Stan W Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april (aangepast) Die leuke zangvogels graven namelijk elke dag kuilen in de grond en het strooisel van mijn potplanten. Hierdoor kan ik het dagelijks zo goed mogelijk terug in de pot leggen. Echter kost dit onnodig veel tijd en energie, naast de lichte irritatie. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ze niet continu in mijn nieuw opgepotte planten gaan lopen spollen? Daar leven tenslotte voorlopig nog geen regenwormen en larven in. Dus ook voor henzelf is het zinloze tijdverspilling. 11 april aangepast door Stan W 1 Quote
woldistel Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Misschien die bovenlaag verwijderen?7 Verder heb ik dergelijk gedrag bij merels nog nooit gezien, ik denk echt dat ze in jouw strooisellaag op zoek zijn naar voedsel. Misscien een gebrek in jouw omgeving? Merels bijvoeren, dan. 2 Quote
rorror Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Toen ik houtstnipper boven op de potten neerlegde had ik er ook last van. Ik heb het daarna maar weggehaald om de zooi ervan te voorkomen. Had geen zin om elke ochtend opnieuw te moeten vegen. 1 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Als ze straks jongen krijgen wordt het nog erger...😉 Ik gebruik ook grotere en zwaardere snippers en vul niet tot aan de rand. Dan zijn ze de work-out snel zat. Ik zie boompjes? en bessen, die kunnen ook (zonder bedekking) in de volle grond. Heb je ze nodig dan spit je ze er weer uit. Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april (aangepast) @Stan W Je hebt natuurlijk veel potten, maar je zou een stukje gaas aan de rand kunnen zetten met de pennen naar boven. ik heb het ook gedaan vanwege mijn hond die de komkommerkruid erg lekker vind en erin bijt. 11 april aangepast door Petrasmoestuin 1 1 Quote
Stan W Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april 2 uren geleden, Patrijs zei: Als ze straks jongen krijgen wordt het nog erger...😉 Ik gebruik ook grotere en zwaardere snippers en vul niet tot aan de rand. Dan zijn ze de work-out snel zat. Ik zie boompjes? en bessen, die kunnen ook (zonder bedekking) in de volle grond. Heb je ze nodig dan spit je ze er weer uit. Dat is het nadeel van een moestuin die al vol staat met andere rassen fruit, bomen en struiken. En ik, als enthousiasteling telkens maar nieuwe cultivars blijf verzamelen. Zonder bedekking worden de wortels bovenin te warm en dan droogt het zaakje ook snel uit in onze beschutte stadstuin. En dan staat het ook binnen weken vol met straatgras, paardenbloem, veldkers, gehoornde klaverzuring en vooral liggende vetmuur. Quote
Stan W Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april 2 uren geleden, woldistel zei: Misschien die bovenlaag verwijderen?7 Verder heb ik dergelijk gedrag bij merels nog nooit gezien, ik denk echt dat ze in jouw strooisellaag op zoek zijn naar voedsel. Misscien een gebrek in jouw omgeving? Merels bijvoeren, dan. Voer hebben ze meer dan genoeg met een groot park van 100 bij 250 meter voor de deur. En mijn moeder legt altijd zaden in het vogelhuisje, dat eten ze soms ook. Verder kunnen ze in de borders naar lief en lust scharrelen, maar niet in mijn pas verpotte planten. Dat heb ik de afgelopen weken in delen gedaan. 3 Quote
Stan W Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april 2 uren geleden, Patrijs zei: Als ze straks jongen krijgen wordt het nog erger...😉 Ik gebruik ook grotere en zwaardere snippers en vul niet tot aan de rand. Dan zijn ze de work-out snel zat. Ik zie boompjes? en bessen, die kunnen ook (zonder bedekking) in de volle grond. Heb je ze nodig dan spit je ze er weer uit. Bij grove houtsnippers doen ze vrolijk hetzelfde, dan geeft het bij mij zelfs nog meer rommel. Zie bijvoorbeeld de laatste foto. Die houtsnippers van gemeentesnoeisel kan ik al twee jaren aan een stuk bij elkaar vegen en terugleggen. De tip hier in het draadje over gaas ga ik eens overwegen. Zal morgen tijdens de moestuinforumdag ook eens wat rondvragen voor tips. Ze hoeven van mij namelijk niet verjaagd te worden uit de tuin. Het zingen van de merels in de ochtend vind ik tenslotte heerlijk rustgevend. Het stikt hier ook van de huismussen en mezen, maar die krassen nooit strooisel uit mijn potten. Deze vogeltjes pikken hooguit wat knoppen weg in februari en maart, dat is natuurlijke (vrucht)uitdunning. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Iemand heel zijn bericht quoten is vaak niet nodig, zeker niet als het een actief gesprek is over en weer, waarbij voor alle lezers duidelijk is dat je op dat bericht reageert. Je kunt voor extra duidelijkheid ook iemand zijn naam noemen, al dan niet met een @ er voor zodat diegene er ook echt een melding van krijgt. Wil je toch iemand quoten, dan kan je die quote vaak enorm inkorten, zodat je alleen het zinnetje overhoudt waar jouw reactie op komt. Wat ook kan, maar ik weet niet of je op een 'echte' computer werkt, of op je telefoon. Maar dat is: met je muis een zin selecteren in iemands bericht. Dan komt er al een uhm, balonnetje tevoorschijn met "selectie quoten", en daar klik je dan op. Dan verschijnt dat stukje tekst als quote in je nieuwe bericht en dan typ je nog je antwoord of reactie. 3 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Stan W Geplaatst: 13 april Auteur Geplaatst: 13 april Normaal deed ik dat hier volgens mij ook gewoon met @lidnaam. Te veel op een forum van een andere hobby gezeten, waar dat veel gedaan wordt, het quoten. Denk ik want het ging automatisch / per ongeluk. Lang niet echt actief geweest op het moestuinforum tot afgelopen maand. Zal er beter op letten. En het gaas ga ik eens uitproberen om de potten. Gisterenochtend het koppel merels eens stevig toegesproken want er was weer strooisel uit de potten gemikt, terwijl ik ze nog in de tuin bezig zag. Vandaag hebben ze de potten vooralsnog met rust gelaten. Wie weet was de boodschap, die hij vanaf het schuurdak aanhoorde goed overgekomen. 2 Quote
Swa Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Vogelschrikken zetten? Die zal je regelmatig eens moeten aanpassen en verzetten, merels zijn slim en hebben het snel door. Om de kat hier binnenhuis uit de potten te houden leggen we er een laagje zilverpapier (aka aluminiumfolie) op. Eventueel kan wat muggengaas ook helpen. Vastmaken tegen wegvliegen. Nog een mogelijkheid is een fijn gaas te gebruiken dat gebruikt wordt om grote vogelkooien te bouwen, met 10 mm x 10 mm of 15 mm x 15 mm vierkantjes. Mooi rond op maat geknipt dan. 1 1 Quote
Roland Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Die Osse merels zijn terroristen. Hier halen ze alle pas gezaaide bedden overhoop. Vandaag zaailingen verspeend en de bak stond een half uurtje buiten om de potjes water te laten opzuigen. De merel was er al in aan het spitten. Het volgende bed dat ik inzaai gaat direct een vogelnet overheen. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Ik gebruik cacaodoppen en dat laten ze liggen. Mocht het niets worden met de houtsnippers kan je dat altijd nog overwegen. 2 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
CJodokus Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Ellendige beesten 😅, zulke pestkoppen! In mijn vorige tuin had ik Miepmiep, met 2 witte vlekken. Elke keer als ik een bed netjes had aangeveegd kwam ze hoor! Flats flats flats, álles weer op de tegels. Alsof ze het erom deed. Ze kwam ook mijn keuken ingehupt. Omdat je er van de vloer kon eten zeker. Ik kon het hebben, ik hield van haar. Op een dag was ze er niet meer, in de tijd dat zoveel merels dood gingen. Ik ben blij dat ze er weer zijn, hoe irritant ze ook kunnen zijn. Ik snap wel je probleem en heb niet echt een advies, maar er zijn al een paar goeie voorbij gekomen. 2 Quote
Arja Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Arme Miep, getroffen door het virus. Wij hebben er hier een paar die altijd tikkertje spelen. Of ze verjagen elkaar, kan natuurlijk ook 😆 Het ziet er erg grappig uit. En inderdaad het zoeken naar eetbaar spul en daarbij aarde en rommel op het pad gooien, ik moet er altijd erg om lachen. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.