Geplaatst: Vrijdag om 17:364 d 2 uren geleden, Bernaar zei:Ineens ook alle crosne van vorig jaar eruit gefilterdIk ben blij dat je dit post! Deze was ik vergeten en wil ik heel graag ook proberen dit seizoen. Snel wat bestellen. Ik vind de knolletjes ook zo mooi om te zien.
Geplaatst: Vrijdag om 18:044 d 2 uren geleden, Bernaar zei:in de 'groene klikoKun je ze dan niet eten?
Geplaatst: Vrijdag om 18:104 d 48 minuten geleden, Bernaar zei:Link naar zo'n kastje @Gitta ? 😉Is van de makkelijke moestuin. Past alleen op hun bakken. Ik keek net even op de site, maar die dingen zijn enorm duur geworden €54,95. Ik schrok van de prijs. Ik heb in 20023 iets van €25,95 betaald.
Geplaatst: Vrijdag om 18:134 d 1 minuut geleden, Gitta zei:schrok van de prijsIk ben al 2 jaar geleden geschrokken van alle prijzen, toen mijn vriendin wees op goedkopere varianten. En het ergste is dat ze niet 100% helpen. Ik heb van mensen gehoord dat de echte diehards toch erover door komen. Vrijdag om 18:144 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Vrijdag om 18:524 d 1 hour ago, Dahli said:Ik ben blij dat je dit post! Deze was ik vergeten en wil ik heel graag ook proberen dit seizoen. Snel wat bestellen. Ik vind de knolletjes ook zo mooi om te zien.IDD mooi om te zien @Dahli ,maar voor mij persoonlijk NIET efficiënt genoeg om als volwaardige maaltijd te dienen voor een gezin,alhoewel ze méér plaats opeisen voor een goede groei dan wat ze uiteindelijk opbrengen....JM2C...😉43 minutes ago, Petrasmoestuin said:Kun je ze dan niet eten?Tuurlijk, @Petrasmoestuin ,je kan ÁLLE moestuinproducten eten,maar dan moet je er ná het schillen wél meer dan een CR2032 knoopcel aan overhouden,want anders is het sop de kool niet waard....😉
Geplaatst: Vrijdag om 19:434 d 50 minuten geleden, Bernaar zei:meer dan een CR2032 knoopcel aan overhoudenZo weinig?😂
Geplaatst: Vrijdag om 19:484 d 1 minute ago, Petrasmoestuin said:Zo weinig?😂Je hebt de foto van de linkse emmer toch gezien?😁Voor een alleenstaande kan het nog juist voldoende zijn,maar voor een gezin van 4 die állemaal goed kunnen eten is het zelfs geen snack.....😁
Geplaatst: Zondag om 12:082 d Toch nog een paar zakken potgrond erbijgehaald, en ik heb mijn 12 grote emmers ermee gevuld. Daar komen straks de paprika's en peperplanten in. Ik heb de emners voorlopig even neergezet op het laagste stukje in mijn kas. Ik hoop dat ik ze dan met touwtjes oid kan begeleiden schuin omhoog.Ik had de potgrond gemeng met van die Action kokosblokken, en voor in het plastic tonnetje heb ik er ook nog een beetje perliet door gemengd Daar kan ik dan mijn potjes zaaigoed uit vullen.Verder nog de 8 emmers van de action voorzien van gaatjes en potgrond gevuld en in elk een aardbeiplantje en byuten neergezet.En 20 emmers met al iets grotere planten erin die buiten stonden binnen in het kasje gezet. Deze had ik afgelopen najaar gescheurd van de moederplanten. Ik moet het wel even in de gaten houden want het water is nog afgesloten voor de vorst, maar deze potten waren redelijk verzadigd van de regen gisteren.Hopelijk kan ik de aardbeienoogst ermee vervroegen, en er gebeurt toch nog niet veel in de kas tot in april de eerste tomaten erin gaan.
Geplaatst: Zondag om 12:532 d Kas ingezaaid met bladgroenten.Edit: en daarna nog druppelslangen op hun plek gelegd, stukken gewied, aardbeienbed geschoond. Dat laatste is vast te vroeg, staan die iele plantjes daar in hun nakie te bibberen omdat al het oude blad weg is.
Geplaatst: Zondag om 12:592 d De kolenbak een beetje leeggehaald.Er staan nu alleen nog maar twee purple sprouting broccoli's en nog twee broccoli's, waarvan ik niet weet of ze nog iets gaan doen, maar dat merk ik dan wel.Verder nog de winterwortels en pastinaken geoogst, ze zijn de winter goed doorgekomen, dit ga ik vaker doen.De winterprei staat er ook nog fier bij, maar die heb ik nog even laten staan.
Geplaatst: Zondag om 15:172 d Hèhè, eindelijk begonnen met het opruimen van de moestuin voor het nieuwe seizoen.Alle restanten van de zonnebloemen, mais, pompoenplanten e.d. verzamelt en op de composthoop gegooid. Kas ontdaan van de resten komkommerplant en even flink geschoffeld, want de grond zag groen van de algen. Watertonnen weer op hun plek gezet en/of de kraantjes weer dichtgedraaid. Balans opgemaakt van wat ik volgend weekend wil gaan snoeien en waar ik nieuwe palen moet plaatsen. Mijn hekje is ook geheel overleden, dus daar moet ik ook nog een nieuwe voor knutselen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Zondag om 18:462 d Ik ben de afgelopen 4 dagen ook weer bezig geweest. Donderdag naar de moestuin geweest, stekken die ik eerder had geknipt in bakken gezet, althans nog niet alles want had niet genoeg tijd. Ook een in grove stukken geknipte kerstboom (had ik van vrienden gekregen, de mijne had ik al eerder gebracht en in kleinere stukken geknipt) naar de moestuin gebracht om het pad weer aan te vullen.Vrijdag de gekregen en gekochte zaden in de grote categorie zakken (zoals bladgroenten, kolen, bloemen, enz) gedaan, voor zover die nog niet gesorteerd waren. En de kolen en erwten zaden uitgezocht om te zaaien (meeste al overjarig, sommige al 6 jaar over datum). In de avond erwten te week gelegd tussen keukenpapier (als deze in niet waterdichte zakjes zaten) of wat water in de gripzakjes gedaan (deze zijn wel waterbestendig), want het is te veel om alles in de ene bak te doen. Helaas geen optimale methode, want niet alle zaden komen goed in aanraking met het vocht.Vandaag zag ik vandaag 1 ras al de eerste wortels ontwikkelen.Zaterdag nog wat stekken in de schuur in P11 met grond opgepot, want ik ben pas donderdag weer op de moestuin. De Kwee MC onderstam doet het goed, schiet al flink wat wortels.De kwee onderstam heb ik nog niet opgepot, die doe ik donderdag liggend in de bakken.En de Colt onderstam gaat bloeien (bloemknoppen heb ik wel afgebroken). De bladknoppen doen nog niet zo veel.Vandaag 4 stuks 40 vakken trays (2 maal hoog model en 2 maal laag) gevuld met grond. Had er eentje hoog gereserveerd voor de stekken (o.a. bergbasilicum). En toen 1 hoge voor de kolen (THT 2020, 2024 en eentje ook nog houdbaar). Lekker ruim gezaaid, 5-10 zaadjes per vakje, afhankelijk van de THT datum. Nog een lage met kool en een lage met kruiden en wat bladgroenten.Kom ik er gaandeweg achter dat ik die hoge tray voor de erwten nodig heb.😅 Dus niet om te stekken.De rest van de trays is nog bezet, maar die innde moestuin kunnen (moeten eigenlijk) wel geleegd worden. Dus oppotten in grotere potjes of uitplanten in de grond.Klusje voor donderdag, als ik tijd genoeg heb. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zondag om 19:042 d Ik heb verschillende groente gezaaid: mini Kropsla, reuze radijs, franse radijs, raapstelen, lente-ui, pluksla en spinazie. Verder nog 2 kleine kroppen botersla geoogst. 1 van deze vakken klaar gemaakt voor een tweede badge peultjes, deze hadden inmiddels worteltjes. 8 gaatjes geprikt en de gewortelde zaden erin gedaan. Hopelijk laten de vogels en muizen ze met rust laten.
Geplaatst: Zondag om 19:532 d Wij zijn toch wel 2 uurtjes bezig geweest met het snoeien van de vijgenboom. Hij groeit zo enorm dat we dat soms wel 2 x per jaar doen. Verder wat peperzaailingen opgepot en de laatste kiemlingen van deno naar zaaitray overgezet. Omdat ik een krant met aarde had na het oppotten, dacht ik die zoete aardappel die nu alweer ruim een week op de router staat, mag ook weg. Er gebeurt al weken niets en het wordt ook niets. Ik had hem ook vergeten vochtig te houden 😊. Op het moment dat ik de bak op de krant wilde omkieperen, zag ik opeens dit…..Dus ik heb ook nog de zoete aardappel water gegeven.
Geplaatst: Zondag om 21:222 d Laatste Roos gesnoeid. Paar snoeitakken in de grond gestopt. Hopelijk slaan ze aan. Daar zitten woelmuizen aan die kant… dus een schietgebedje is niet misplaatst.Kippenhok grondig schoongemaakt. vers zaagsel erin. Rook heerlijk. Diatomeeenaarde gebruikt. Toen ik de emmer wilde pakken, sprong er iets weg. Ik schrok me wild. Toen ging ik op onderzoek. Slaakte weer een gil. Eén muis die goed kon springen… de rest is dus vast in de buurt, ole.Toen ik eindelijk bij de emmer kon, was de inhoud beduidend anders dan ik me van de vorige emmer herinner. Is nu mijn vierde emmer denk ik, dus 75 kilo al verbruikt. Nog nooit zo poederachtig en fluffy gehad. Veel luchtiger dan die andere 3 (of 2?) emmers. Echt opvallend.Eniehoe, ik heb de voederbakken gevuld en wat vers onkruid het hok in gegooid bij de kipjes. Muizen doodgewenst.Ruim een meter opnieuw border rand gemaakt. Alles verzakt dankzij onze mollen tegenwoordig. Kippen hadden los rondgelopen van de week. Waren zo lief heel stuk gras weg te krabben.De trutjes 😆 deze zandvlakte was gras. De mollen hadden de boel al wat zachter gemaakt, dus niet alleen de schuld van de auracanas. Maar toch. Daar heb ik gras gezaaid. Muis had een mooi hoekje uit de doos geknaagd, dus dat heb ik maar als strooihoek gebruikt. Weet niet of ik te vroeg ben. Zien het vanzelf.Ik he de gewelde ranonkels geplant. Een pasje gestoord. Die kwam uit wat ik als plantgat had gekozen gekropen. Mega sloom nog 😆Ranonkels lukken bij mij nooit, terwijl ik ze prachtig vind. Zo delicaat, zo lief al die volle blaadjes. Als je ze in de winkel koopt, worden ze heel vaak binnen 2 dagen snot. Dus heb ze het liefst in mijn eigen tuin. Maar ze willen niet. Soms denk ik, na mij is iemand de tuin in gegaan en alle knolletjes andersom sin de grond gezet. Mollen of woelmuizen. Misschien wel duiven. 😜Van een ranonkelkweker gehoord hoe zij het doen. Dus heb dat nu gedaan. Als er nu nog steeds niks opkomt, dan plant ik nooit meer ranonkel. Zo! Dat zal ze leren!Was een lekker dagje. Beetje vegen, beetje harken. Beetje snoeien. Composthopen vullen. Alles opruimen. En toen moe en hongerig naar binnen.
Geplaatst: Zondag om 21:502 d Een bak waar ik straks misschien wortels in wil zaaien ontdaan van blad. Er staat o.a. nog wat hulst zaailingen in en twee mini walnootjes Ook al bij enkele boomspiegels het blad weg gehaald zodat ik kalk kan gaan geven morgen. Nog wel enkele boompjes te gaan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zondag om 21:522 d 3 uren geleden, acpronk zei:Vandaag zag ik vandaag 1 ras al de eerste wortels ontwikkelen.Rechts de peul Oregon Sugar Pod uit 2020 (tht 2022), en achter de peul Golden Sweet (uit de biozadendoos oogstjaar 2019).Na 48 uur. Geen flauw idee of dat snel is..De rest nog geen wortels.Hier deels droog. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zondag om 21:562 d @acpronk 2 a 3 dagen is normaal. In die tijd kregen mijn peultjes, erwten en sugarsnaps ook worteltjes. Hopelijk komt er bij de rest ook nog wat.
Geplaatst: Maandag om 19:011 d Samen met Cor de voorgezaaide doperwten geplant. Eerst de grond omgewoeld met de grelinette, en alle onkruid en kweekgras verwijderd (ik), het was gelukkig niet zo heel veel, dat stuk hadden we al eens gedaan. Daarna palen in de grond, en met een oude babybox een hek gebouwd (Cor). En toen de plantjes er in gezet (ik). Helaas waren mijn clips op, morgen naar de Action, ik hoop dat dan niet alles al is opgegeten.En ik was al weer op blote voeten, heerlijk! Maandag om 19:091 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Opgeruimd in de achter(moes)tuin, nog flink wat achterstallige rommel te gaan. Heel wat potjes, zaaitrays en schotels geleegd en/of schoongemaakt. In het oerwoud dat voortuin heet een deel van de hortensia’s gesnoeid. Maar met de schaduw werd het koud dus nu lekker binnen. Morgen weer een dag. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Grootste deel van de voorjaarssnoei achter de rug sinds vandaag.10 vlinderstruiken gesnoeid en nu goed wat bruin materiaal opzijstaan voor de composthoop.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Wat een weelde, zo prachtig versnipperd! Hier gaat het helaas in de groenbak. Teveel werk om alles fijn te knippen, bovendien gaan er slingers van een winde doorgeen enje weet nooit wat daarvan nog leeft. We gebruiken wel oud blad en versnipperd papier, kan ook. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Voor de groenbak is mijn jaarlijkse hoeveelheid een beetje te groot, @Tanja65 .😉Deze foto's zijn enkel van de vlinderstruiken,en die worden eind oktober al een stuk ingekort.En dan hebben we het nog niet over al de rest gehad.😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.