Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hét Eetbare Huiskamerplanten topic

Featured Replies

Geplaatst:

Laten we onze ervaringen delen in het houden van eetbare huiskamerplanten. Geen enkele plant is natuurlijk gemaakt voor de huiskamer, maar men is gewoon om (vaak giftige) decoratieve planten in huis te houden.

Ik experimenteer al jaren met planten die ofwel zelf eetbaar zijn, ofwel eetbare producten leveren, wanneer je ze behandelt zoals je een gewone huiskamerplant ook zou behandelen (dus niet met speciale groeikamers etc). En door kunnen als decoratieve kamerplant (kruiden zoals basilicum vallen snel door de mand).

Mooie moestuinplanten die jaarrond binnen gehouden kunnen worden, mogen ook! Ik wil zelf de oost-indische kers nog uitproberen.

Oftewel criteria: (indirect) eetbaar, jaarrond binnen te houden, met normale kamerplantverzorging.

Laat ik met een paar voorbeelden beginnen waar ik ongetwijfeld goede ervaringen mee heb:

Passiflora edulis - Prima kamerplant! Is wel een klimmer. Verdraagt snoei goed. Op YouTube binnen ook eetbare vruchten (met penseelbestuiving) voor een zonnig raam. Ik heb ook stekken in een vaasje met (steeds vervangen) water, blijft al maanden mooi met frisgroen blad, maar weinig nieuwe groei ondanks beetje hydroponische meststof.

Pereskia aculeata - voorloper van de cactus. Heb het hier volledig op water staan. Blijft een compact plantje, nieuw blad is prachtig roodgroen. Het succulent blad is ook eetbaar. In potgrond deed ie het minder goed leek wel.

Opuntia ficus-indica - bekend van cactusvijgen. prima kamerplant, houdt wel van licht. Weinig zorgen. Eventueel in zomer buiten zetten voor groei-boost. De schijven zelf zijn ook eetbaar (nopales).

Voorbeeld van wat niet werkte:

Kumquat - zat al gauw vol met schildluis

Calamondin - zovaak geprobeerd, maar vroeg of laat altijd volledige bladval en daarna minimaal herstel

Loquat - wellicht door te droge omstandigheden werden bladeren steeds bijna voor de helft donkerbruin.

Echte laurier - groei stopte. Alle blad verdroogde tot bruin. Buiten gezet, verwaarloosd, volop weer in leven.

aangepast door EdelSpint
Criteria toegevoegd

Geplaatst:

Leuk topic! Al kan ik zo even niets bedenken wat echt een kamerplant is. Behalve die jij al aangaf 🙂

Ik kweek wel elk jaar oesterzwammen op koffiedik op de vensterbank (maar is geen plant) en erwtenscheuten in de winter. Maar vind ik ook geen kamerplant. Citrus diversen haal ik alleen binnen om te overwinteren.

Dus ik ben wel benieuwd waar anderen nog mee komen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.