Old Rose Geplaatst: 5 februari 2020 Geplaatst: 5 februari 2020 Ik heb 2 droogmachines, RVS met 6 metalen trays. Silikone matjes voor fijnere zaken te drogen.Met timer tot 12 uur en temperatuur instellingen van 35 graden tot 75 graden, Ik droog allerlei kruiden en fruit, fruitleer en groentes Maar wat ook erg goed gaat is Yoghurt maken in de droog machine.Ik gebruik een weckfles met grote opening van 1 liter.Vul driekwart met melk, voeg 3 eetlepels Yoghurt toe.zet deze dan 12 uur in droogmachine op 42 graden.Even doorroeren en daarna nog 8 uur in koelkast. Als ik de yoghurt dikker wil laat ik het uitlekken door koffie filter. 1 Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Charly Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 Rappappapam. Wartmann droogmachine binnen. Stond al jaren op t verlanglijstje maar het is dr eindelijk van gekomen! (Heel veel appeltjes geoogst. Dus ik móest wel. Zie je.)Bloemzeezoet. Idioot vroeg appeltje. Heel geurig. Maar uit de hand niet echt super. Gedroogd dus wel heel lekker. Hierboven ongeveer de helft van de oogst. En de andere rassen moeten nog. Had helaas niet naar goed advies geluisterd en geen mandoline aangeschaft. Dus heb me een pukkel staan zweten op allemaal gelijke plakjes. Om erachter te komen dat dat voor geen meter gelukt is. Och. Niet erg. En dankzij Bol heb ik erMorgen wel eentje Zo zagen ze eruit na een uurtjeEn dit is na een uur of 4. Hele huis ruikt lekker! Deze batch drogen we neutraal. Volgende met kaneel en die daarop met pumpkinspice. Las over beide goede verhalen. Heb ook boek gekocht: Moet morgen binnen komen. Nou. In het kader van geen half werk, heb ik de komende tijd nog wat te rommelen. Leuk hoor. 7 Quote wees bevriend met kleine dingen
jootje Geplaatst: 9 augustus 2021 Geplaatst: 9 augustus 2021 Late reactie, maar wát een mooi apparaat! En zo lekker…gedroogde appeltjes! Quote
Charly Geplaatst: 12 augustus 2021 Geplaatst: 12 augustus 2021 Ja joh. Ben er echt stinkend blij mee. Dat boek (Handboek voedseldrogen) is ook echt tof. Van die fijne anti-verspiltips:En voor wie niet weet wat ie met z’n courgettes moet:Smaakte gans niet onaardig als chips. Vooral met idd dat beetje zout erop. Beetje in hummus dippen. Lekker hoor. En dus knijterlang bewaarbaar naar het schijnt! 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Vastone Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 (aangepast) Een oud topic, maar ik kon geen recenter topic vinden over voedseldrogers/ voedsel drogen in het algemeen. Twee jaar geleden me al eens flink verdiept in dit onderwerp (en ik gok zomaar dit topic ook doorgespit), maar uiteindelijk besloten voor toen het even te laten rusten. Door een opmerking van @woldistel een tijdje geleden en de blijdschap van weer van alles oogsten uit de tuin kriebelt het toch weer.. Ik ga me dan ook oriënteren voor de aanschaf van een voedseldroger. Wat ik me daarbij afvroeg, is het de moeite waard om voor een tweedehands exemplaar te kijken? Of is de kans groot dat er dan mogelijk defecten zijn aan thermostaat oid of misschien kans op luchtjes/geur als er bijvoorbeeld vlees in is gedroogd (ik wil hem enkel gebruiken voor kruiden, bloemen en groenten). 21 mei 2023 aangepast door Vastone 2 Quote
woldistel Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 (aangepast) Tenzij je een voor een tientje plus verzendkosten kunt kopen, zou ik de gok niet wagen. Er zijn tegenwoordig ook nieuwe die niet duur zijn. Bij Bol of de Lidl. Waar ik in ieder geval naar zou kijken is thermostaat, aantal trays, wattage en afmetingen. En of de warmte van onder of van achter komt. Stöckli's zijn basic, duur en robuust. Die van mij heeft alleen een thermostaat en je zet hem aan en uit met de stekker 😬. Maar daar zet ik ook wel eens een timer op. De ventilator maakt inmiddels behoorlijk wat herrie, maar hij is ook al aardig wat jaren in gebruik. Ik heb er toendertijd extra trays bijgekocht. En die moet ik tijdens het drogen wel eens wisselen. Als je op 50 graden iets droogt hebben de onderste het lekker warm, maar nummer 7 aan de bovenkant toch wel iets minder. Want die zit een halve meter hoger en dus watkoeler en vochtiger van de onderburen. Dus ik doe de courgette, tomaat en komkommer onderop en de kruiden bovenop en dan wissel ik de boel af en toe even. Hij gaat van koud tot 70 graden en meer heb je ook niet nodig. Wattage weet ik niet meer want het stickertje is eraf gevallen, maar het huidige zelfde model hebben 600W dus die van mij waarschijnlijk ook. Wat mij afgelopen jaar heel goed bevallen is, is het maken van poeders. Eekhoorntjesbrood, peper, rode biet en tijm kurkdroog en vervolgens in de koffiemaler (afzonderlijk) gemalen tot poeder. Dit jaar wil ik instant soeppoeder maken. En nog een heleboel andere smaakmakers. 26 mei 2023 aangepast door woldistel 1 2 Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Ik heb er een van de Lidl. Niet duur en niet erg groot, maar prima voor mij. Blij mee. Vanwege de herrie staat hij op een slaapkamer. 3 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
jootje Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Ook ik heb een droogapparaat van de Lidl. Simpel, geen thermostaat ofzo. Maakt inderdaad wel geluid, staat in de schuur als hij aan staat. Hij is nu 10 jaar oud! En nog veel plezier van. 1 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Op 26-5-2023 om 18:27, woldistel zei: Dit jaar wil ik instant soeppoeder maken. En nog een heleboel andere smaakmakers Misschien is het tijd voor een poeder topic? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Oohh…instant soeppoeder, dat zou ik ook wel willen. we hebben nu een cup-a-soup tic…..elke dag een soepie. maar zou beter zijn om zelf te maken denk ik… dus….een poeder topic, leuk! 3 Quote
Vastone Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Oh dat lijkt me super een topic over poeders! Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en de Vita5 Nobel S voedseldroger besteld. Word morgen bezorgd! 4 Quote
acpronk Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Ik heb vorig jaar de voedseldroger van @Arja overgenomen, volgens mij is het deze https://www.coolblue.nl/product/578424/princess-voedseldroger.html? Heb er alleen maar kruiden en pepers op gedroogd, wel tevreden mee. Lades zijn wel van plastic en wel wat krom getrokken. Maar werkt wel goed op zich. Kruiden worden in ieder geval droog. @Vastone als ik de specs van de Vita5 nobel s en nobel pro 6 zie, zou ik voor de laatste gaan. 20 euro meer, maar veel groter oppervlak. Nobel S heeft 6 lades van 28,5*20cm, terwijl de Nobel Pro 6 6 lades van 33*30cm heeft. Ter vergelijking, een A4 meet 29,7*21cm. Daarentegen is het temperatuurbereik ietsje minder, maar niet minder bruikbaar. Voorlopig houd ik het nog bij de Princess voedseldroger, voor alleen kruiden. Met fruit zou ik wel voor RVS gaan, dat ik makkelijker schoonmaken lijkt mij. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vastone Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Ja dat heb ik inderdaad gezien en was een wat lastige afweging, maar gezien de afmeting van de kast waar ik m in wil gaan opbergen ben ik toch voor 't kleinere formaat gegaan. Anders ben ik bang dat ik 'm in de garage moet gaan opbergen en dan misschien minder ga gebruiken. Ik heb ook een "goedkopere" en tweedehands overwogen, maar hoop dat ik 'm lang kan gana gebruiken en wilde geen (alleen) plastic om op te drogen dus viel er al veel af. Ik hoop dat ik er veel plezier van zal gaan hebben dus ga alvast op zoek naar wat recepten/ideeën! 3 Quote
Arja Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Over prachtige apparaten gesproken, ik zag jaaaren geleden bij de kruidentuin in Maartensdijk een geweldige zelfbouw droogkast. Die werkte op wind en zon. Gisteren had ik het toevallig met partner er nog over dat zo'n ding wel ideaal zou zijn. Eindeloos dingen drogen zonder stroom te gebruiken, en heel veel droogruimte. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Bedoel je deze/zoiets ? Dat is wel een heel leuk ding. Zelf zijn mijn hoeveelheden om te drogen vaak wat kleiner in verhouding van zo'n toch wel redelijk groot bouwwerk. 1 Quote
Arja Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Ja, zoiets. Was idd een redelijk bouwwerk, voor daar met hun hoeveelheden perfect, voor 'gewone tuiniers' behoorlijk groot. Ik vond het vooral een slim ontwerp, kan ik me herinneren. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 3 juni 2023 Geplaatst: 3 juni 2023 (aangepast) Gaan we het poeder/instant soep topic dan hier neerzetten of in koken en recepten 🤔 3 juni 2023 aangepast door woldistel Quote
jootje Geplaatst: 3 juni 2023 Geplaatst: 3 juni 2023 Waar het neergezet word maakt mij niet uit, maar zou een ( soep) poeder topic wel leuk vinden! Quote
Vastone Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 Van het weekend alvast een test ronde gedaan in mijn nieuwe apparaat. Griekse oregano (daar komen we werkelijk in om momenteel maar gebruiken we gelukkig ook veel) en bieslook bloemen. Apparaat is makkelijk in te stellen qua temperatuur en timer. Qua geluid hoor je hem wel, maar met de keukendeur dicht hoor je in de naastgelegen woonkamer niks meer. Drogen duurde iets langer dan dat in diverse lijstjes beschreven stond, dus dat is nog wel even uitproberen. Van de week waarschijnlijk nog wat bloemen drogen. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 Ik ben nu rozen, frambozen- en bramenblad in mijn Princess voedseldroger aan het drogen. Heb toch een grotere nodig (of minder knippen). Droger zit vol, maar heb nog blad over en citroenmelisse ook.2 rozen (bloemen) dit ik had geknipt, Augusta Louise, vullen meer dan de helft (ruim 3,5 van de 6 lades). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
grasje Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 Sinds vorig jaar heb ik een voedseldroger (mega jerky van Klarstein) en vind het tot nu toe een heel fijn ding. Ideaal om fruit en groente te drogen, nu ben ik voor het eerst kruiden aan het drogen (maggiplant), een poeder topic lijkt me ook interessant. Verder wil ik dit jaar ook kruidenthee drogen voor de winter. Aangezien het klimaat hier heel gunstig is om buiten te drogen, wil ik misschien nog wel een keer een droogkast maken voor buiten. Voor nu vind ik een machine wel fijn omdat het gecontroleerd gaat qua temperatuur. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 Op 1-6-2023 om 09:56, Arja zei: kruidentuin in Maartensdijk Ja die van Agnes haar kruidentuin die heeft ze zelf ( met haar man geloof ik) gebouwd! Ik heb er ergens nog foto’s zal eens zoeken! Hier is de stockli weer in gebruik met oa jiaogulan munt en verbena 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Ik gebruik mijn voedseldroger veel. Ik ben begonnen met een ronde, niet de duurste en ook niet de goedkoopste. Ik wilde er wel eentje met de motor bovenin, want ik wil geen vocht hebben druipen in de elektronica. Daar heb ik een paar jaar met plezier mee gewerkt, tot hij het opgaf dit jaar. Ik heb nu een kast met plateaus, van een iets beter merk, met de motor achterin met een instelbare temperatuur en een timer. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 (aangepast) Wat is het vermogen? @Rookie. Ik heb hierboven gelezen over 700w. Online zie ik ook van 250 staan. Ik zou graag 1 met 5 of 6 plateaus willen. Motor inderdaad niet onderin. Best aan de achterkant denk ik, dan is de warmte beter verdeeld? 14 september 2024 aangepast door Gitta Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.