Geplaatst: 24 juli24 Jul @Tanja65 niets moet natuurlijk maar je zou enkele wel in kunnen pakken om te zien of ze onaangetast blijven. Hier pakken we de mais deels wel in met hoesjes tegen de duiven en de watermeloentjes tegen de slakken en dat werkt goed. Gelukkig geen ratten hier nog gezien.
Geplaatst: 24 juli24 Jul We hebben vakantie maar gaan dit weekeind even heen en weer naar de tuin. Thuis meteen even kippengaas ophalen dan. Leuk klusje voor volgende week: gaashoesjes maken. Ik denk dat de snelste manier is om vierkanten op maat te knippen, en ter plekke met tiewraps vast te maken, en dan de bovenkant en onderkant te sluiten. We'll see. Even goed opmeten. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 augustus2 Aug Ik had netjes in een vierkantje mais gezaaid, 12 stuks. Door m.n. bezoek van herten de eerste weken heb ik 1 plant over. Hij groeit als kool en staat redelijk beschut, maar zo helemaal heb ik 0 kans op een kolf geloof ik, klopt dat?
Geplaatst: 2 augustus2 Aug Ik heb wel eens zelf de pluimpjes bestoven met die bovenste stuifmeeldingen.Gewoon een paar afgeknipt.Niet geschoten en zo.
Geplaatst: 2 augustus2 Aug @rookie ik zie nog niets anders dan blad, maar als er iets van kolfjes verschijnt zal ik dat proberen, als is t maar zodat ik volgend jaar extra zaad heb.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Hallo ik heb dit jaar ook voor het eerst mais, ik heb wel pluimen bovenin de maisplanten. Maar ik zie nog steeds geen pluimen die de kolven moeten maken. Ik vraag me af of ik nog maïskolven ga krijgen dit jaar aangezien het al augustus is. Wat denken jullie? 5 augustus5 Aug aangepast door Moestuinpassie
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Hier ook.Ik zie wel stuifmeelpluimen, maar nog geen kolven.Ik kan me niet meer herinneren hoe dit vorig jaar ging.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug van de 15 mais die ik heb staan, zijn er een stuk of vijf nu met een beginnende maiskolf (haartjes uit de schacht). De rest nog niet. Ik wacht (on)geduldig af. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Ik heb 9 mais in 1 bak staan en 1 mais later geplaats in een andere bak, die gaat niet veel meer doen, dus vroeg zaaien is belangrijk.In de bak met 9 mais zie ik 3 pluimen, spannend! Want ik heb nog niet eerder mais gehad. Nou ja, het is nog maar mijn 2e seizoen. Een prachtig gezicht die lange stelen.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Moet ik de mais ook wat aanaarden? Sommige wortels komen boven de grond uit.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug 39 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:aanaardenNiks moet, maar het mag wel. Ze zullen daardoor meer wortels aanmaken, en als er ook nog voeding in de grond zit komt er dus ook meer voeding voor de plant beschikbaar. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Dat is niet nodig, dat zijn niet de normale wortels van de planten. Je kunt eens zoeken op 'luchtwortels bij mais' om meer te leren. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 augustus11 Aug 𝗩𝗲𝗿𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝘂𝗯𝗯𝗲𝗹𝘇𝗼𝗲𝘁𝗲 𝗺𝗮𝗶̈𝘀𝗿𝗮𝘀𝘀𝗲𝗻 (𝟮𝟬𝟮𝟱)De afgelopen jaren zijn er, naast het bekende 𝗙𝟭-𝗵𝘆𝗯𝗿𝗶𝗱𝗲 𝗿𝗮𝘀 𝗧𝗮𝘀𝘁𝘆 𝗦𝘄𝗲𝗲𝘁, meerdere zaadvaste dubbelzoete suikermaïsrassen op de markt gekomen. Deze zijn allemaal gebaseerd op het 𝘀𝗵𝟮-𝗴𝗲𝗻.In 2025 heb ik vier rassen vergeleken:• 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 (𝘀𝗵𝟮-𝗴𝗲𝗻)• 𝗙𝟭 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 × 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 (𝘀𝗵𝟮-𝗴𝗲𝗻, eigen kruising)• 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 (𝘀𝗵𝟮-𝗴𝗲𝗻)• 𝗙𝟭 𝗧𝗮𝘀𝘁𝘆 𝗦𝘄𝗲𝗲𝘁 (𝘀𝗵𝟮-𝗴𝗲𝗻)Omdat ze allemaal het sh2-gen hebben, kunnen ze elkaar onderling bestuiven zonder smaakverlies. Worden ze echter bestoven door een ras met het su-gen (zoals Golden Bantam), dan verliezen de kolven hun zoete smaak.𝗧𝗲𝗲𝗹𝘁 & 𝗴𝗿𝗼𝗲𝗶𝗼𝗺𝘀𝘁𝗮𝗻𝗱𝗶𝗴𝗵𝗲𝗱𝗲𝗻26 april – Voorzaai binnenshuis bij 30°C overdag en 20°C ’s nachts → ca. 80% kieming binnen een week.7 mei – Uitplant in volle grond (20 cm in de rij, 75 cm tussen rijen).Alle planten maakten dieven; zoveel mogelijk verwijderd.𝗕𝗹𝗼𝗲𝗶1 juli – Planten in bloei. Mannelijke bloeiwijzen kwamen eerder dan vrouwelijke aren.Bloeitijd per ras:• 𝗧𝗮𝘀𝘁𝘆 𝗦𝘄𝗲𝗲𝘁 𝗙𝟭 & 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 → gelijktijdig• 𝗙𝟭 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 × 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 → 2 dagen later• 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 → 4 dagen laterStand vrouwelijke bloemaren op 3 juli:• Zoetje → 25%• F1 Damaun × Zoetje → 0%• Damaun → 25%• Tasty Sweet → 100%5 juli – 25% van F1 Damaun × Zoetje had vrouwelijke aren.𝗚𝗿𝗼𝗲𝗶𝗸𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁• 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 → hoogste planten, maar veel hoogteverschil• 𝗙𝟭 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 × 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 → krachtig en uniform• 𝗧𝗮𝘀𝘁𝘆 𝗦𝘄𝗲𝗲𝘁 → zeer uniform• 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 → minst groeikrachtig𝗢𝗼𝗴𝘀𝘁 & 𝗼𝗽𝗯𝗿𝗲𝗻𝗴𝘀𝘁Vanaf 27 juli → geel sap in korrels (rijp).2 augustus → oogst.Veel planten hadden 2 kolven, maar tweede vaak slecht bestoven.Opbrengst per ras (15 planten):• Zoetje → 23 kolven, 4.846 g• F1 Damaun × Zoetje → 18 kolven, 4.855 g• Damaun → 16 kolven, 4.314 g• Tasty Sweet F1 → 16 kolven, 5.017 gAlleen bij Zoetje waren de toppen minder gesloten → gevoeliger voor vogelvraat.𝗖𝗼𝗻𝗰𝗹𝘂𝘀𝗶𝗲𝗧𝗮𝘀𝘁𝘆 𝗦𝘄𝗲𝗲𝘁 → hoogste opbrengst, lekkerst en zoetst.𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 𝗲𝗻 𝗙𝟭 𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 × 𝗭𝗼𝗲𝘁𝗷𝗲 → slechts 5% lager in opbrengst.𝗗𝗮𝗺𝗮𝘂𝗻 → ca. 15% minder opbrengst.Indien Tasty Sweet consequent 2 goed bestoven kolven zou produceren, zou het de rest ruim overtreffen.Smaak: allemaal goed, maar Tasty Sweet net iets zoeter en zonder melige nasmaak.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Ik had metalen pannen sponsen gekocht om om mijn maïskolf (golden Niger 1m hoog ) te doen ter bescherming van muizen vraat…. Niet goed opgelet want alles is al rijp … bij sommige al heel verdroogd blad notabene….Gister alles geoogst en vandaag de planten eruit getrokken op een na die klimsteun voor snijboon is geworden…😊De kolfjes waren slecht bestoven want maar deels gevuld….wel lekker zoet …😋De “zoete Jan” van vorig seizoen is mij beter bevallen…🤔Jullie al mais geoogst?🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Hier een voor-het-eerst-mais. Ik vind het maar ingewikkeld. Nog niets geoogst. Sommige plukken ‘haar’ zijn echt wel bruin, ‘voorzichtig het blad terugbuigen’ staat er dan, maar ik krijg met geen mogelijkheid het blad er af. Ik neem maar aan dat dat betekent dat ze nog niet klaar zijn. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 17 augustus17 Aug @Tanja65 probeer aan de top van de maiskolf de blaadjes wat weg te buigen om te zien of de maïskorrels al groot genoeg zijn.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Ik heb dit jaar grotere kolven dan ooit. (dit is een 10 liter pan, daar passen ze net in)Maar ook meer vraat dan ooit: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Ik kweek zelf geen mais, maar kwam tijdens onze lunchwandeling langs een maisveld een stukje tegen met veel builenbrand. Bijzonder fenomeen, google even of zoek op dit forum als je er meer over wilt weten.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Auteur Is eetbaar, als ik het goed heb. Zelf nog nooit gezien. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Het is voor het eerst dat ik mais heb dit jaar. Ik heb de grootste maiskolf eraf gehaald. Maar van boven zitten er geen maiskorrels.Wat is verstandig? Moet ik de andere nog even laten staan? Eentje heeft net als deze ook bruine pluimpjes en de andere 2 zijn lichter.Ik weet dat je ook te laat kan zijn, maar aangezien bij mij alles wat langer duurt als het geen bladgroente is, durf ik ze nog niet eraf te halen.Hierbij de fotos.
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Builenbrand….heb ik een keer gehad. Nou ben ik ( volgens mij) echt geen zeikerd, maar dat vond ik zo ontzettend smerig! Als ik er aan denk of naar zo’n foto kijk dan word ik al weeïg! Brrrr🤮
Geplaatst: 13 september13 Sep Auteur Mijn mais houdt niet over, dit jaar. De dwergmais deed niks, de rode suikermais had ook geen zin en de kolven van de Painted mountain zijn ook maar voor de helft of minder bevrucht.Niettemin heb ik daar dan genoeg voor om volgend jaar een heleboel te zaaien en ook een paar leuke donkerrode maiskolf bladeren overgehouden voor een leuk maispopje met een donkerrood jurkje 😀 13 september13 Sep aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 september17 Sep Dit jaar zoete jan geplant en geoogst. Blijft een leuke maar neem denk ik volgend jaar toch weer een groter ras. Vind wel de kolfjes aangenaam smaken You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.