Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik had de Iznik komkommer gezaaid op 4 april. 2 van Hortitops en 2 van Sperli.

Op 6 april nog niets gezien, 1 stipje misschien en op 7 april hele lange wortels.
Ik was vroeg begonnen, omdat ik afgelopen jaar langnekjes had en overnieuw moest beginnen.
Nu heb ik lange zaadnekjes hahaha.
Ik ben benieuwd hoe deze nu gaan.
Ik moet binnenkort wat plantjes uit mijn groenteflat schoppen, want ik houd geen ruimte straks over voor mijn (nu vele) pompoen en courgettes die ik nog moet zaaien.

20250408_145503.jpg

20250408_144250.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3
Geplaatst:

Komkommer, augurk, courgette en pompoenen groeien als een malle.

Maar die gaan bij mij pas begin juni de grond in.

Vanaf die datum tel ik 4 weken terug, dus ik begin pas met voorzaaien eind april/begin mei.

Als ze eenmaal in de grond staan gaan ze meestal als een speer en het maakt mij niet zoveel uit of er een paar dagen eerder of later vruchten aan komen.

Ik doe meestal toch nog een tweede zaaironde in juli.

Ik heb geen zin om wekenlang met die grote zaailingen te zitten binnen...

• Like 4
Geplaatst:

Klopt helemaal. De courgettes en pompoenen ga ik ook voorlopig niet voorzaaien, want de peulen, sugarsnaps en erwten schieten niet op, dus ik wacht zeker nog een maand met zaaien.
Andere grond, andere zaden, dus ik wist niet wat er zou gebeuren en op het zakje stond dat ik ze kon zaaien. Maar volgend jaar later.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb nu al een paar keer mijn komkommer gezaaid maar de zaden verrotten steeds lijkt wel. Ik weet niet goed wat ik verkeerd doe. Zoveel water geef ik niet.. 

Geplaatst:

@Petra Ze bedoelen bij het zaaien, niet bij het overpotten. Sommige zaden zijn onduidelijk wat boven is en wat niet. Als je een zaadje op zijn zij zaait, voorkom je altijd dat het misgaat. Dat gezegd hebbende @sygys ik heb ook een paar komkommers die leeg bleken te zijn. Gewoon opnieuw zaaien. Nog tijd genoeg.

• Like 4
Geplaatst:

Wat Mellie zegt @Petrasmoestuin. De kans op rotting wordt veel kleiner als je zulke grotere zaden op hun zij plant (of met de punt naar beneden zoals acpronk doet). Het vocht loopt er als het ware langs in plaats van dat het boven op zo’n plat zaadje blijft liggen. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Mellie ik week de zaden altijd voor totdat ze een klein worteltje krijgen. Dan leg ik ze tussen vochtig keukenpapier. Maar nu hadden ze in 1 dag hele lange wortels.

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Ik wacht zeker ook nog even met de komkommer, voorheen veel te enthousiast en dan met lange slungelige planten aan de slag als het eigenlijk nog net iets te koud is half mei. Overigens dit jaar gewoon 2x de Bella F1 en buiten probeer ik denk ik Salamandra als snack komkommer.

• Like 1
Geplaatst:

komkommer staat bij mij voor eind april op de planning. samen met de courgette en pompoen. Het moeten wel een beetje plantjes zijn dat het geen 1haps snack is voor de slakken maar ze groeien hard die wil ik niet langer dan 4 weken binnen hebben. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik ga ze net als vorig jaar, na terugkomst van de meivakantie zaaien. De eerste week van mei in dit geval. (De meivakantie valt dit jaar bijna volledig in april.) 

Geplaatst:

Ik heb ze ook al gezaaid en ze groeien inderdaad echt heel hard. Pompoenen en watermeloen ook... Ik denk dat ik een klein beetje te vroeg ben :P

• Like 3
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag 4 komkommerplantjes "Bumper Green F1" in de kas gezet. Getwijfeld of het al kon qua nachttemperatuur, maar ik heb 10 plantjes en dat was een beetje veel bleek achteraf, en ik heb ze op een beetje moeilijk bereikbare plek in de kas gezet, rechts naast dat tafeltje . Mochten ze het niet overleven heb ik nog reserveplanten. En dan 20250426_175714.thumb.jpg.53cf3771cefddb05941bea4ff8b87caa.jpgheb ik ook nog wat voor de weggeef.

• Like 1
Geplaatst:

Op de website van diana's mooie moestuin staat :  "onder glas is de opbrengst van 2 planten zo groot dat je ze in één gezin amper allemaal kunt opeten".

Dus 4 planten is wat te veel , zoveel komkommers eten we helegaar niet 😇

En nu ik die foto weer zie denk ik, op die plek van de komkommerplantjes had ik denk ik beter de meloenplantjes kunnen neerzetten. Als de theorie klopt, en ik  moet straks tientallen komkommers of augurkjes gaan oogsten, is het wel zo prettig als je er goed bij kunt komen. Ik ga ze dus vermoedelijk nog verplaatsen, en me beperken tot 2 plantjes. Want ik wil dus ook nog kousenband, nog meer tomaten, en paprika in de kas en de ruimte is beperkt

• Like 1
Geplaatst:

Als komkommers echt op gang komen dan kan je daar niet tegenop eten in de zomer. Maar het is wel vaak een korte opleving is mijn ervaring waarna de planten snel op zijn en afsterven. Het vervelende aan komkommer is dat je het eigenlijk alleen maar vers kan gebruiken. Inmaken of verwerken is ze in volwassen vorm minder geschikt voor. Snackkkomkommers ondermaatste komkommers kunnen wel als augurk verwerkt worden, maar daar plant je ze in eerste instantie niet voor natuurlijk.

• Like 1
Geplaatst:
26 minuten geleden, MSDG zei:

Maar het is wel vaak een korte opleving is mijn ervaring waarna de planten snel op zijn en afsterven.

Daarom doe ik een tweede zaai tussen half en eind juni.

Als de eerste planten dan op zijn, beginnen de tweede planten te produceren.

• Like 2
Geplaatst:

Op de website van Vreeken staat ook  " In extra jong stadium zijn de knapperige vruchtjes als augurk of snackkomkommer te oogsten"

Misschien inderdaad wel leuk, om zelf zure bommen te maken in potjes.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...