Geplaatst: Gisteren om 10:571 d Laten we onze ervaringen delen in het houden van eetbare huiskamerplanten. Geen enkele plant is natuurlijk gemaakt voor de huiskamer, maar men is gewoon om (vaak giftige) decoratieve planten in huis te houden.Ik experimenteer al jaren met planten die ofwel zelf eetbaar zijn, ofwel eetbare producten leveren, wanneer je ze behandelt zoals je een gewone huiskamerplant ook zou behandelen (dus niet met speciale groeikamers etc). En door kunnen als decoratieve kamerplant (kruiden zoals basilicum vallen snel door de mand).Mooie moestuinplanten die jaarrond binnen gehouden kunnen worden, mogen ook! Ik wil zelf de oost-indische kers nog uitproberen.Oftewel criteria: (indirect) eetbaar, jaarrond binnen te houden, met normale kamerplantverzorging.Laat ik met een paar voorbeelden beginnen waar ik ongetwijfeld goede ervaringen mee heb:Passiflora edulis - Prima kamerplant! Is wel een klimmer. Verdraagt snoei goed. Op YouTube binnen ook eetbare vruchten (met penseelbestuiving) voor een zonnig raam. Ik heb ook stekken in een vaasje met (steeds vervangen) water, blijft al maanden mooi met frisgroen blad, maar weinig nieuwe groei ondanks beetje hydroponische meststof.Pereskia aculeata - voorloper van de cactus. Heb het hier volledig op water staan. Blijft een compact plantje, nieuw blad is prachtig roodgroen. Het succulent blad is ook eetbaar. In potgrond deed ie het minder goed leek wel.Opuntia ficus-indica - bekend van cactusvijgen. prima kamerplant, houdt wel van licht. Weinig zorgen. Eventueel in zomer buiten zetten voor groei-boost. De schijven zelf zijn ook eetbaar (nopales).Voorbeeld van wat niet werkte:Kumquat - zat al gauw vol met schildluisCalamondin - zovaak geprobeerd, maar vroeg of laat altijd volledige bladval en daarna minimaal herstelLoquat - wellicht door te droge omstandigheden werden bladeren steeds bijna voor de helft donkerbruin.Echte laurier - groei stopte. Alle blad verdroogde tot bruin. Buiten gezet, verwaarloosd, volop weer in leven. gisteren om 10:581 d aangepast door EdelSpint Criteria toegevoegd
Geplaatst: Gisteren om 14:501 d Leuk topic! Al kan ik zo even niets bedenken wat echt een kamerplant is. Behalve die jij al aangaf 🙂Ik kweek wel elk jaar oesterzwammen op koffiedik op de vensterbank (maar is geen plant) en erwtenscheuten in de winter. Maar vind ik ook geen kamerplant. Citrus diversen haal ik alleen binnen om te overwinteren.Dus ik ben wel benieuwd waar anderen nog mee komen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Gisteren om 17:241 d Ik ben pas net begonnen, dus heb nog geen resultaten. Maar ik heb sinds kort pandan (Pandanus amaryllifolius) en kardemom (Elettaria cardamomum) in de vensterbank staan. Ik ben benieuwd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Aloe Vera heb ik staan, al heb ik daar nog niets van geoogst.Van citroengras heb ik sinds augustus 1 plant binnen staan, maar vraagt veel water, minimaal 1 maar beter 2 keer in de week. En blad wordt erg lang en slungelig. Dus niet echt een aanrader. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Leuk topic! 😊Ik kreeg ooit van iemand Jamaicaanse tijm . Is eetbaar zei ze en anders heb je een leuk kamerplantje 😊Is makkelijke plant gebleken met dikke vlezige blaadjes beetje behaard. Ik vind het niet aantrekkelijk om te eten maar komt wel een lekkere geur vanaf als ik een blaadje plet.Voor de foto heb ik het plantje ff omgedraaid maar ze groeit duidelijk helemaal naar het licht.Staat bij mij op vensterbank voor enkel tochtig glas op zuiden.Blij mee…😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎄🌱Ps; 2e foto is de omschrijving van Vreeken.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Wat een leuk cadeau en wat een prachtige plant. Voor iemand die alle groen en bloemen eet verbaast het mij wel dat je deze niet lust.😂😂In ieder geval heb je er een leuke plant aan.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Nou niet lust dat zei ik niet @Petrasmoestuin 😊 Ik pak voor tijm uit gewoonte gewoon de gewone gedroogde tijm of verse uit de tuin als er veel van is…😊 Ik denk er gewoon niet aan om van deze kamerplant te oogsten… dat dikkige harige geeft apart mond gevoel .. maar meestoven in gerechten zou ik prima kunnen doen….( als ik eraan denk) 😅Ik had ook jaren lang de paarse oxalis met mooie licht rosé bloemetjes als kamerplant… die smaakt als alle zuringsoorten zurig en die gebruikte ik geregeld om de salade op te leuken….heeft helaas na tig jaren het loodje gelegd maar die wil ik wel weer opnieuw een plekje geven…Buiten heb ik de groene oxalis met witte bloemetjes die gebruik ik ook maar de paarse vind ik zo mooi dat die binnen mag! 😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🎄🌱 4 uren geleden4 u aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik heb sinds anderhalf jaar limoenblad/djeroek poeroet/kaffirlime (citrus hystrix) in de vensterbank staan. Tweede helft mei gaat hij naar een zonnig plekje op het terras. Vanaf de herfst weer naar binnen. Het blad is echt verrukkelijk in aziatische curry’s als smaakmaker. Ook lekker om mee te koken met rijst, geeft lekkere smaak én geur af. In principe zouden er ook eetbare vruchten aan kunnen komen, maar dat is hier nog niet gelukt. De plant is daarvoor nog te klein.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @Dahli Blijft gedurende de hele winter zo mooi? En komt daar geen luis en andere ellende in?
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @Fruittuin17 Nee, ik heb er nog geen ellende mee gehad. Ik heb hem sinds begin oktober vorig jaar, dus afgelopen winter was hij nog niet buiten geweest. Dit jaar dus voor het eerst in de zomer naar buiten en nu alweer 2 maanden binnen. Vooralsnog gaat dat goed 🤞. Hij blijft zo mooi groen, maar dan dus wel op kamertemperatuur, als kamerplant. Hij gaat niet in winterrust op een koele kamer ofzo.Nog even als aanvulling op mijn vorige bericht: je eet het blad dus niet op, het dient alleen als smaakmaker. Zoals je laurier gebruikt. De smaak en geur is heel krachtig. Je ruikt het pas als je het blad kneust. Ik scheur het altijd in voordat het de pan in gaat. 4 uren geleden4 u aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @EdelSpint als ik u profiel foto zie een struiktomaat? Mijn broer heeft ooit een tomatenplant in de vensterbank gehad 4 jaar aan een stuk zelfde plant . De plant kwam niet uit de vensterbank. Begon ze er minder uit te zien snoeide hij ze nogal kort . Buiten na het snoeien hangde er wel altijd tomaten op.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Beetje omdenken ;)De taro gaat prima als huiskamerplant. Wel erg spintgevoelig. Maar dat zijn meer olifanten. Bij de toko makkelijk te koop en in najaar gooi je ze naar de kelder en maak je plaats voor de kerstboom. Zelfde voor de surinaamsewatwasdenaamookalweer ook met die grote bladeren. You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.