Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Frau Mieze Schindler?

appelvrouw

Recommended Posts

Nee. das wel waar ja. En hoe oogst je de zaadjes ? Laat je de aardbei bijna rot worden aan de plant ? Droog je m ? Op een papiertje ? Hoe voorkom je dat het zaad gaat schimmelen , of mee-rot ?

Gisten in een potje met een beetje water. Of met het puntje van een mes. Of gewoon in de blender en door een theezeefje. Even uitspoelen, drogen en klaar.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Mountomei link werkte bij mij ook niet..ik koekelde zelf op afbeeldingen, maar ik vind weinig (eigenlijk geen) afbeeldingen.

Eeerlijk gezegd is het me allemaal nog niet duidelijker geworden. Welke aardbei heeft een wat afwijkend(zeg zacht fluwelig) blad? Die eventueel wit is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Oke ik weet eigenlijk niet wat ik nog uitleggen kan, mischien heb je het nu druk ofzo en moet je morgen nog een x topic lezen, op pagina 3 heb ik de foto van de link geplakt van mount omei.

Players only love you when they're playing.

O Hans ik heb de foto gezien! Volgens mij heb jij de bordjes verkeerd bij het verpakken aan de aardbeien vast gemaakt..want: die mountomei is duidelijk mijn FMS!! Dat is de aardbei met zachter blad en je zou bijna zeggen dat jouw foto bij mij genomen is..je ziet bijna het hapje uit de vrucht. dan is de Mountomei dus de FMS..snap je het nog?

• 6 years later...

Ongeveer 4 of 5 weken terug is de FMS bij mij gaan bloeien dit jaar ( kan nog wat eerder zijn geweest ) en bloeit nu nog wel wat. Het was bij mij, toen ik nog heel veel soortjes had staan, de eenmaaldragende soort met de langste draagtijd. Ze zijn heerlijk dit jaar. Ongeschonden, niet heel groot.

Wordt bestoven door alle aardbeien die gelijkertijd bloeien.

• 10 months later...

Eind maart heb ik 6 frico planten van Frau Mieze Schindler en 6 Lambada planten gezet.

Beide bloeien nu tegelijk.

Mijn Daroyal krijgt deze week de eerste rijpe vruchten en heeft geen bloemen meer.

Sontana heeft nog een enkel bloemetje.

Malwina krijgt nu de eerste bloemen.

Ben benieuwd wanneer de frambozenaardbei Frau Mieze Schindler volgend jaar bloeit ten opzichte van de andere rassen.

• 11 months later...

Frau Mieze Schindler aardbei is niet zelfbestuivend. Omdat ik weinig informatie kon vinden over de bloeiperiode en geschikte bestuivers dit jaar de bloeiperiode genoteerd.

Op 02-05-2020 trof ik de eerste open bloemen aan en nu een week later staan de planten in volle bloei. Een aantal knoppen zijn nog gesloten.

Geschikte bestuivers zijn dan de aardbeien Sonata, Lambada en Daroyal. Deze kunnen Frau Mieze Schindler bestuiven doordat deze op de volgende tijdstippen zijn gaan bloeien:

21-04-2020 De eerste bloemen van Daroyal. Deze bloeit nu 3 weken later nog steeds.

29-04-2020 De eerste bloemen van Lambada. Deze bloeit nu 2 weken later nog steeds en er zitten nog wat knoppen in.

02-05-2020 De eerste bloemen van Sonata. Deze bloeit dus tegelijk met Frau Mieze Schindler.

De doordragende aardbei met donker roze bloesem Frisan bloeit ook tegelijk met Frau Mieze Schindler. Echter zou je bij de doordragers de eerste bloemen dienen te verwijderen voor een betere productie later in het jaar.

Malwina is geen geschikte bestuiver doordat deze nog geen bloemen heeft.

Korona heb ik niet meer maar deze bloeide volgens mij een tegelijk met Daroyal en Sonata waardoor deze Frau Mieze Schindler waarschijnlijk ook kan bevruchten.

Ik heb in de tuin al jaren FMS en Elsanta, beide junidragers en de opbrengst van de FMS is altijd goed. FMS heeft iets langer nodig om goed rijp te worden, maar dat maakt niet zo uit. De bloei is eigenlijk wel gelijktijdig.

Een wat middentijdse aardbei erbij en het zal meestal wel lopen... maarreh; om nog even iets overduidelijks duidelijk te maken, wellicht ten overvloede, maar het zou jammer zijn als mensen dit missen:

Frau Mieze Schindler heet met recht Frau Mieze Schindler, want het is echt een vrouwtje. Er zijn geen mannelijke organen; geen meeldraden met stuifmeel, en daarom kan dit ras zichzelf niet bevruchten.

Dat er geen meeldraden zijn, is tijdens de bloei heel goed te zien:

MSl.jpg.1ee4f1513acf30f9be1d2b0af710c8b9.jpg

Ter vergelijking, de bloemen van Senga Sengana, een meer 'gewone' aardbei die ik ernaast heb staan:

SSl.jpg.6acfb2b439f233108dd0f819bfbf085b.jpg

Zo kun je dus tijdens de bloei al Frau Mieze Schindler goed herkennen, want verder hebben haast alle aardbeien zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen. Dus je kunt een bevruchtend ras er best dicht in de buurt zetten zonder de boel te verwisselen, want in deze tijd wordt het wel duidelijk wat je hebt. En dan later de vruchten; diepliggende pitten, soms eerder kleurend dan de wat plompe vrucht. Een erg herkenbaar ras, vind ik. 

• Like 2
  • Thanks 1

8 uren geleden, Roland zei:

Korona heb ik niet meer maar deze bloeide volgens mij een tegelijk met Daroyal en Sonata waardoor deze Frau Mieze Schindler waarschijnlijk ook kan bevruchten.

Hier heb ik nu Daroyal en Korona staan.

Er werd aangegeven dat de Daroyal twee weken eerder is als Korona.

Dit jaar zat hier beduidend meer tijd tussen omdat de Daroyal erg vroeg was en al in februari begon te groeien na deze warme winter en warme februari terwijl de Korona's nog lang in rust bleven door de koude periode die daar op volgde. 

De Daroyal is hier nu zo goed als klaar met bloeien terwijl de Korona's in het midden van de bloeiperiode zitten.

• 6 months later...

Vorig jaar had ik wat bestuiving problemen voor de FMS, ik heb misschien niet genoeg Aardbei plantjes meer die wat laat zijn zoals de FMS. Is er iemand die wat plantjes voor me heef5, of iig een tip welke bestuiven ik zal zoeken?

@Roland wat zijn jouw ervaringen?

Edited by appelvrouw

Bloeiperiode van mijn aardbeien:

21-04-2020 Daroyal staat in bloei.
29-04-2020 lambada staat in bloei. Daroyal ook nog steeds.
02-05-2020 sonata staat in bloei
02-05-2020 frau mieze schindler staat in bloei. Daroyal en lambada bloeien nog steeds.

22-05-2020 daroyal heeft nog een enkel bloemetje
22-05-2020 lambada heeft nog een enkele bloem
22-05-2020 sonata is halverwege met de bloei
22-05-2020 frau mieze schindler is halverwege met de bloei en maakt ook al uitgelopers.
22-05-2020 malwina bloeid nog niet
22-05-2020 de doordragers staan nog in bloei.

01-06-2020 malwina heeft de eerste bloemen
01-06-2020 frau mieze schindler heeft nog een paar bloemen
01-06-2020 sonata is uitgebloeid.
01-06-2020 daroyal en lambada beginnen rood te kleuren

Sonata lijkt dus een goede bestuiver voor Frau mieze Schindler
  • Like 1