Geplaatst: 28 september28 Sep Ik doe al een aantal jaren de gekochte knoflook bollen van de markt die de aardappelboer verkoopt … juist idd voor het uitzoeken van de grootste tenen… 👍😊 Nadat ik een keer allemaal losse mini teentjes voor de kweek opgestuurd kreeg….😞Bevalt mij prima…👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik steek al jaren een deel van mijn eigen oogst terug de grond in. Oorspronkelijk een bioknolfook uit de winkel. Hetzelfde ook met olifantenknoflook. De oogst liggen nu te drogen en de tenen gaan de grond in als de tomaten eruit gaan.
Geplaatst: 28 september28 Sep 6 minuten geleden, loes zei:als de tomaten eruit gaan.En ga jij later er weer tomaten in zetten? De knoflook is dan nog niet klaar. Dat is meestal in juli en de tomaten gaan er eind mei in.
Geplaatst: 28 september28 Sep Nee ik probeer de gewassen te rouleren dus niet alleen de knoflook (en ander wortelgewas) maar ook de tomaten schuiven door en komen op de plek waar nu de koolgewassen staan. Daarvan blijven sommigen in de winter staan maar die zijn wel klaar voordat de tomaten volgend jaar naar buiten mogen. En als die tomaten weer klaar zijn is het weer tijd om knoflook te poten dus dat volgt elkaar perfect op.Ik zal daar in mijn moestuinseizoen nog wel een post over tikken bij de overgang naar het nieuwe jaar. 28 september28 Sep aangepast door loes
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Hebben jullie weleens gehoord dat je knoflook in een badje van kaliumperchloraat of kamille kunt leggen voor een grote oogst?Wie man Knoblauch vor dem Pflanzen behandelt – MethodenDie Behandlung von Knoblauch vor dem Pflanzen kann auf verschiedene Weise erfolgen.Die einfachste Methode ist, die Zehen 15 bis 20 Minuten lang in einer Lösung aus Kaliumperchlorethanat einzuweichen. Dieser Vorgang desinfiziert die Zehen. Vergessen Sie nicht, sie nach dem Einweichen gründlich zu trocknen.Eine gute Methode ist auch die Verwendung von biologischen Mitteln mit nützlichen Mikroorganismen. Knoblauchzehen, die mehrere Stunden in einem solchen Präparat eingeweicht werden, entwickeln ein besseres Wurzelsystem und werden widerstandsfähiger gegen Bodenpathogene.Es lohnt sich auch, das Geheimnis eines alten Gärtners zu kennen, das darin besteht, Knoblauch mit Kamillenaufguss und, interessanterweise, Knoblauch zu behandeln:
Geplaatst: 12 oktober12 Okt salzhafftannenVorbereitung des Knoblauchs vor dem Pflanzen. Probieren S...Die Behandlung des Knoblauchs vor dem Pflanzen hat einen großen Einfluss auf die Qualität und Größe der zukünftigen Ernte. Die richtige Vorbereitung der Zehen
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Epic garden vermeldt ook een dergelijke voorbehandeling, eerst een ontsmetting en nadien een behandeling ter bevordering van de groei of dat bij gezonde knoflook in een gezonde grond voor grotere tenen gaat zorgen betwijfel ik, het zal zeker niet schaden en helpen tegen uitval om een aantal schimmels te onderdrukken.en een vergelijk van verschillende methoden, waar de behandelde wel als de grootste zijn en het verhaal bevestigd, maar bv weinig verschil vertonen met de niet behandelde dichter bijeen geplante. (nu ze hadden dat jaar last van roest, dus ik vermoed dat de knoflook niet zijn volle potentieel heeft kunnen bereiken) 12 oktober12 Okt aangepast door redzebra
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Op 23-9-2025 om 18:53, Gitta zei:messidrome 40/50.Die zijn van de MM. Die had ik 2 jaar geleden. Maar daar bestel ik niet meer. En vorig jaar had ik ook de Messidrome bij een ander besteld en die uien waren wat kleiner.Dus het kan ook aan het seizoen liggen of waar je ze bestelt. Of de grond.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Ik heb ze begin oktober geplant @Rookie. En ze komen mooi op. Maar ik denk dat je nu ook nog wel kunt planten?
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Ja hoor @Rookie je kunt ze nu nog in de grond zetten, het beste 2 weken voordat het echt gaat vriezen begreep ik. Dus begin november kan het ook nog.Mijn knoflook kwam al heel snel op. Ik heb toch weer 4 soorten staan waarvan gezegd werd dat ze goede knollen geven.Dit jaar heb ik in diverse bakken er een paar gezet.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Liever niet te vroeg zetten, zorg dat het loof niet langer dan 10cm is als de vorst komt. Anders krijg je al snel wat vorstschade in het blad. Maar daar groeien ze wel overheen.In december poten kan ook nog, maar beste is wel wat voor de vorst inderdaad.Ik moet ze ook nog poten, maar moet eerst de grond klaar maken.Ik heb de mooie bollen al apart gelegd, later nog de losse tenen selecteren.Selectie voor komend seizoen (willekeurige volgorde):MoradoGermidourValverdeLjubaschaPskemSulmonaOosterdel En een hoop olifantenknoflook. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Ik had ze eigenlijk allang in de grond willen hebben, maar de afgelopen 2 weken niet bezig geweest in de moestuin en ik heb ook de bestelling van Vreeken nog steedsniet binnen. Inmiddels wel de bestelling gehad van zaadhandel van der Wal . Dit jaar worden het de knoflookssorten "Messidor", en Vreeken gaat me "Susan Delafield" opsturen als vervanging van de soort die ik had besteld.Ik ga de knoflook in mijn kasje kweken, die toch nagenoeg leeg staat de komende maanden, maar ik zal er ook wat buiten planten, om het verschil te kunnen zien in groei. 29 oktober29 Okt aangepast door driepinter
Geplaatst: 29 oktober29 Okt De mijne staan er nu een dag of 10 in. De morado is het snelst, die komt nu al op.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Ik weet niet eens meer, wat ik besteld heb, ik zal zo even op het doosje kijken.In elk geval is het bed er bijna klaar voor, ik weet alleen nog niet zeker of ik er een zak compost overheen zal doen.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Bij wijze van experimentje heb ik dit jaar een deeltje van de knoflook al heel vroeg, eind september in de tunnel gepoot (zou daar iets minder last van vorst moeten hebben), een deel is 18/10 buiten de grond in gegaan, volgend weekend gaat de olifantenknoflook erin en nog wat extra knoflook zowel in de tunnel als buiten en misschien begin december ook nog een paar. Start van bolvorming volgend jaar zou o.a. deels bepaald worden door daglengte wat voor allen gelijk is, maar groei o.a. door bodemtemperatuur, sowieso oogst ik steeds een deel zonder bolvorming zoals lente ui. Als ik kijk wat in de natuur gebeurt, een paar die hier staan voor loof en in de grond blijven, kwamen die al begin september op. Voorgaande jaren heb ik er ook eind november gepoot en die gingen even ( en soms ook even minder)goed als eerdere in oktober. Het hangt hier grotendeels af van het weer heb ik de indruk en/of we eventueel nog eens een strenge winter krijgen en hoe de lente verloopt naargelang welk tijdstip het best is. Hier heb ik Germidour, Morado, Cledor en Messidor dacht ik, of de laatste correct is moet ik even nakijken dit weekend. 29 oktober29 Okt aangepast door redzebra
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 7 uren geleden, Rookie zei:Bij mij moeten ze de grond nog in...Hebben jullie ze al geplant?Vrijdag 10 oktober heb ik ze gepoot. 3 mini's met elk 9 knoflook erin. Er komen hier en daar al wat groene puntjes naar boven. @Petrasmoestuin klopt die heb ik ook in 2023 bij de MM besteld. Ik heb daarna niet meer besteld, want ik gebruik mijn eigen grootste tenen. Deze leg ik meteen apart als ik de knoflook oogst. Dan gebruik ik ze niet perongeluk in het eten. Jouw knoflook staat al flink hoog zie ik. Of dat lijkt zo op de foto.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Nee staat hoog. Kun jij die tenen zo lang goed houden? Ga ik vlg jaar ook doen. Dank je. Ja niet aangedacht. En ja ze staan erg hoog en dit waren nog fotos van 10 dagen terug.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt @Petrasmoestuin Ja, ik laat ze weken lang goed drogen en heb de bollen in september van het loof ontdaan en ze binnen gelegd in de tuinkamer. Ik heb ze daarna 10 oktober gepoot.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur Verpoot jij de knoflook nog @Petrasmoestuin ? Omdat ik ze met meerdere in potjes zie staan? Ik wist niet dat dat kon. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 10 minuten geleden, Tanja65 zei:in potjesDit zijn geen potjes, maar bakken van 25 liter. Daar kan later altijd wat tussen gezet worden.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur Lol, ze vertekenend kan een foto dus zijn. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Nee, ik heb geen bladeren in mijn huis. Eromheen liggen ook allemaal bladeren met een molentje en een grote knolselderij op de achtergrond. Volgens mij een duidelijke foto. 30 oktober30 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur Altijd even geduldig, tnx. Jij denkt toch niet dat ik elke foto op details doorspit? Ik dacht ten onrechte dat het kleine potjes waren, dat was een vergissing. Maar iets vriendelijker reageren kan ook wel. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.