is bruut geweld.

• Like 3
Geplaatst:

Dank jullie wel!!

ik had wat duidelijker moeten zijn, realiseer ik me.

Het gaat om een klein stadstuintje. Als ik de hakselaar in het midden van mijn tuin zet dan zitten de buren in het ergste geval op 3,5 meter afstand.

Dat moet ik dus zien te vermijden. 
Maar ik heb ook niet zoveel dikke takken en als ik die heb dan laat ik ze in de tuin composteren of ik doe ze bij de gft.

Ik heb wel vrij veel dunnere takken, van 0,5 tot hoogstens 3 cm.

Geplaatst: (aangepast)

Dat soort kleine takken heb ik ook, hortensia takken en wat fruitstruiken enzo. Een hakselaartje daarvoor zou best handig zijn maar tegelijk voelt het te weinig om de aanschaf van een hakselaar te verantwoorden. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

Dat klinkt alsof ik net iets meer heb, veel struiken, boompjes, heggen en rozen. Ook al is het een kleine tuin. En de helft van de struiken is er al uit, zodat de rest wat meer ruimte heeft.

Hadden we nog maar een scharensliep aan de deur en iemand met een kar met een hakselaar hè?

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb een bosch walshakselaar van marktplaats gehaald voor €60. Er kunnen takken tot 30mm in, voor mij ruim voldoende. Wanneer hij onbelast is, is het geen herrieschopper. Zodra er takken door gaan hoor je hem wel goed (en de buren ook). Maar met 2x een uurtje in de winter ben ik wel klaar, vandaar ook de keuze voor een tweedehansje.  Een nieuwe kan ik voor mezelf ook niet verantwoorden, daarvoor gebruik ik hem veel te weinig. 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, Mevrouw Groen zei:

Ik heb deze hakselaar nu een paar jaar in gebruik en ben er zeer tevreden over.  Omdat hij met een snijwals werkt i.p.v. messen maakt hij nauwelijks kabaal maar is hij met de doorvoer van het te verwerken materiaal daardoor wel trager.  

• Like 1
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik was er ook zeer tevreden over!

Je moet alleen wel rekening houden met wat grovere hakselsnippers, zeker bij lichter snoeiafval. Maar werkt super.

Ik gebruikte het gehakselde destijds altijd weer op paden of in de ren van de kippen etc. Volstaat prima!

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...