Geplaatst: 4 februari4 Feb Verstandig besluit Petra. Als het zo glad is, is het levensgevaarlijk op de weg.
Geplaatst: 8 februari8 Feb Het is vanmorgen goed mistig buiten het bos! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 februari8 Feb Hier houdt de wereld vandaag ook op bij de rand van mijn tuin. Maar ik ga zo naar een vriendin in Utrecht, en daar schijnt de zon!
Geplaatst: 13 februari13 Feb Ik kijk naar buiten en ja hoor: voor de zoveelste keer. Ik ben het zo zat.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Hier ook weer een witte wereld al blijft het niet zo goed liggen als daar. Er komt de komende dagen nog meer aan lijkt het en daarna heel veel regen. Nog niet het mooie lenteweer waar ik zo naar uitkijk maar het is natuurlijk nog winter. 13 februari13 Feb aangepast door loes
Geplaatst: 13 februari13 Feb 20 minuten geleden, loes zei:maar het is natuurlijk nog winter.Ja klopt, maar in 2024 en 2025 had ik rond deze tijd alle sugarsnaps, peulen en erwten al in de grond. Ik ga er nu rekening mee houden dat het de komende winters kouder word en ga meer richting 1 maart. Dan zijn ze nog niet klaar als de pompoenen en de courgettes erin gaan, maar die zet ik er dan vlak voor met een stokje richting hek. Zo heb ik het afgelopen jaar ook gedaan en dat ging goed.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Elk jaar is weer anders. kan zomaar zijn dat we volgend jaar amper een winter hebben. Je weet het niet. Voordeel van peulgewassen is dat je daar prima zelf zaden van kan oogsten dan heb je genoeg zaden voor meerdere zaaipogingen. Als je geluk hebt kan de 1e zaaironde de tuin in. Blijkt het een koude winter dan kan je erwtenscheuten eten en gaat een latere 2e zaaironde de tuin in. En tja, zomergroente zoals courgette en pompoen passen gewoon niet lekker na erwten want daarvan is de oogst in mei nog lang niet gedaan.
Geplaatst: 13 februari13 Feb 1 uur terug, loes zei:in mei nog lang niet gedaan.Viel wel mee. De peulen en sugarsnaps waren wel tot hun eind of bijna tot hun eind. Doperwten kunnen nog even blijven staan, de courgettes leid ik dan via het stokje naar boven en tegen de tijd dat ze het hek nodig hebben, haal ik de doperwten weg.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Ik had het dan ook over doperwten ;) peultjes vind ik niet lekker dus die teel ik niet. Bij mij staan erwten bewust als hoofdteelt zodat ik deze niet vroegtijdig hoef weg te halen en de oogst zo lang mogelijk kan rekken. Afgelopen jaar hebben ze tot Augustus gestaan dus nee bij mij zijn ze in Mei nog lang niet gedaan. We zullen zien wat dit jaar gaat brengen qua weer.
Geplaatst: 13 februari13 Feb @loes ik moest gewoon met grom/sneeuw naar het werk vanmorgen. Geen enkele van de peulen familie die nu al voorgekweekt wordt. Moet toch minstens een weekje zonder vorst tussen zitten. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 februari13 Feb @woldistel dan maar iets zuidelijker gaan wonen? In Boskoop was de laatste nachtvorst op 3 februari geweest. https://www.hetweeractueel.nl/weer/boskoop/historie/2026/02/ Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 13 februari13 Feb Hier vannacht ook weer vorst. De planten gingen al iets uitlopen hier en daar. Gelukkig maar een paar graden onder 0. De planten weten niet meer wat ze moeten op deze manier. De vliesmutsen hou ik er voorlopig nog op de bakken. Komende 2 weken wordt er hier en daar nog steeds koude nachten en dagen voorspeld. Ik verlang wel naar de echte lente inmiddels.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Hier aan de kust is het ook fris. Nog wel boven nul maar kans op nachtvorst. Ik weet nog niet of ik naar mijn landje ga morgen. Er is niet heel veel te doen momenteel, ik wilde eigenlijk mijn nieuwe emmers gaan vullen met potgrond en aardbeiplantjes, maar zo heel urgent is dat ook weer niet, en ik vind de potgrond ook wel prijzig momenteel, ik wacht wel op leukere aanbiedingen.Ik heb thuis nog genoeg andere klusjes en ik moet ook nog ff kijken hoe ik mijn ledlampjes netjes kan bevestigen onderaan de legplanken van mijn geimproviseerde zaaiplek thuis op zolder, om alvast voorbereid te zijn voor straks als ik meer ruimte nodig heb. Volgens de weersverwachting regent het het volgende weekend dus wat dat betreft zou ik beter wel morgen even kunnen gaan. Maar het is dus behoorlijk fris en ik moet nog zien wat voor weer het volgende week echt wordt.Misschien doe ik alleen wel even een ritje met de auto om wat spullen te dumpen in mijn schuurtje. Ik heb emmers liggen, moet ook nog de bestelde 20l emmers ophalen bij het afhaalpunt, en heb nog wat ander groter spul voor mn moestuintje wat lastig te vervoeren is op mijn scootertje.
Geplaatst: 13 februari13 Feb Hier de komende 2 nachten ook wel nachtvorst, maar Woldistel had haar peulen al wel in de grond zitten. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 februari14 Feb 9 hours ago, acpronk said:maar Woldistel had haar peulen al wel in de grond zitten.Ik heb nog niks in de grond, hoor 😉Wel erwtenscheuten op de vensterbank, dat wel 14 februari14 Feb aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Nee, maar als je hier zou wonen dan had je al bijna peulen kunnen oogsten😆 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 februari14 Feb Zat gisteren nog te twijfelen of ik naar de tuin zou gaan omdat het erg fris was, en had vanmorgen alleen wat zakken potgrond en ander spul langsgebracht.Maar toch zojuist nog even gegaan, in mn kasje is het toch goed te doen, de thermometer geeft 14 graden aan, en het zonnetje maakt veel goed.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Hier sneeuwt het al een uurtje, nu al 3 a 4 cm.En dat komt allemaal jullie kant op. Even een kiekje vanaf mijn voordeur: Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 15 februari15 Feb Je hebt gelijk @henkg , het begint hier (midden Nederland) nu ook. Ik heb er niet echt zin in na die zonnige dagen…
Geplaatst: 15 februari15 Feb 4 minutes ago, Arja said:maar het licht verandert al wel.Hier ook, maar dat komt omdat het donker wordt 🙂Hoewel ik wel wat ongeduldig begin te worden (zaaidrang enzo) is het eigenlijk allemaal vrij normaal om half februari sneeuw of vorst te hebben. Het is nog steeds winter. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Hier tot een uur of 3 vanmiddag zon gehad. Daarna begon het bewolkt te worden. Het is nog steeds droog hier. Maar dat zal vest niet lang meer duren.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Inmiddels hier ook een uurtje aan het sneeuwen, straat ligt ondertussen wit.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Hier in de provincie Antwerpen is het rond 16u begonnen.Gelukkig was de temperatuur tot nu positief,zodat niet alles bleef liggen,maar momenteel is het 0°,nog 1 graadje kouder en alles wat nu ligt en er deze nacht nog bijkomt blijft liggen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.