Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ruil/weggeeflijst Goldfish (Vincent) en Mevr Groen (Nelleke) MTFD Gouda oktober 2025

Featured Replies

Geplaatst:

De lijst wordt nog uitgebreid.

Aangeboden:

Olifantenknoflook

Ronde en vierkanten potten in allerlei soorten en maten

Lage roze dahlia's

En voor de konijnen/cavia liefhebbers: all you can harvest hazelaartakken.

Zomerframbozen (rood)

Paw paw (vruchten en zaden) : Gaat om drie rassen die veredeld zijn door N. Peterson.

Nieuw: Dwerg Granaatappel struikjes Punica Granatum "Uniqa", de vruchtjes zijn te klein om te kunnen gebruiken maar een hoge sierwaarde verzekerd. Worden ongeveer 40cm hoog en kunnen maximaal 8 graden vorst hebben. Ontwikkeld in Australië. Zie Punica Uniqa | Plantipp

Eventueel ter plekke afnemen van enthout van : vijg (Rouge de Bordeaux), 5 soorten appels, 5 rassen gewone peer en 4 rassen Nashi / Zand peer

Eventueel ter plekke afnemen van stekhout van : Rode bes, Jostabes, Japanse sierkwee (diverse rassen, weet alleen niet meer wie waar staat), Aronia (appelbes) en in beperkte mate Chinese sierkwee. In totaal heb ik meer dan 50 soorten fruit staan en ik weet niet uit mijn hoofd wat er in oktober goed gestekt kan worden.

Te koop:

Tegen vergoeding nader overeen te komen: broeiramen (150cm x 76cm ongeveer, ik meet ze na op verzoek) met aluminium frame. Ik heb er 8 of 9 liggen waarvan er 4 a 5 in goede conditie, de rest heeft liefde nodig zoals extra glasklemmen of bevat barsten in het glas. Voordeel van het aluminiumframe is dat het veel lichter te tillen is t.o.v. de standaard hardhouten ramen.

Gevraagd:

Knoflook (grote soorten)

Enthout vijgen

Hoge Dahlia's

Geplaatst:
  • Auteur

DEALS:

Wortel: Jiaogulan voor Bronzen Venkel

Arja: Olifantenknoflook, Dwerg siergranaatappel Uniqa voor Jam

Tanja65: Olifantenknoflook voor knoflook Morado

DonaldK: Szechuan pepers (vrij plukken), eventueel afnemen van divers enthout, evt Sunviva ter plekke

Galina: plukt 1-2 kg Vijg voor Jam

AC Pronk: afnemen divers enthout (nu of later in t najaar) voor enthout vijg

Appelvrouw: paw paw voor bergbasilicum

Mellie: rode zomerframbozen, Paw Paw vruchten voor bergbasilicum

Henkg: 4/5 doordragers voor FMS

Galina: 10-20 P9 en kleiner

Geplaatst:

Ik heb wel vijgenhout voor je, en knoflook ook. Knoflook moet ik nog wel bekijken, ik heb nog niks voor mezelf weggelegd.

Welke rassen appels, peren en nashi heb je?

En rode bes is zeker best zuur?

Maar wij wonen toch vlak bij elkaar, dus we kunnen bestellen wel ergens in december tot februari ruilen, dat lijkt me wat beter dan nu al.

Geplaatst:

Heb je die olifantenknoflook over? Want ik heb zelf, maar bij mij geldt meer is beter. Maar ik wil ook weer niet hebberig zijn.

Geplaatst:

Ik heb ook belangstellonh voor wat olifanten knoflook. Heb nog geen ruilknoflook over, we moeten zelf nog kopen. Wij gaan waarschijnlijk gewoon voor Morado en Vallelado (allebei bio). En wat probeersels uit de winkel. Wil met alle liefde wat ruilen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Top @Goldfish 💪

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

@acpronk klopt, we wonen dichtbij elkaar dus kunnen eventueel later in het jaar nog wat ruilen.  Een lijst van Appels, Peren en Nashi zal ik later deze week publiceren.  Er zit een dikke vette "maar" aanvast..., mijn leverancier is niet de meest betrouwbare gebleven met soort echtheid. 

Geplaatst:

Ik heb wel interesse in roze framboos en pawpaw vruchten. Kijk je even bij mij wat je aanspreekt?

Geplaatst:
  • Auteur

@Mellie de zomerframbozen zijn rood, niet roze. Ik ga kijken, maar ik heb in elk geval belangstelling voor de stek Bergbasilicum

Geplaatst:
  • Auteur

@acpronk Oktober is erg vroeg om hout te nemen, maar je woont dichtbij. Het zou (als leverancier niet heeft gejokt en ik bovendien niet de volgorde heb gehusseld met aanplanten) gaat het om:

Peer Uta

Peer Sweet Sensation

Peer Doyenne de Comise

Peer Clapp's Favourite

Peer Concorde

Appel Jazzz

Appel Lafayette

Appel Red Love

Appel Papierowka

Appel Jeromine

Nashi Sinseiki

Nashi Hosui

Nashi Nijisseiki

Nashi Niitake

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wil je van mij ook een stek basilicum?

Ik lust wel wat pawpaw om te laten proeven aan de familie.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

@appelvrouw Een extra stek bergbasilicum sla ik niet af. Op dit moment oogst ik overvoedig paw paw dus dat moet goed komen volgende week

Geplaatst:
  • Auteur

Toegevoegd de dwerg (sier) granaatappel Punica Granatum Uniqa. Compacte groeier, hoogte maximaal 40cm, winterhard tot -8c.

Geplaatst:

Oh, ik hou mij heel erg aanbevolen voor enthout van je Nashi soorten. Ik zou ze tzt opkunnen halen of misschien zou je ze voor mij kunnen enten en dan meenemen naar de voorjaar mtfd? Daar zou ik heel erg blij van worden. Ik heb een boompje geen idee welk soort en daar kwam 1 dikke heerlijke Nashi peer af. Daar kan ik tzt ook voor jou wat meenemen.

IMG_1701.jpeg

IMG_1702.jpeg

Geplaatst:

Die punica klinkt erg leuk, als je hebt zou ik daar wel een stekje van willen.

Heb ik iets wat jullie willen?

Lusten jullie bijvoorbeeld graag jam?

Geplaatst:

@Goldfish heb je toevallig nog wat Jiaogulan over? En dat aanbod om te laten zien hoe je bessenstruiken snoeit/stekhout afneemt, klinkt zeer interessant:-). Moet ik eens gaan zoeken of ik nog een ten minste half scherpe schaar heb liggen...

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

@donaldk Nee, Jiaogulan heb ik niet over. Maar ik heb wel een Szechuan peper staan dus daar kan je zaden van oogsten.

Geplaatst:
  • Auteur

@Arja een Uniqa is voor jou! Is denk ik nu 15cm dus al heel wat voor een plantje dat maximaal 40cm wordt en lang zal bloeien. Mijn zoon zal wel een potje jam best willen verorberen in zijn yoghurt of op brood.

Geplaatst:

Okay dank je voor de Szechuan peper zaden.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 4-10-2025 om 05:12, Nasuada zei:

Oh, ik hou mij heel erg aanbevolen voor enthout van je Nashi soorten. Ik zou ze tzt opkunnen halen of misschien zou je ze voor mij kunnen enten en dan meenemen naar de voorjaar mtfd? Daar zou ik heel erg blij van worden. Ik heb een boompje geen idee welk soort en daar kwam 1 dikke heerlijke Nashi peer af. Daar kan ik tzt ook voor jou wat meenemen.

Zelf enten is iets wat ik nog niet goed genoeg onder de knie heb en ik heb geen onderstammen. Ik kan wel enthout dit najaar/ deze winter naar je toesturen.

Geplaatst:
  • Auteur

Last minute aanbod: Citrus Calamondin "Oriana". Kruising mandarijn / kumquat. Zoete schil, zuur vruchtvlees. Winterhardheid verschilt sterk tussen de rassen maar kan in elk geval -5c hebben, sommige varianten behoorlijk wat meer. Dit ras blijft compact.

Geplaatst:
Op 8-10-2025 om 20:49, Goldfish zei:

Zelf enten is iets wat ik nog niet goed genoeg onder de knie heb en ik heb geen onderstammen. Ik kan wel enthout dit najaar/ deze winter naar je toesturen.

Geplaatst:

Mooi, heb een workshop gedaan maar ook hier wil het nog niet heel goed. Maar ik ga poging wagen.

Thnx

Geplaatst:

En anders kun je het volgend jaar nog een keer proberen. Onderstammen niet te laag afknippen, dan kun je ze hergebruiken (of op de zijtakken enten).

En gebruik als onderstam een peer zaailing of zo, geen kwee want dat schijnt niet goed verenigbaar te zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.