Geplaatst: 3 maart3 Ma Ja, de vlinderstruik past hier ook niet in de groenbak. Wij hebben in onze gemeente het laatste weekeind van maart gratis snoeiafval aanbieden. Dar gaat dn devlinderstruik in bossen gebonden naar toe. De rest kan wel in delen in de groenbak. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Woensdag om 15:165 d Bezig geweest met kalk. Gisteren al de fruitboompjes een handje kalk gegeven. Vandaag het blad opzij geharkt bij de bessenstruiken en ook die wat kalk gegeven behalve natuurlijk de blauwe bessen. Ook de Gelderse roos heeft kalk gekregen. De druif, braam en tayberrie idem. En de De Amelianchier heb ik overgeslagen maar in mijn enthousiasme heb ik wel de frambozen wat gegeven. Dat was een klein foutje. Hopelijk kunnen ze het hebben, de grond waar ze op staan is erg zuur dus ik denk het komt wel goed. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Woensdag om 16:475 d Weer een stukje van de groentetuin gespit en gelijk verse stalmest eronder.
Geplaatst: Woensdag om 16:495 d Begonnen met onkruid en mos verwijderen uit de siertuin en borders. Verder nog het een en ander voorgezaaid aan groente. Vrijdag weer verder.
Geplaatst: Donderdag om 19:394 d In de schemer een 104 gats zaaitray voorzien van uizaadjes, dus ongeveer een half lidl zakje, we gaan het zien https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: Donderdag om 20:074 d Laurier gezetAardbeien potten verplaatst en de aardbeienplanten gepoot. Stokken gezet voor stokbonen.2 extra kruidenbakken gemaakt en ingezaaid. Nu hopen dat de vogels het niet opeten. En rotzooi in de compostbakken gespit.
Geplaatst: Donderdag om 21:264 d 5 gieters water uit de boot gehaald en de hangpotten water gegeven. Wat onkruid uit de bakken getrokken. Aan de kippen gegeven. Voor de salade wat sla en de allereerste pepermunt geplukt. Heb wel de hele winter munt gehad, maar dat zijn andere soorten. Dit is de gewone. Toch een stuk vorstgevoeliger. Voor het eerst sinds eind juli 3 eitjes vandaag. 1 Araucana en 2 amrocks. Hehe. Dat werd tijd zeg. Nu maar hopen dat ze dat gaan volhouden.
Geplaatst: Vrijdag om 16:223 d Wat kleine dingetjes. Opruimen en schoonmaken. Heb en passent ook de tafel geschuurd en geschilderd. Met restant ook tafelblad van de picknicktafel en het bankje gedaan, 1 stoel die ik al 25 jaar heb en tegenwoordig buiten staat en een paar plankjes. Was best een flink blik voor alles wat ik ermee kon doen. Het was helblauw en nu helaas donkerblauw. Dat helblauwe vind ik een stuk mooier… maar ja. Dat had ik niet meer en wel dit. Dus in het kader van kostenbesparing, deze kleur. Donkerblauw is vast ook heel mooi. Nog erg genoten van alle bloesem dat nu bezig is te ontluiken. Eerste perzikbloesem en pruimenbloesems. Leuk man. En nog zo veel krokussen 🥰Het is een komen en gaan van bijen, hommels en vlinders. Lekker lentegevoel voor iedereen.
Geplaatst: Vrijdag om 18:163 d Potgrond en kleikorrels verplaatst van een (overvol) werkhok annex opslagplaats naar een,momenteel,ongebruikte compostbak.Nu kunnen we er terug door met de fiets en de kliko's.😉De 4 nieuwe 'bonenwielen' ontdaan van hun as,duurde langer dan verwacht.🙄Van alle vlinderstruiken,aardbeien en helleborus het blad behandelt tegen bladluis en kasvlieg,want ze zijn er weer....Oh,en óók alle witlofwortels gerooid,buiten een stuk of 5,want het werd té warm voor ze.😉
Geplaatst: Vrijdag om 18:343 d Heb je een foto van de bonenwielen ontdaan van hun as? Ik kan mij er geen voorstelling van maken.Je schrijft 'kasvlieg' wat houdt dat in? Die komt hoofdzakelijk in een kas, maar krijg ik dat risico straks ook. Ik laat de ventilatieopeningen altijd open aan de zijkant, of komt het meer voor bij glas b.v. Ik weet dat ik andere problemen kan krijgen bij een afgedichte kas, ook als het van folie is, maar gelden deze vliegen dan ook?
Geplaatst: Vrijdag om 18:513 d 10 minutes ago, Petrasmoestuin said:Heb je een foto van de bonenwielen ontdaan van hun as? IHelaas niet, @Petrasmoestuin,maar gewoon even het voorwiel van je eigen fiets bekijken en dan zie je wat eruit moet voor je er een andere bout doorheen kan duwen.😉12 minutes ago, Petrasmoestuin said:Je schrijft 'kasvlieg' wat houdt dat in? Die komt hoofdzakelijk in een kas, maar krijg ik dat risico straks ook.In Nederland wordt die 'kasvlieg' genoemd,maar in België noemen we ze 'witte vlieg',een bredere omschrijving voor een wit,sapzuigend insect dat je planten 'aanvalt' vanaf het beter weer wordt en er jonge scheuten aankomen,eigenlijk nét hetzelfde gedrag als een bladluis.... Vrijdag om 21:063 d aangepast door Bernaar
Geplaatst: Vrijdag om 19:013 d 10 minuten geleden, Bernaar zei:je eigen fietsIk heb geen fietsen meer, splinternieuwweg moeten doen vanwege mijn heupklachten en mijn man voor andere klachten.😢 Vrijdag om 19:033 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Vrijdag om 22:383 d Ben opnieuw een groot deel dag in de achtertuin bezig geweest. Uitzoeken, schoonmaken, opruimen. De ‘nieuwe’ kast (een oud barrel) is al gretig in gebruik. Ook heel veel oude aarde uit potten gezeefd, de gezeefde aarde gaat een tweede leven in als zaaigrond, de grotere stukken mix ik met wat koemestkorrels en nieuwe potgrond door elkaar om weer als potgrond te gebruiken. Ondertussen zeef ik de oude wortels en hydrokorrels er ook uit. Het verbaast me altijd weer hoeveel tijd dit soort klusjes kosten, enfin. Tot slot heb ik vanavond zaairollen staan maken en nog wat wc-rolletjes gevuld met zaadjes spruitkool en palmkool. Productief dagje zo.Ondertussen is Cor de hele dag op de grote moestuin bezig geweest. Rotzooi uitzoeken en opruimen, en bramen snoeien en degene met doornen verwijderen. Dat valt nog helemaal niet mee. Morgen gaan we de kernen van die braamstruiken met kokend water begieten, ik weet dat slecht voor de grond is (lokaal) maar je krijgt op geen enkele andere (meer natuurvriendelijke) manier de bramen weg. En dat hele stuk grond is echt overwoekerd. De kas moet vlak daarnaast komen, ik ben benieuwd hoeveel bramen er uiteindelijk tussen de tomaten gaan opkomen. We gaan wel eerst de grond nog met de grelinette doen, dus dan zijn de meeste wortels er hopelijk wel uit. Cor heeft ook de kapucijners en de doperwten nog (weer) opgebonden. De kapucijners staan er net een weekje in, zijn al dubbele lengte. Wat groeit dat snel! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Vrijdag om 23:383 d 4 hours ago, Bernaar said:In Nederland wordt die 'kasvlieg' genoemd,maar in België noemen we ze 'witte vlieg',een bredere omschrijving voor een wit,sapzuigend insect dat je planten 'aanvalt' vanaf het beter weer wordt en er jonge scheuten aankomen,eigenlijk nét hetzelfde gedrag als een bladluis....In Nederland heet het ook gewoon witte vlieg, hoor. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Zaterdag om 12:242 d Kwam er zojuist achter dat wortels en pastinaken donkerkiemers zijn. Maar ik ga echt niet alles opnieuw openhalen, laagje aarde er op, weer in plastic doen, gaatjes maken etc. Heb dus geimproviseerd met een donkere vuilniszak over de voorgezaaide eiertrays, en dan bekers er onder zodat er lucht bij blijft komen. Elke dag even er af voor verse lucht. Moet ook lukken.En verder, goh, potjes schoongemaakt. En de voorgezaaide bieten en raapjes buiten gezet. Onderplaten afgesopt, en voor wie wil weten wat dat is: ik heb twee oude benches gescoord via marktplaats en weggeefhoeken, deze hebben plastic platen als bodem. Ideaal om plantjes op te zetten zonder eindeloze schoteltjes of rommel. Daar kunnen morgen de pepers en andere plantjes op boven, nu ze niet meer op een warmtematje hoeven. Wel nog onder de lampen. De tralies/rekken van de bench gebruik ik bij mijn buitentomaten, om langs te klimmen. Nu andere dingen doen. Zaterdag om 13:002 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 12:382 d De Kapiya puntpaprika's uit de deno gehaald en in een potje gedaan.Eierdozen voorbereid om daar de grond en de wortelzaadjes in te doen.
Geplaatst: Zaterdag om 12:542 d 14 minuten geleden, Rookie zei:Kapiya puntpaprika'sDaar had ik nog nooit van gehoord, dus even opgezocht. Ziet eraantrekkelijk uit. Middenmaatje? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 13:172 d Ja, ze zijn niet supergroot, maar ik vind dat ze het goed doen en ze zijn heel smakelijk.
Geplaatst: Zaterdag om 17:432 d 5 uren geleden, Tanja65 zei:Kwam er zojuist achter dat wortels en pastinaken donkerkiemers zijn.Bij mijn weten zijn wortels juist lichtkiemers. Van pastinaak ben ik minder zeker, maar -gezien de overeenkomsten met peterselie(wortel) zijn pastinaken ook lichtkiemers.(En echte donkerkiemers (zaden die niet tegen licht kunnen): dat zijn er maar weinig. Als moestuingewas ken ik er niet één.) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: Zaterdag om 18:152 d @henkg nu weet ik het niet meer. De meningen zijn verdeeld, blijkt. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 18:272 d Dan maar eens het grote boek erbij gepakt. Wortelen: zaaidiepte 0,5 cm.Pastinaak: zaaidiepte 1 tot 2 cm.
Geplaatst: Zaterdag om 18:292 d Toch onder een klein laagje aarde dan? Donker kiemen? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 18:312 d Zelf nog nooit wortelen gezaaid sinds mijn huwelijk,maar 'vroeguh' dekten wij het zaad amper af,en dunden uit na de opkomst.Wat toen al wel opviel,was de lange kiemduur.Het kon weken duren voor het hele rijtje groen zag....
Geplaatst: Zaterdag om 18:332 d Staat het niet op je zakje @Tanja65 Dit staat er bij mij op. Ik moet ze ook nog zaaien, maar er staat nog spinazie in en ook nog geen tijd ervoor gehad.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.