Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn butternutje in de voortuin groeit nu snel, vergelijk met de foto van afgelopen zaterdag!

11FDCC2C-E6AE-40A4-A53B-77DFCDC9EACD.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 12-8-2025 om 16:36, Martijn zei:

De eerste Blaze F1 heb ik aan de weg gelegd voor de verkoop. Een mooi niet rankend ras.

Deze ( @Anna3 ) en nog een stel anderen vandaag bij Martijn opgehaald! Een warme ontvangst kregen wij. Je kraampje staat er mooi bij Martijn, de eerste pompoen zit al in de pan!

CD24F904-BE14-4FD1-9124-82CAA1484A4C.jpeg

Geplaatst:

Je houdt er zelf toch wel een aantal? Of verkoop je ze alleen maar? Het ziet er wel heel uitnodigend uit. Leuk gedaan! @appelvrouw

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik had mijn 4 zaadjes die ik nog had vandaag de baby pompoen aan mijn moeder gegeven. Afgelopen woensdag heb ik 1 van de pompoenen mee gekregen.

20250910_134837.jpg

de tomaat even weg denken. De baby pompoen is 16 cm in diameter.

Geplaatst:

Mijn mini pompoenen doen iets heel leuks. Ze geven een tweede oogst op de bestaande stengels. Dat heb ik nooit eerder gehad. Ik weet ook niet of de vruchten nog gaan afrijpen. Ze zijn heel klein.

IMG_20250914_152253475.jpg

Het begon met klein nieuw blad, dat ging groeien waar het oude grote blad al was afgestorven in het hart.

IMG_20250914_152301238.jpg

En nu dus ook kleine nieuwe pompoenen. Een stuk of vier nu.

Weet nog steeds niet welke soort het is. Hij had al veel oogst gegeven, 10 pompoentjes die nu ongeveer oogstrijp zijn.

Hier een oude en nieuwe naast elkaar.

IMG_20250914_152413056.jpg

Geplaatst:

De grootste Flat White Boer is na drie weken narijpen vandaag geslacht. De helft zit nu in twee ovenschotels, samen met wat andere groentes. De smaak is goed, hij gaat op de lijst voor volgend jaar.

Geplaatst:

Hoeveel gram woog hij Arja, want ik begreep dat ze best groot kunnen worden. Ik zie heel wat leuke pompoen voorbij komen op deze site om te proberen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Arja zei:

De grootste Flat White Boer is na drie weken narijpen vandaag geslacht.

Wil jij op de MTFD misschien een paar zaadjes voor me meenemen?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb er niet heel veel meer, maar twee zaden kan ik wel missen, die krijg je.

Geplaatst:

Super, dank je!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik ben behoorlijk tevreden met m'n pompoenoogst😊.

20250916_092303.jpg

Ik had twee planten Amoro en daar had ik in totaal 14 pompoenen van. Zou een niet rankende pompoen zijn, maar bij mij maakten ze dit keer allebei één langere rank die prima z'n weg kon vinden.

De Harlequin gaf (net zoals vorig jaar) maar twee pompoentjes, maar ik twijfel of ik die wel op de juiste manier oogst🤔. Ik vraag me af of ik die misschien meer zoals een courgetteplant zou moeten behandelen...

Afijn, Amoro komt volgend jaar sowieso weer terug😄.

Geplaatst:

14 aan 1 plant? Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb 8 planten en ik mag blij zijn als ik totaal 15 pompoenen heb. Volgend jaar zet ik er minder in de bakken. Misschien helpt dat.

Geplaatst:

😍 Mooie oogst!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin twee planten :). Ik denk dat ik dit jaar gewoon geluk had.

Geplaatst:
  • Auteur

Wat een mooie oogst @Amarinde , prachtige pompoenen! Mijn vijgenbladpompoenen hangen nog. Nog geen verkurking te zien. Ze hebben gelukkig ook nog wel even.

Geplaatst:

Prachtige oogst! 😊

Geplaatst:

Ik heb mijn bestellijsten nagelopen op deze pompoen.

We hebben er daar 5 van. Weet iemand hoe deze heet en nog belangrijker of deze lekker smaakt.

Google lens komt op: POMPOENEN 'Plein de Naples' / 'Lunga di Napoli' (Cucurbita moschata)

Van Vreeken. Geen pompoenen besteld die daar op lijkt.

Er ligt een muismeloentje bij voor de maat.

Alvast bedankt.

Teven een foto van 90% van de oogst.

IMG_2776_Original.jpeg

IMG_2779_Original.jpeg

Geplaatst:

Nou, pompoensoep staat bij jullie de komende winter wel een paar keer op het menu, denk ik. Mooie oogst hoor!

Qua welke die op de bovenste foto zou moeten zijn, heb ik geen idee. Ik zou zeggen, probeer er gewoon eentje. Vast niet vies.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Wat een hoop pompoenen! Ik vraag mij af van hoeveel planten die afkomen? @MROE

Geplaatst:

Die komen van ongeveer 45 planten.

Geplaatst:
12 minuten geleden, MROE zei:

45 planten

Wat een hoop planten. Heb je zo'n grote tuin of verbouw je niet veel andere groente? Ga je alles invriezen of inmaken?

Geplaatst:

@MROE Inderdaad Lunga di Napoli. Ik had deze ooit staan, vond de smaak niet geweldig en heb er vooral pompoensap van gemaakt. Ze groeiden bij mij in twee kleuren. Sommige exemplaren waren reusachtig.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Wij, 2 gezinnen, hebben een tuin van 5,6 are. Afgelopen voorjaar 2,6 are over genomen.

Daar komt hoofdzakelijk groot en klein fruit te staan.

Teven mulch materiaal.

We telen op ongeveer 2 are, verdeeld over 7 vlakken. 1 is pompoen.

@fre3ke bedankt.

Geplaatst:

Het blijft zo gek dat je soms bij je gekochte zaden van je soort een andere pompoen hebt. Komt vaker voor dan je denkt. De Lungo de Napoli kweekten we wél in Frankrijk in de dorpstuin en wij vonden het een heerlijke vrucht. Het verschil met Freke zal misschien de grondsoort zijn of die ene graad warmer in de zomer. 4 maanden groei in de volle zon is toch wel een vereiste.

aangepast door appelvrouw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.