Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bomen willen niet groeien.

Featured Replies

Geplaatst:

Beste tuinders

Ik heb allerlei fruitbomen staan in mijn moest tuin.heb twee jaar geleden gekocht.

Maar ze willen niet groeien .ze zijn het zelfde gebleven ..allemaal.hazelaar appel peer walnoot tamme kastan kakiboom enzt

Ik zit op kleigrond.en is erg hard..heb het niet bewerkt ..heb wel compost in gedaan toen ik ze planten.bomen moeten toch wel tegen kleigrond kunnen..sommige beginnen ook al te vedorren.hen twee keer water gegeven dit jaar.

Geplaatst:
24 minuten geleden, aseel zei:

hen twee keer water gegeven dit jaar

Vraag me af of twee x wel voldoende is voor jonge aanplant.

Heb je foto's van de bomen?

Geplaatst:
  • Auteur

Nee heb nog geen fotos.

Zal.ze deze week maken

Ze zijn tussen 50 en 150 cm lang

Geplaatst:
2 minuten geleden, rorror zei:

Vraag me af of twee x wel voldoende is voor jonge aanplant.

Ik denk ook dat te weinig is, zeker dit jaar met die droogte. Wij hebben vorig jaar maart een boompje geplant en vorig jaar het hele voorjaar en de zomer flink water gegeven. Ook dit jaar nog, met die hitte echt wel 1 x in de week een uurtje de tuinslang er bij. En die boom staat in humusrijke grond met hagen er omheen, dus de grond droogt niet zo snel uit. Ik heb altijd begrepen dat ze zeker het eerste jaar van aanplant nog niet genoeg geworteld zijn om zelf dieper water te zoeken.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok..dat word duidelijke

Maar ligt het ook niet aan dat de grond ingeklinkt is en heel veel onkruid groeit..

Of moet dat niet uitmaken

Geplaatst:
  • Auteur

Heb toch vage fotos gevonden.

Screenshot_20250907-210406.png

Screenshot_20250907-210324.png

Geplaatst:
27 minuten geleden, aseel zei:

Maar ligt het ook niet aan dat de grond ingeklinkt is en heel veel onkruid groeit..

Of moet dat niet uitmaken

Natuurlijk is het voor wortels een stuk lastiger om lucht/water op te nemen in ingeklinkte grond. Maar zodra de wortels goed gezet zijn en diep genoeg richting het grondwater gaan, hebben ze er stuk minder last van.

Normaal bij jonge bomen wordt in de eerste jaren een boomspiegel gebruikt. Dus een circel om de boom heen, waar al het onkruid/gras wordt verwijderd en om de zoveel tijd wordt geschroffeld. Waardoor het water dus ook beter de grond in gaat.
Kijk maar eens hoe de bomen door de gemeente worden aangeplant. https://indebuurt.nl/rotterdam/genieten-van/mysteries/waarvoor-is-die-ring-rond-de-stam-van-een-boom~158177/

In de ring hou je het onkruid vrij en water geef je daarin, zodat het niet opzij stroomt, en echt naar beneden gaat.

Wil je geen plastic gebruiken, dan zou ik zo ie zo er voor zorgen, dat 50 a 60cm vanaf de stam in een circel onkruid vrij is.

Geplaatst:
  • Auteur

Ben het wel met je eens ..moet rondom de bomen onkruid vrij houden en schoffelen.op naar de volgende seizoen,

Geplaatst:

Rondom de bomen frezen en gele mosterd zaaien en voldoende water geven, de mosterd zorgt ervoor dat je onkruid verdrukt wordt, worteld diep, zodat je na afsterven van de mosterd de bodemstructuur verbeterd.

Ook brengt deze organisch materiaal bij wat je in de grond kan werken , om zodoende water vast te houden.

Geplaatst:
  • Auteur

Zo te zien moet ik veel werk verzetten..

Ik dacht ik gooi wat fruitbomen..en ben klaar,,🫣🫣🫣😱😱😱

Geplaatst:

Het is niet voor niets dat tuinieren is een werkwoord is ;)

Geplaatst:
2 hours ago, aseel said:

Zo te zien moet ik veel werk verzetten..

Ik dacht ik gooi wat fruitbomen..en ben klaar,,🫣🫣🫣😱😱😱

Dit is nog niks, wacht maar af, straks moet je ook nog gaan mesten, snoeien, fruit plukken ...

Geplaatst:
  • Auteur

,😁😁😁😁😆😆😆😭😭😭😭

Geplaatst:

En vooral ook genieten van je bomen. Dat maakt al het werk goed! Soms lukt het trouwens ook door gewoon met een fruitboom te gooien ;-). Laat je niet ontmoedigen!

Geplaatst:

Ik ken iemand die op de Groninger klei woont en ook enige moeite had met zijn fruitbomen.

Die heeft met een graafmachientje kuilen laten graven van ongeveer 1 kubieke meter.

Hij heeft aan aantal big bags zwarte tuinaarde laten bezorgen en toen de klei en de tuinaarde door elkaar laten mengen met de kraan en de kuilen weer dicht laten gooien. En daar zijn toen de boompjes in geplant.

Werkt prima tot op de dag van vandaag.

Kost tijd en moeite en geld, maar daarna heb je er dan ook erg veel plezier van.

Geplaatst:
  • Auteur

Daar heb ik de budget niet ervoor.

Maar hep bij het aanplanten..klein beetje compost gegooit.duudeliike niet genoeg

.zo te zien..

Geplaatst:

Onze ervaring: als je er maar een druppelslang bij legt die elke week even aan gaat, dan maakt het bijna niet uit hoe je het boompje in de grond hebt 'gegooid'.

Maar goed, als het wortelstelsel niet goed is omdat het boompje te lang bij een kweker/winkel in een pot heeft gestaan bijv. Of zo ergens uit de grond is gerukt, dan is het een grotere uitdaging om er nog wat van te maken.

Geplaatst:

Ik sta er altijd weer versteld van hoe weinig wortels een appelboom hoeft te hebben om aan te groeien. Een ander verhaal zijn pruimenbomen. Deze hebben fijne haarwortels en als die uitdrogen dan kan hergroei lastig zijn.

aangepast door Brabantse Tuinprins

Geplaatst:

Dat is interessante informatie. Onze pruimenboompjes gaan namelijk stuk voor stuk dood, terwijl de appels en peren het gewoon goed doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Denk dat een combinatie van factoren zijn..

Waarom de bomen niet willen groeien.ten eerste ik heb ze niet water gegeven..heb de grond niet bewerkt tijdens planten..heb geen compost doorheen gedaan..liet onkruid groeien.en de klei was keihard..

Om de bomen nog te redden..moet ik flink aantal kuub compost er doorheen frezen.en de onkruid weghalen..en voortaan watergeven..en mest.

Nou daar ben ik voorlopig ziet mee.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Als zoon van een fruitteler en profesioneel fruitboom snoeier hierbij een aantal tips:

• is de boom op de juiste hoogte geplant?

• is de boom eerste jaar goed verzorgd (eerste jaar is water cruciaal voor goed aanslaan)?

• krijgt de boom voldoende voeding (minimaal 2x per jaar; voorjaar en nog keer in de zomer)?

• en worden de bomen jaarlijks goed gesnoeid (snoeien in de winter = groeien)

• er zijn er nog meer maar dit zijn de belangrijkste haha.

aangepast door rorror
E-mailadres verwijderd, vragen stellen doen we direct op het forum. Je kan jezelf abboneren op dit topic, zodat je direct een email krijgt van een nieuwe reactie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.