citroen Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 ik heb een volkstuintje en mijn aardappelen vertonen enkele bruine vlekken .mijn naaste buurman zijn aardappelen vertonen nog meer bruine vlekken .zijn buurman heeft al enkele rijen aardappelen waarvan het aardappel loof begint te verschrompelenwat is hier aan de hand ?van andere tuinders verder op gelegen hoor ik dat er ook bruine vlekken te zien zijn op hun percelen.wat moet er gebeuren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Foto is altijd wel handig maar op basis van je beschrijving (dezelfde symptomen op het hele complex) kun je er van uit gaan dat het de aardappelplaag is. Hier lees je meer over wat te doen: https://www.moestuinforum.nl/aardappelziekte-wat-te-doen-t5870.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Ik mis/gebruik dit topic voor dezelfde vraag. Zie onderstaand m'n foto's. Ik twijfel een beetje omdat het er niet schimmelachtig uit ziet zoals ik op andere foto's heb gezien. Ik heb het vandaag pas ontdekt. De aardappelen zitten er al zo'n 10 weken, misschien direct maar rooien? Of is dat niet verstandig? Het merk is Parel. Ik hoor graag van jullie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted June 20, 2012 Author Share Posted June 20, 2012 zo ziet het er bij citroen uit , alsook op andere percelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 @citroen Dat lijkt wel op aardappelplaag, zie ook dit artikel/deze foto's: www.plantaardig.com/groenteninfo/berich ... ppelziekte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Nou Citroen dat lijkt wel of ze aangetast zijn door de aardappel ziekte. Willem bij jou lijkt dat niet, maar wacht nog even reactie's af van diegene die er echt verstand van hebben,maar ik zeg nee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 't Is wel een heel verschil zie ik, ik ben benieuwd of iemand een antwoord heeft op mijn probleem/constatering. Overigens zou het mij wel weer goed uitkomen dat ik de aardappelen kan rooien, dan heb ik weer wat extra moestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Citroen, bedankt voor de foto's, dat is onmiskenbaar de aardappelplaag (in een vergevorderd stadium al zelfs) Er zit niks anders op dan het loof te verwijderen. Het loof voer je best af naar de vuilverbranding. Als de ziekte nog niet te veel in de stengels zit kun je de knollen nog even laten zitten om te rijpen maar als ik je foto's bekijk zou ik meteen de aardappels er uit halen om te voorkomen dat je oogst verloren gaat. De ziekte is al vrij ver zie ik. Het is wel van belang om in de bewaring ook af en toe te controleren of er geen zieke aardappels tussen zitten straks. Welk ras waren deze aardappels? Het ene ras is gevoeliger dan het andere (maar ze worden BIJNA allemaal ziek van die plaag). Volgendjaar raad ik je aan om de aardappels niet op dezelfde plek te zetten. Zoals ik lees is de ziekte druk ook vrij groot op jullie tuincomplex, misschien kun je overwegen om te spuiten. @willem: ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Het loof lijkt in zijn geheel al wat te vergelen namelijk dus kan ook betekenen dat ze aan het rijpen zijn. Als het de aardappelplaag is heb je binnen een paar dagen wel uitsluitsel. Welk ras is het? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Jorg het ras van Willem was parel. Ik hoop niet dat het parels voor de zwijnen gooien wordt O nee die mogen dat zeker niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Onmiskenbaar Phytophtora. Zoals ook in het andere topic gezegd: alle aangetaste planten verwijderen. De aardappelen kan je nog even in de grond laten zitten, maar check wel of ze ook al aangetast zijn (zacht en rot). Spreek dat ook af met je medetuinders op het complex, zodat de onbesmette planten op het complex nog een kans hebben. Deze ziekte verspreidt zich razendsnel, en in Nederland ben je wettelijk verplicht om maatregelen te nemen. Zal in Belgie niet anders zijn, denk ik... Wel goeie foto's dit. Zo kunnen ook anderen zien wat een tuinder te wachten staat als je niet direct ingrijpt bij aardappelziekte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Oké dan ik ook maar... (helaas) Zoekende naar foto's op internet vind ik het er niet op lijken... Maar even jullie visie! Vanochtend viel mij op dat het blad van mijn aardappelen (in zak geteelt) geel begint te worden. Hij heeft nog niet gebloeid, knoppen zitten er in.Het lijkt mij dus geen phytophthora, maar wat dan wel?? Merk onbekend, in de grond gezet ongeveer 6 weken geleden. Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Deze ziekte verspreidt zich razendsnel, en in Nederland ben je wettelijk verplicht om maatregelen te nemen.Ja de boeren gaan elke weekhun velden af om te kijken naar ziekten en er komen keuring meester om te kijken of de aardappelen er goed bij staan.Als ze bij jullie hadden gekeken hadden jullie een BOETE gehad.De hobby boeren moeten niet twijfelen maar is het vreemd blad en rooien ROOIEN.Er is veel export met aardappelen en dan kunnen ze geen ziekten gebruiken.TWIJFEL?/ROOIEN Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Thea, mijn schoonvader heeft ieder jaar 40 hectare aardappelen, ik ken de regels, en belangrijker nog, de gevolgen! Daarom mijn vraag. Deze twee planten gaan morgen nog de vuurkorf in als het phytophthora is. Maar daar lijkt het, mijn inziens, niet op. Dus ik zal de vraag herformuleren: Welke oorzaak heeft deze verkleuring van het blad van mijn planten? Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Ik kan je niet zeggen wat het is,maar als het mijn planten waren dan rooi ik de planten met de aandoening.De andere en goede kleur laat je gewoon staan.Dan heb je uit voorzorg goed gehandeld. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yentl Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Eva, is dat niet omdat de aardappels bijna klaar zijn? Dacht dat ik dat al verschillende keren had gelezen van geel blad bij afrijpen, maar vreemd dat er dan nog geen bloemen in staan. Ik ben zelf nog aan het wachten op de aardappels, maar de plaag lijkt het me niet.. Ik zou er morgen wel goed op letten of je bruine vlekken ziet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Sorry Thea, maar ik zie aan Eva haar plant niet iets wat echt op (wat dan ook voor een) ernstige ziekte lijkt. Nou ben ik beslist geen kenner, maar als je bij elk vlekje al je planten uit de grond moet trekken, dan is er ook geen lol meer aan. Of wel? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Precies Jorieke, en ik heb maar twee planten... Dus het zou echt jammer zijn! Maar goed, als het zo is... Dan gooi ik ze eruit! De plant ziet er overigens hetzelfde uit als gister... Zou ie niet te nat staan??? (kan alleen de bovenste aarde voelen natuurlijk, de zak heb ik wel ingesneden onderin! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sannie Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 je kan het toch testen? door enkele bladeren in een gesloten plastic zak te doen wat nevelen en de volgende dag kijken.als er pluis op zit heb je de ziekte erin, zo niet lekker laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Sorry, Ik ben streng voor me zelf om aardappelen te verbouwen.Vergeeft staat er geen melding plicht op.Zodra ik iets vreemds aan het blad zit wil ik deze meteen rooien ik wil niet op mijn geweten hebben voor uitbraak..We willen geen ramp over Nederland hebben,zodra buitenland het merk dat er veel ziekten aanwezig is geweest.DAN HEBBEN DE BOEREN EEN GROTE STROP EN NED. Ik zelf verbouw Anais deze zijn zeer vroeg en geen last van ziekten.DE Boeren spuiten ECHT elke week op de aardappelen. Van der wal verkoop ze en deze art is van vd Wal.ANAIS AM-ras. Artikelnr: 7002. Geelschillige aardappel, zeer vroeg afrijpend. Ovaal van vorm. Middelmatig kooktype en redelijk bestand tegen phythophtora . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Heb je bemest Eva?Magnesium tekort geeft dacht ik ook gele bladeren? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Tuingrond vermengd met compost (uit zak, dus zou voldoende moeten zijn...) blad wat gelig zag is nu ook slap... Rest van de plant staat nog fier overeind, dus ik weet t ook niet... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Het ziet er niet erg aardappelziekerig uit hoor. Dat zijn toch vaak echte zwarte, dode vlekken (ze hadden het beter de aardappelpest kunnen noemen). Hoe is het er nu mee Eva? Als het Phyt. is, dan moet het onderhand al duidelijker te zien zijn omdat die verspreiding snel gaat. Anders denk ik inderdaad - het meest waarschijnlijk - dat het gewoon om afstervend blad gaat. Er bestaan genoeg vroege rassen die nauwelijks of niet bloeien hoor. Die zijn (volgens mij) zo veredeld op snelle knolvorming dat ze al voor de bloei geoogst worden. Ik zie dat bij mijn Doré ook. Hier en daar een bloemknopje, maar geen bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Tja, het ziet er http://niet uit... Een zielig bloemetje is open gegaan op een zielig slap hangend takje.. De groei staat stil, en steeds meer takken hangen slap. Verder niets aan te zien... ze worden gelig en hangen slap. Dus ik denk dat ik de zak maar ga opensnijden! Met een beetje geluk een paar krieltjes??? Eind van deze week zouden ze pas 60 dag staan, dus kan me niet voorstellen dat ze al rijp/gegroeid zijn... Ik verwacht niets behalve misschien een rotte bende, dan kan t alleen maar meevallen! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Ook hier de aardappelplaag geconstateerd en alles gerooid. Gros was al niet meer te redden Van 20m2 in totaal 15kg overgehouden Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts